Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris

Startet av Storfe, onsdag 29. januar 2020, klokken 06:52

« forrige - neste »

Storfe

Hei

Vurderer å kjøpe ny Ioniq.

Oppsummert så trenger ikke vi rekkevidden på 2020, klarer oss fint med 2019.
Prismessig kan vi få en ny 2019 til 270 eller en 2020 til 310 000. Begge er med vinterdekk og teknikk/skinn/soltak.
Hva tenker folk her?

I hodet mitt kan fort denne forskjellen i pris også være der når vi selger bilen, og dermed får vi en bil med en del oppdateringer innvendig og utvendig, uten at det egentlig koster oss så mye?

Si at vi har bilen i 4-5 år når vi selger igjen, da tenker jeg at den nye modellen burde være verdt minst 20 000 mer enn gamle i bruktmarkedet, så effektivt koster den bare 20 000 mer i perioden?

Storfe

Er det noen som har erfaringer med fjernlys på 2020-modellen? Har eid 2019, og fjernlysene er mer eller mindre ikke-eksisterende. 2020 har nye frontlykter ser jeg...

Zimon

28kW (2019 og eldre) har Halogen fjernlys, mens LED nærlys. Nærlysene er veldig bra, men svake. Så jeg har montert på en LED bar på min Ioniq. For bilder og video se denne tråden. https://elbilforum.no/index.php?topic=43304.msg837604#msg837604

2020 skal ha LED på både nær og fjernlys, men hvor gode de er vet jeg ikke, muligens at Teslabjørn har kommentert det i noen av Ioniq 38kW / 2020 videoene sine?
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

AlBundy

Gått fra 19 til 20 mod. Erfaring er at lys på 20 er greit, ikke noe mer. 19 mod. fulltlys var en vits.
Begrenset med lys  fra de små lyktene, gjelder alle modeller.

Storfe

Sitat fra: AlBundy på onsdag 29. januar 2020, klokken 08:54
Gått fra 19 til 20 mod. Erfaring er at lys på 20 er greit, ikke noe mer. 19 mod. fulltlys var en vits.
Begrenset med lys  fra de små lyktene, gjelder alle modeller.

Så du tenker at fjernlys er ett hakk bedre på 2020 enn 2019, men ingen wow-effekt?

Ingen som har tanker om prisutvikling på disse bilene brukt? Hvis mye av prisdifferansen taper jeg?

EV-FTW

Jeg hadde ikke kjøpt 2019 ny. Hadde valgt en som var brukt er lite år. Stort rom for å prute på pris, og bilen er like god. Du sparer fort mye penger på det.

Å kjøpe ny av en utgått modell er ikke så lurt, da prisfallet alltid er stort når en kjøper nytt, og enda større når en kjøper nytt som er utgått!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

automat

Gamle modellen har et lite ess i ermet, som kan gi den et lavere verditap enn man normalt har ved modelloppdateringer.

Og det er at den gamle versjon er mye bedre på hurtiglading enn den nye.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

EV-FTW

Sitat fra: automat på onsdag 29. januar 2020, klokken 18:47
Gamle modellen har et lite ess i ermet, som kan gi den et lavere verditap enn man normalt har ved modelloppdateringer.

Og det er at den gamle versjon er mye bedre på hurtiglading enn den nye.

Joda, men likevel, får 2018 og tidlig 2019 modeller til grei pris på Finn. Sparer en god del i forhold til ny.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

automat

Sitat fra: Øyst1 på onsdag 29. januar 2020, klokken 19:17

Joda, men likevel, får 2018 og tidlig 2019 modeller til grei pris på Finn. Sparer en god del i forhold til ny.
Men man får også en 1-2 år gammel bil, som man kanskje må bytte ut tidligere. Så bruktbilen må være billig nok. Og kjører man mye, bør den ha lav km-stand.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

EV-FTW

Sitat fra: automat på onsdag 29. januar 2020, klokken 21:59
Sitat fra: Øyst1 på onsdag 29. januar 2020, klokken 19:17

Joda, men likevel, får 2018 og tidlig 2019 modeller til grei pris på Finn. Sparer en god del i forhold til ny.
Men man får også en 1-2 år gammel bil, som man kanskje må bytte ut tidligere. Så bruktbilen må være billig nok. Og kjører man mye, bør den ha lav km-stand.

Avhengig av hvor lenge en tenker å ha bilen. Kjøper en ny Ioniq, og tenker å selge den etter 3 år, blir det dyrt, da det største verdifallet kommer i starten.
Ok, du får en 1 år eldre bil, som vil si 1 år mindre garanti men sparer fort 40 000 på det. Det er lite sannsynlig noe galt skjer med bilen det året den er uten garanti, i forhold til en ny, skulle noe skje, har en da ca 40 000 å gå på.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Storfe

Det lå helt nye uregistrerte 2019-modeller ute til 270 (teknikk, skinn og 2 dekksett).
Problemet er at bruktbiler opptil ett år var likt priset eller dyrere, da disse kostet 310 for 3 mnd siden.
Valget er tatt, kjøpte 2020, teknikk, skinn, takluke og 2 dekksett til 310. 2 mnd gammel og gått 2000 km.

EV-FTW

Sitat fra: Storfe på torsdag 30. januar 2020, klokken 06:54
Det lå helt nye uregistrerte 2019-modeller ute til 270 (teknikk, skinn og 2 dekksett).
Problemet er at bruktbiler opptil ett år var likt priset eller dyrere, da disse kostet 310 for 3 mnd siden.
Valget er tatt, kjøpte 2020, teknikk, skinn, takluke og 2 dekksett til 310. 2 mnd gammel og gått 2000 km.

Smart valg.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

goggo

Sitat fra: Storfe på torsdag 30. januar 2020, klokken 06:54
Valget er tatt, kjøpte 2020, teknikk, skinn, takluke og 2 dekksett til 310. 2 mnd gammel og gått 2000 km.
God pris det.

Selv kjøpte jeg ny 2020 for noen dager siden; teknikk, skinn, blå metallic og 8 hjul til 315.000.

Er veldig fornøyd med bilen så langt, selv om jeg selvfølgelig river meg i håret over lav ladehastighet men det er vel mest fordi jeg var bortskjemt med god ladehastighet på Soulen i alle temperaturforhold. Jeg var jo forberedt på treg lading med denne bilen, men at den skulle "coldgate" i tillegg var jeg ikke klar over.

Erfaringer jeg har gjort meg etter 1300 km. Mine siste 75000 km har vært i Soul EV, så det er min referanse her.

  • "Autopiloten" (som jeg kaller det for å terge mine Tesla venner ;) ) fungerer over all forventning der det er god vei-merking.
  • Den "smart regenerering" saken er jo helt fantastisk, den har jeg blitt virkelig glad i
  • Skiltlesing og fartskamera varsling er fint å ha, og ser ut til å fungere fint.
  • DAB radioen er mye bedre enn på Soulen, og faller nesten ikke ut noen steder. Men det er irriterende at radioen skifter bånd og kanal hver gang man trykker på radio knappen og nesten hver gang man starter opp bilen. Ser ut til at bilen har mere lyst til å høre på AM og FM enn på DAB...
  • Både automatisk blending av lys og automatisk vinduspusser fungerer bra, jeg er ikke vant til så mye fancy shit som dette i mine biler.
  • Nærlyset er bra, men fjernlyset er minst like dårlig som den var på Soulen jeg hadde
  • GOM-en har jeg ikke helt fått taket på ennå, men jeg har da fått med meg at skilpadda kommer veldig tidlig på denne bilen. Jeg kjørte E6 nordgående på vei for å lade på Grelland da skilpadda skremte vettet av meg når jeg mener jeg hadde rundt 10% og over 20 km igjen på batteriet. Jeg kjørte så nærmere 10 km til i 100 km/t og merket ikke noe særlig til redusert ytelse selv om det var store advarsler om dette i displayet.
    Vet ikke hvor mye batteri jeg hadde igjen når jeg kom fram til laderen, for Hyundai ingeniørene har bestemt at deres kunder skal straffes ekstra ved å ikke få vite gjenværende km når skilpadda kommer på...
  • Utsikten bakover er jo helt rævva for å si det enkelt. Sidespeilene er ikke så mye å skryte av heller, men så har vi jo blindsonevarsling som kompenserer litt samt at det er mulig å kjøre med ryggekameraet på og det hjelper jo litt hvis det er oppholdsvær og lyst ute (for ryggekameraet er jo like elendig som på Soulen)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Storfe

Har ingen plan å hurtigtast noe særlig, dette er bil nummer 2 i huset, er klar over at hurtiglading ikke er denne bilen sin paradegren. Satser på de fikser denne softwarebugen? Er vant med at feil fikses "i lufta", men her må vel bil på verksted...
Fant ut at det følger med 17" originale hyundai-hjul på bilen. Noen med erfaringer med dette? Hadde originale 16" hjul på den gamle ioniq'en.

Fazzari

Fikk Ioniq 2020 modell i dag med teknikk, hvit farge uten metallic (de tilbyr ikke det på hvit farge merkelig nok), bagasjeromsmatte og matter foran + vinterdekk og lån med 0,99% nominell rente (forutsetter 35% egenkapital) til 316 000.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA