Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Kortslutning i field spolene  (Lest 275 ganger)

offpist

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 754
    • Vis profil
Kortslutning i field spolene
« på: Onsdag 29. Januar 2020, klokken 07:54 »
Har noen vært borti at field spolene kortslutter/brenner opp?
Jeg har en litt merkelig feil i min Buddy hvor motor controlleren gir feilmelding for "high current" og vil ikke starte.
Kobler jeg fra for eksempel F2 på motoren så gir den ikke feilmelding lengre.
Planen er å prøve med en annen motor, ønsker bare tilbakemelding på om dette er en vanlig feil.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Rav4_EV

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1884
    • Vis profil
Sv: Kortslutning i field spolene
« Svar #1 på: Onsdag 29. Januar 2020, klokken 08:53 »
Har ikke vært borti den feilen tidligere.
Burde komme langt med å sjekke motstanden i viklingen mot den andre motoren før du swapper.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

offpist

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 754
    • Vis profil
Sv: Kortslutning i field spolene
« Svar #2 på: Onsdag 29. Januar 2020, klokken 08:55 »
Ja, litt av utfordingen er at det er så utrolig lav motstand at den er vanskelig å måle med et multimeter.
Det er jo bare en tykk vikling, så den induktive motstanden vil være langt høyere.

Måler den til 0,3 Ohm på motoren som står i nå.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

offpist

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 754
    • Vis profil
Sv: Kortslutning i field spolene
« Svar #3 på: Onsdag 29. Januar 2020, klokken 22:41 »
Ok.
Så nå har vi byttet motor, og da er alt i skjønneste orden.

Helt ærlig veit jeg ikke helt hva som var galt men det var ikke mulig å se brente spoler der inne.

Motstanden mellom F1 og F2 var bare 0,3 ohm på den defekte motoren og ca 0,8 Ohm på den vi satt inn.
Ja jeg veit, man burde hatt noe bedre enn multimeter men det var det vi hadde.

Så hvis noen skulle søke seg frem til denne tråden så er altså symtomet på bilen at alt ser normalt ut, ingen feilmeldinger, rele slår inn som normalt men motor controlleren nekter å gi strøm. I stedet så blinker den 20 ganger rødt når man gir gass. Feil er i selve motoren.

Hvis noen vil ha en delemotor billig, tak kontakt.
Børstene og alt er fine, men altså trolig noe feil i Field spolene.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

rotor

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 24
  • Tesla Roadster og Byddy eier
    • Vis profil
Sv: Kortslutning i field spolene
« Svar #4 på: Mandag 27. Juli 2020, klokken 17:47 »
Jeg har en motor der rotoren kortsluttet,  feltviklingere er helt i orden men det er bare 3 av 4 igjen,  jeg har brukt den ene. Hvis noen er interessert i en eller alle 3 ta kontakt.
Vikingene (spolene) løses med en eller 2 skruer fra utsiden.