Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"limited edition" Eller ikke?

Startet av Elgolferen, tirsdag 28. januar 2020, klokken 19:58

« forrige - neste »

Elgolferen

Hadde en diskusjon med en model X kollega av meg idag.

Ettersom produksjonen av LR rwd stoppet i fjor, og antallet LR rwd i Norge ifølge teslastats (med en klype salt) er 138 mot LR awd +-6500, var argumentet mitt at LR rwd i dag er å anse som en "limited edition" i Norge.

Han mener at for at det skal være limited edition, må bilfabrikaten selv kalle det en limited edition.

Er jeg helt ute å sykler her?

Qlan

Skal det vel være en såkalt limited edition er vel dette noe fabrikanten selv definerer, om det f.eks. er satt et tak før produksjon på f.eks. 500 biler, og det produseres 500 stk - så er det vel en form for limited edition (om det er definert av Tesla). Om det derimot bare blir produsert 200 stk av en bil, fordi den fases ut eller forsvinner av andre årsaker ville kanskje ikke jeg definert det som en limited edition, men "bare" et produkt det ble laget få av. Limited edition er vel ofte spesielle utgaver hvor mengden defineres før produksjon, og evt. markedsføres som en limited edition - slik jeg tolker det, da ofte med 1/500 osv gjerne dokumentert et sted. Om jeg bestiller et produkt, og produsenten straks går konkurs - blir det i min verden ikke en limited edition av den grunn, dog et muligens sjeldent produkt - som i seg selv kan være artig å ha :) Dog, dette kan vel defineres på flere måter..
2020 Tesla Model 3 Performance

jpg

At noe flopper, eller produsenten stopper produksjonen til fordel for noe de kan selge med høyere fortjeneste, gjør vel ikke noe til Limited edition vel?

Model 3 Standard range (ikke plus) eksisterer på veiene også (USA), selv om majoriteten sikkert vil påstå at den aldri har blitt produsert. Er ikke "limited edition", selv om den er vanskeligere å bestille.

Sitatproducts that have a slightly different style to the usual kind and only a small quantity of which are produced
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

Elgolferen

Enig i den, men her er mitt argument for.
Det jeg prøvde å forklare han, er at LR rwd ikke er en limited edition som sådan, men en "limited edition" da det ikke er mange å oppdrive i Norge, samt det ikke lenger kan bestilles, dvs at det kun er laget begrenset opplag før produksjon ble lagt ned.

jpg

Tror vi trygt kan si at Model 3 LR RWD er en "low production"-utgave   ;)
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

Counterpointer

Spørs altså om du tar begrepet «limited» bokstavelig og da altså begrenset produksjon eller om det er det definerte begrepet som kalles «limited edition».

daggad

"Limited edition" er for meg en vare som er forutbestemt til kun å produseres i et visst kvanta.
Så jeg mener din venn med X fortjener seieren i denne åpenbart svært viktige diskusjonen !  :P
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Daniel_0007

Enig er nok ikke limited edition i motsetning til founder edition av model x som er
Model 3 2019 LR Rwd

tibber73

Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Kartelaven

#9
Nyttig diskusjon...  :laugh:
Produksjonen er nok ikke LE, men leveranse til Norge har vært svært «limited». I USA kan det være flere LR RWD enn AWD.

Men uansett, LR RWD er en sjelden vare i Europa og har enestående specs på kombinasjonen av rekkevidde, pris og hengervekt.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

CorsoDante

Sitat fra: Elgolferen på tirsdag 28. januar 2020, klokken 21:51
Enig i den, men her er mitt argument for.
Det jeg prøvde å forklare han, er at LR rwd ikke er en limited edition som sådan, men en "limited edition" da det ikke er mange å oppdrive i Norge, samt det ikke lenger kan bestilles, dvs at det kun er laget begrenset opplag før produksjon ble lagt ned.

Spennende diskusjon.

Tillater meg å synse all den tid begrepet ikke er beskyttet, og avfeier blankt at dette er en ''limited edition''.

Limited edition er normalt enten et begrenset opplag, eller en variant med litt mer utstyr (jf. Jeep, Ford et al.) og ubestemt antall produserte enheter.

Denne modellen er verken enten eller.
TM3P "FSD"

CorsoDante

#11
Sitat fra: Elgolferen på tirsdag 28. januar 2020, klokken 21:51
Enig i den, men her er mitt argument for.
Det jeg prøvde å forklare han, er at LR rwd ikke er en limited edition som sådan, men en "limited edition" da det ikke er mange å oppdrive i Norge, samt det ikke lenger kan bestilles, dvs at det kun er laget begrenset opplag før produksjon ble lagt ned.

Spennende diskusjon.

Tillater meg å synse all den tid begrepet ikke er beskyttet.

Limited edition er normalt enten et predefinert begrenset opplag, eller en variant med litt mer utstyr (jf. Jeep, Ford et al.) og ubestemt antall produserte enheter.

Denne modellen er verken enten eller, så ser ut til at sykkelen er fremme ja.
TM3P "FSD"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA