Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkeviddetest Motor.no

Startet av Øyvind.h, onsdag 29. januar 2020, klokken 09:24

« forrige - neste »

Øyvind.h

Saken oppdateres her:
https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-minutt-for-minutt/?fbclid=IwAR0doflJ3J1708B7Bg4CsQAjmbPpvvDhufwdZUGU13x8yzZj6cGSzVPWFEU

De tester 20 elbiler fra kl 0830. Ruta er Oslo-Gjøvik-Dombås-Folldal-Ringebu-Hafjell eller noe sånt.

Bilene ligger ute på Glympse og kan følges live!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh


DagfinnN

Veldig bra - gleder meg til å se resultatet.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

1Ampera

For øyeblikket driver de å leker rundt på parkeringsplassene på Lyngna. Har nå oppholdt seg der den siste timen.
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

THE

Slik kjøring gjør jo at testen blir veldig lite verdt. Nedkjøling av biler, bruk av varmeapparat når de står i ro og småkjøring som ikke er lik for alle bilene fører jo til at det blir umulig å sammenligne direkte mellom bilene. For å slå fast rekkevidde må bilene kjøres mer eller mindre konstant fra start til stopp for at resultatet skal gi noenlunde riktige svar. Virker nesten som de er ute etter å vise at rekkvidden på bilene blir betydelig kortere enn det som er oppgitt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Espen Hugaas Andersen

#5
Kan vise greit type "virkelig" rekkevidde.

Men en ting man må huske på er at om bil A stopper etter 200 km og bil B stopper etter 300 km, så kan man ikke si at bil B har 50% bedre rekkeviddde enn bil A, ettersom kjøreforholdene er ulike på forskjellige deler av løypen. Man kan si at bil B har bedre rekkevidde enn bil A, men det blir litt diffust hvor mye.

Forskjellen i forbruk kan være ganske stor mellom en bil som stopper like før høyeste punkt rundt Dombås/Folldal, og en bil som kommer seg over høyeste punkt og får tilbake all energien på veien nedover.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Oppdaget nå at jeg kjenner en av sjåførene. Får se om det kommer noen innsidetips :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Robert E-Niro

#7
Tipper følgende rekkefølge på resultatlisten:
1) Tesla Model S
2) Tesla Model 3
3) Hyundai Kona
4) Tesla Model X
5) Kia E-Niro
6) Kia E-Soul
7) Jaguar I-Pace
8) Opel Ampera-E
9) Nissan Leaf 62 kWt
10) Audi E-Tron 55
11) Mercedes Benz EQC
12) Renault Zoe
13) Hyundai Ioniq
14) Audi E-Tron 50
15) BMW I3
16) Nissan Leaf 40 kWt
17) Volkswagen E-Golf
18) Trillingene

Any takers?  ;D
Kia E-Niro 10/2019

Daniel_0007

Sitat fra: Robert E-Niro på onsdag 29. januar 2020, klokken 12:01
Tipper følgende rekkefølge på resultatlisten:
1) Tesla Model S
2) Tesla Model 3
3) Hyundai Kona
4) Tesla Model X
5) Kia E-Niro
6) Kia E-Soul
7) Jaguar I-Pace
8) Opel Ampera-E
9) Nissan Leaf 62 kWt
10) Audi E-Tron 55
11) Mercedes Benz EQC
12) Renault Zoe
13) Hyundai Ioniq
14) Audi E-Tron 50
15) BMW I3
16) Nissan Leaf 40 kWt
17) Volkswagen E-Golf
18) Trillingene

Any takers?  ;D

Tipper etron`ene går lenger enn leaf 62
Model 3 2019 LR Rwd

lars667

Ser ut til at e-Golf seiler inn på sisteplass :-(
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Robert E-Niro

#10
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 29. januar 2020, klokken 13:10
Sitat fra: Robert E-Niro på onsdag 29. januar 2020, klokken 12:01
Tipper følgende rekkefølge på resultatlisten:
1) Tesla Model S
2) Tesla Model 3
3) Hyundai Kona
4) Tesla Model X
5) Kia E-Niro
6) Kia E-Soul
7) Jaguar I-Pace
8) Opel Ampera-E
9) Nissan Leaf 62 kWt
10) Audi E-Tron 55
11) Mercedes Benz EQC
12) Renault Zoe
13) Hyundai Ioniq
14) Audi E-Tron 50
15) BMW I3
16) Nissan Leaf 40 kWt
17) Volkswagen E-Golf
18) Trillingene

Any takers?  ;D

Tipper etron`ene går lenger enn leaf 62

Det er mulig E-Tron 55 kan karre seg noen km lenger, men neppe E-Tron 50.
Men, det ser ikke ut som bilene bytter særlig på hvilken rekkefølge de ligger i. Det er sløvt med tanke på hvilken fordel det har for forbruket å ligge bak en høy og bred bil.

At Golfen røyk ut før trillingene er vel ikke godt nytt for VW som prøver å kvitte seg med de siste modellene før ID3 ruller ut.
Kia E-Niro 10/2019

Daniel_0007

Sitat fra: Robert E-Niro på onsdag 29. januar 2020, klokken 13:36
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 29. januar 2020, klokken 13:10
Sitat fra: Robert E-Niro på onsdag 29. januar 2020, klokken 12:01
Tipper følgende rekkefølge på resultatlisten:
1) Tesla Model S
2) Tesla Model 3
3) Hyundai Kona
4) Tesla Model X
5) Kia E-Niro
6) Kia E-Soul
7) Jaguar I-Pace
8) Opel Ampera-E
9) Nissan Leaf 62 kWt
10) Audi E-Tron 55
11) Mercedes Benz EQC
12) Renault Zoe
13) Hyundai Ioniq
14) Audi E-Tron 50
15) BMW I3
16) Nissan Leaf 40 kWt
17) Volkswagen E-Golf
18) Trillingene

Any takers?  ;D

Tipper etron`ene går lenger enn leaf 62

Det er mulig E-Tron 55 kan karre seg noen km lenger, men neppe E-Tron 50.
Men, det ser ikke ut som bilene bytter særlig på hvilken rekkefølge de ligger i. Det er sløvt med tanke på hvilken fordel det har for forbruket å ligge bak en høy og bred bil.

At Golfen røyk ut før trillingene er vel ikke godt nytt for VW som prøver å kvitte seg med de siste modellene før ID3 ruller ut.

Tror vw gir litt i f i e-golfen, den lages vel ikke lenger heller så selger ut det de har på lager med rabatt, de fikk til og med lurt siv til å kjøpe en  :D
Model 3 2019 LR Rwd

arthur

For deg som fortsatt ønsker en e-Golf er det fortsatt muligheter, for produksjonen legges altså ikke ned før til sommeren. Etter det er det full fokus på ID-familien fra VW sin side.

https://www.elbil24.no/nyheter/stanser-produksjon-av-bestselger/71869816
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Stikkkontakt

Sitat fra: lars667 på onsdag 29. januar 2020, klokken 13:30
Ser ut til at e-Golf seiler inn på sisteplass :-(

At e-golf stopper før trillingene er vel ikke veldig overraskende. En mye mindre og lettere bil med samme batteri bør jo gå lenger. Blir spennende å se ID3. Om den har samme effektivitet som e-golf så går den ca 500 km under disse forholdene. Den har 2,5 ganger så stor netto batterikapasitet.

Espen Hugaas Andersen

Kan se ut som etron 50 er i skillpaddemodus av et eller annet slag. Så er kanskje ikke lenge før den gir opp nå.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA