Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fremkommelighet på vinteren

Startet av steensk8, tirsdag 28. januar 2020, klokken 04:30

« forrige - neste »

steensk8

Vurderer en Soul. Selgeren sier selvfølgelig at bilen er glimrende i alle situasjoner. Men hjemmesykepleien klager på vinteregenskapene. Hva sier dere eiere?
Citroen C-on. Ny juni 12

hanche

Vinteregenskaper kan bety så mangt, men jeg antar det er kjøreegenskapene på vinterføre det er snakk om. Varme og komfort om vinteren er det i hvert fall ikke noe å utsette på. (Ladeluka er et annet – og sørgelig – kapittel, men det kan vi la ligge her.)

Jeg har ingen grunn til å klage over min bil på vinterføre, i hvert fall. Nå har jeg ikke veldig bred erfaring med mange bilmodeller på vinterføre, men jeg synes ikke Soulen ligger noe tilbake for andre biler jeg har kjørt om vinteren. Rett nok ble min første Soul kondemnert etter at jeg seilte inn i bakenden på en buss på skikkelig såpeglatt føre, men tanken på å skylde på bilen har ikke slått meg.  (Selv om jeg av og til lurer på om ABSen var litt for «hjelpsom» i den aktuelle situasjonen, og at jeg kanskje hadde klart å stoppe i tide uten.)

Enhver elbil har uansett en klar fordel over fossilbiler med manuelt gir, ved at man får jevnere pådrag når man skal i gang på glatt føre, så det lettere å komme i gang på glatt føre i motbakke. Men som elbileier visste du det allerede.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

_OE_

Jeg har heller ikke hatt problemer med fremkommelighet på vinterføre... Bare huske på slå av traction control knappen når det det er mye snø i  bratte bakker... Ellers blir du stående fast {knappen er godt "gjemt" under rattet} har garasje så har aldri hatt problemer med ladeluke.... I min garasjeplass er det et must med front lading... Eneste problemet jeg har hatt er at 12Vbatteriet har vært flatt... Etter bytting av RD dørlås ble byttet var det problemet borte... Dette gleder 2018 modell... Selvfølgelig er rekkevidden på bilen begrenset

#FTS#


hanche

Ladeluka er ikke noe problem ved hjemmelading i garasje, nei. Men prøv en langtur vinterstid i snøvær eller sludd, så skal du se noe annet når du kommer til en hurtiglader. Hvis dere er to, kan den ene trykke på knappen i bilen mens den andre lirker opp luka. Er du alene, må du opp med panseret og bruke nødåpneren.

I det siste vil forresten ikke min åpne seg i mildvær en gang. Fantastisk irriterende. Jeg skal prøve å smøre hengslene litt og se om det hjelper.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

chriso89

syns ilenhar fungert fint på vitnerføre.

ladeluka løses litt med silikonspray:)  ellers har jeg brukt bankkort rundt luka og den åpner seg eller lett funking men ikke sett de tosm et problem.  var værre på eniroen

Bobbla

Kjører Soul 2015 modell. Hadde leaf. (Den opplevde jeg at "hang" et halvt sekund etter at jeg slapp bremsene for å styre på superglatt føre. Det var ekkelt å skli rett framover etter at bremsene egentlig skulle sluppet.)
Opplever ikke El-biler som sikrere på vinterføre. Soul slipper bremsene momentant, men vær OBS på å kjøre i B-stilling på superglatt føre. Du slipper bremsen for å få full friksjon til styring, men regenerativ-systemet holder fortsatt noe igjen, og du har ikke nok friksjon på hjulene til å få styrt. Begge disse tilfellene er skikkelig glatt føre, og det siste gjelder jo også for en forhjulsdrevet fossilbil i lavt gir.
Fremkommeligheten på Soul er god, sikkerheten på slapseføre ikke spesielt bra, (eller dårlig) på grunn av motstanden under lading når du har sluppet gassen, og ved feks forbikjøringer, fordi den er kort og ikke så stødig mot "snurring".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA