Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris

Startet av Storfe, onsdag 29. januar 2020, klokken 06:52

« forrige - neste »

Storfe

Har kjørt litt med 2020 Ioniq nå, og foreløpige erfaringer er som følger:
(Har eid 2019 Ioniq i 6 mnd og har Tesla model S i hus):
Fjernlys er mye bedre på 2020 enn 2019, omtrent på linje med TMS, greie med andre ord, ikke mer.
Bilen føles mer oppdatert ut innvendig med 2020 infotaiment oppdatering.
Brukergrensesnittet på infotainment føles ut det er stjælt fra ett russisk jagerfly og ligner ikke grisen. Menyvalg i alle bauger og kanter, uten at noe gjør noe særlig nyttig.
Speedometerskjerm er litt kaotisk med for mye dill og dall.
Bilen virker hakket bedre støyisolert enn tidligere.
Lys på tvers av dash på passasjersiden gjør at bilen føles ett par hakk mer eksklusiv ut.
"Adaptiv regenerering" er uvant, vet ikke om jeg liker det eller ikke enda.
Bilen er mykere enn teslaen, men føles som jeg kjører med stylter.
Takluke kunne jeg klart meg uten, men det var ikke all verden utvalg på bruktmarkedet.
Mobilappen er laget av de samme folka som lagde brukergrensesnittet i bilen, og de er ikke edru enda ryktes det.
Skiltleser og automatiske fjernlys fungerer greit og er praktisk.

Og ja, bilen står ulåst mye etter å ha kjørt tesla mye en periode, glemmer alltid å slå av bilen og låse, ref overlegen keyless på tesla.

gjobjo

Jeg hadde Ioniq 2017 i et år, fikk tilbud om en ny/brukt 2020 modell, bare demokjørt av Hyundai, 6000 km 290k, har ikke angret, er veldig mye forskjell invendig og utvendig, løp og kjøp for meg iallefall :-)
Tesla Model Y  LR 2023
Hyundai Ioniq 2020

EV-FTW

Vi har en 2019 mod fra før. Kjørte 2020 mod, og har vurdert den opp og ned. Endte med at vi kjøpte en til 2017 mod. Rett og slett for jeg ikke opplever 2020 bringer så mye nytt, at det er verdt å betale så mye ekstra for. App klarer jeg meg uten, og så var det denne ladehastigheten!

Fikk 2017 Ioniqen for 160 000, med 2 år garanti igjen. Veldig pen.
Den vil synke langt mindre i verdi enn en ny 2020, og i innkjøp sparer jeg også en god sum. Og som sagt, jeg sparer så mye, at jeg ikke anser de endringene de har gjort på 2020 som verdt det!

Ladefart teller rett og slett langt mer for meg, pluss at jeg ikke liker den nye fronten, som er faktisk hakket styggere enn fronten på 2017 modellen.
Der er 2019 modellen finest. ( men det er smak og behag).
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Jakal

"Fikk 2017 Ioniqen for 160 000, med 2 år garanti igjen. Veldig pen.
Den vil synke langt mindre i verdi enn en ny 2020, og i innkjøp sparer jeg også en god sum. Og som sagt, jeg sparer så mye, at jeg ikke anser de endringene de har gjort på 2020 som verdt det! "
- Hei, det var ingen dårlig pris! Tør jeg spørre hvor langt bilen var gått og hvilken by du kjøpte i?
Selv er jeg på utkikk etter en 2017-modell, max kr 190.000,-, Oslo eller østlandet, teknikk + skinn, max 50.-60.000 km (bør helst kunne bruke sommer/vinter-dekk et år eller to til), servicer fulgt, helst rød eller blå (ikke hvit)....
Fikk et forsikringstilbud på 6.500,-, langt dyrere enn mine tidligere el-biler (Kona / Ampera i kortere perioder) - de forklarte det med at skadefrekvensen på elbiler er høyere enn fossilbiler - er det en kurant pris?
Og et lite spørsmål om soltak - er det bare til gunst eller tar det noe på takhøyden (jeg er nesten 190 cm)?
Takker for svar - flott brukerforum med mye kunnskap. 

EV-FTW

Sitat fra: Jakal på søndag 14. juni 2020, klokken 23:29
"Fikk 2017 Ioniqen for 160 000, med 2 år garanti igjen. Veldig pen.
Den vil synke langt mindre i verdi enn en ny 2020, og i innkjøp sparer jeg også en god sum. Og som sagt, jeg sparer så mye, at jeg ikke anser de endringene de har gjort på 2020 som verdt det! "
- Hei, det var ingen dårlig pris! Tør jeg spørre hvor langt bilen var gått og hvilken by du kjøpte i?
Selv er jeg på utkikk etter en 2017-modell, max kr 190.000,-, Oslo eller østlandet, teknikk + skinn, max 50.-60.000 km (bør helst kunne bruke sommer/vinter-dekk et år eller to til), servicer fulgt, helst rød eller blå (ikke hvit)....
Fikk et forsikringstilbud på 6.500,-, langt dyrere enn mine tidligere el-biler (Kona / Ampera i kortere perioder) - de forklarte det med at skadefrekvensen på elbiler er høyere enn fossilbiler - er det en kurant pris?
Og et lite spørsmål om soltak - er det bare til gunst eller tar det noe på takhøyden (jeg er nesten 190 cm)?
Takker for svar - flott brukerforum med mye kunnskap.

Hei.

Bilen er en teknikk med skinn, ikke soltak. Kjenner flere som kjøpte med soltak, men som ikke ville brukt disse 10 000 ekstra om de hadde fått velge igjen. Det er ikke store takluken, og velger heller å ha tett tak, enn noe som er utsatt for lekkasje.

Den er av farge grå/blå. Kjørt i underkant av 80 000, så litt lengre enn det du ser på, men kjørelengden bekymrer meg ikke, da batteriene holder bra på disse bilene. Ble kjøpt i Rogaland. Både sommerdekk og vinterdekk var nye nå i 2020, så mye igjen på dem.

Hadde en Leaf 2016, som jeg kjøpte ny. Solgte den når den var 3,5 år, da jeg hadde kjørt 90 000 km med den. Topp stand både bil og batteri. ( batteriet leste jeg av med Leafspy, og det var enda på i overkant av 90 prosent, ikke tapt seg 10 prosent på nesten 100 000 kilometer). Fordelen med Ioniq er at garantien varer ubegrenset kilometer og ikke 100 000 som på leaf. Med andre ord hr jeg 2 år garanti igjen, da den ble registrert i juli 2017.

Alt i alt meget fornøyd med kjøpet, og mener selv jeg har fått en veldig god bil, til en god pris!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Jakal

Jøss * 2, det var imponerende. Kanskje jeg kan gå opp på kjørte kilometer men da fokusere på nye dekk. Og takk for innspillet med soltak. Jeg har et dilemma: Et det selgerne eller kjøperne som er mest interessert i handel nå rett før sommersesongen, med mere kjøring i Norge enn normalt? Og kanskje bilselskaper også er interessert i å kvitte seg med varelager før dvalen kommer i juli...

Zimon

Ang soltak så gikk jeg for uten, alt av ekstratustyr utenom soltak. Ekstra vekt, fare for lekkasjer og mer som går istykker, litt lavere tak høyde pga mer som skal bygges inn der og ikke minst pris. Men absolutt viktigste argumentet mitt var "kommer jeg til å bruke det mye" og svaret var nei. Bilens varmepumpe og da klimanlegget er tipp topp og åpner man vinduer så ødelegger man for klimaanlegget og kjølingen på sommerdagene. Trenger man hurtig utlufting så sett deg i bilen, start, skru på ventilasjon i setene og slikt + start å kjør. Senk alle vinduer helt ned og opp igjen etter å ha fått opp litt fart. Da er den innestengte varme sommersteke lufta etter parkering byttet ut og så får man kjølig frisk luft fra bilen etterpå. Aldri angret på å ikke ta med soltak på min!
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.


EV-FTW

Når det kommer til kjøp og salg nå før sommeren setter inn, er det egentlig vanskelig å si hvem det er som pusher mest. Det er ikke enorme salg på Ioniq, heller at priser har gått litt opp grunnet svekket krone.
Derimot er det en del brukte, og der må du bare prute. Særlige private som selger har tendens til å legge seg for høyt, da de tenker prisene på Finn er det de får, uten å tenke at forhandlere alltid får mer for bilene.

Ofte må folk som selger privat justere prisene ned 10-20 000 pluss. Så Ikke kjøp privat uten å få ned prisen!

Jeg hadde nok klart å selge min for mer enn jeg kjøpte den til, men du bør klare å skaffe deg en fint brukt og godt utstyrt Ioniq til 170/180 000! Og lavere om du er veldig heldig.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Jakal

Takk igjen for tips. Mulig at folk beholder sin elbil litt lengre enn forutsatt, med forsinkelsen av nye elbiler pga korona-situasjonen (ID3 mm). Bør jeg forøvrig alltid kreve test av kapasitet batteri dersom bilen har gått opp mot (la oss si..) 80000 km?

EV-FTW

Sitat fra: Jakal på mandag 15. juni 2020, klokken 10:41
Takk igjen for tips. Mulig at folk beholder sin elbil litt lengre enn forutsatt, med forsinkelsen av nye elbiler pga korona-situasjonen (ID3 mm). Bør jeg forøvrig alltid kreve test av kapasitet batteri dersom bilen har gått opp mot (la oss si..) 80000 km?

På leaf er det lett å lese av batteri med Leafspy. Ioniq derimot har ikke denne muligheten. Kan være du kan lese av hos forhandler, men Hyundai har lagt inn ganske stor buffer i topp på batteriet, så jevnt over holder de seg meget bra.
Jeg hadde ikke brydd meg med det, så lenge bilen er pen og aller servicer er fulgt.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020


_OE_

#27
Har 2018 mod Soul... Bruker appen "Soul EV Spy" for å avlese SOH... Spenning på hver celle osv... Den skal oxo virke på Ioniq... Ligger i setting å velge Ioniq.... Via OBDII dongle  {PS utvikler er Dansk og lett å komme i kontakt med.... Appen er best til avlesning av data}

#FTS#

EV-FTW

#28
Da skal jeg prøve det. Har obd2 dongle liggende etter Leafen.

Oppdatering.
Appen finnes ikke på iPhone. Kanskje du har Android ?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

_OE_


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA