Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmelader - behov for oppgradering av infrastrukturen

Startet av cfw@nyi.no, mandag 27. januar 2020, klokken 14:31

« forrige - neste »

cfw@nyi.no

Jeg er fersk elbil eier og ønsker å installere hjemmelader for min BMW i3.
Jeg bor i et gammelt hus (-70 tallet) og har begrenset med kapasitet på hovedsikringen min (2x50A), noe som gir maks kapasitet på 11,5kW. De eksisterende kursene sammenlagt, med den laveste samtidighetsfaktor (0,2) som kan benyttes på eksisterende anlegg i denne størrelsen, er 9,4kW. Det betyr at det er ca. 2kW rest kapasitet på anlegget pr. i dag. I tillegg ønsker jeg strøm i garasjen for enkel bruk (garasjeportåpner+lys).

Jeg har vært i kontakt med en elektriker-kjede for et tilbud og svaret var vel i grunnen at alt må oppgraderes:

-   Innsending av endringsnettmelding til Hafslund med ønske om å oppgradere strømanlegget til 3-Fas
-   Utskiftning til ny 3-Fas hovedsikring, 3-Pol overspenningsvern, 3-Fas målersløyfe, 3-fas samleskinner og omkobling fra 1-fas til 3-fas internt i sikringsskap
o   En stige-kabel ut til garasje samt etablering av en fordeling til stikkontakter, samt en 3-Fas kabel frem
o   En stige-kabel ut til garasje for elbilladeren som også må ha 3-Fas tilførselskabel
o   Oppgradere hovedsikringen til 3-Fas (3x63A)
-   Utskiftning til ny stikkledning som er av riktig dimensjon samt faseantall i forhold til oppgraderingen
-   Eventuelle kostander fra Hafslund ifm oppgraderingen er ikke medtatt. Hafslund sender et uforpliktende anleggsbidrag som omhandler eventuelle arbeider fra de ifm en eventuell godkjent oppgradering.

Mitt spørsmål er da: er det nødvendig å gjøre alle disse tiltakene?
Jeg har sett at f eks Tibber tilbyr smarte ladestasjoner (Tibber Easee + Tibber Pulse):

https://tibber.com/no/produkt/pulse

Tibber Pulse lastbalanserer din Easee ladeboks
Tibber Pulse er en boks som kobles til sikringsskapet, og med Wi-Fi leser den av strømforbruket ditt annenhvert sekund.
Med å overvåke hovedsikringen din med Tibber Pulse justerer Easee ladehastigheten automatisk, slik at hovedsikringen ikke blir overbelastet.
En Tibber Pulse kan brukes til flere ladebokser.

Slik fungerer det:
1.   Tibber Pulse overvåker strømforbruket på hovedsikringen i hjemmet ditt og sender dette til Tibber.
2.   Når forbruket nærmer seg hovedsikringens maksbelastning senker Tibber ladehastigheten på Easee ladeboks.
3.   Så snart det totale forbruket går ned, øker Tibber ladehastigheten igjen.


For en ikke-faglært høres det ut som denne løsningen kan være god nok for meg.
Hva bør jeg evt etablere i sikringsskapet? Hvor kraftig kurs for elbillader? Hvor kraftig kurs for annen garasje-kurs (eller kan disse kombineres)? Automatsikring + jordfeilbryter + dokumentasjon er vel standard-leveranse?
Flott om jeg kan få noen gode råd.

elektrolux

#1
Dynamisk lastballanserende ladestasjoner er mer regelen enn unntaket og gjør at du kan lade på ledig kapasitet i anlegget ditt.

I stedet for å oppgradere kan du vurdere smartere bruk. Selv bruker vi Myenergi sitt system som kan flate ut forbruket betydelig ved bruk at Dynamisk lading, oppvarming og om ikke det holder, batteribank og solceller.

Obs, på vi er agent for dette systemet i Norge.

Ses i bakgrunnen på denne videoen.


https://www.youtube.com/watch?v=nWLzlrGGuxQ

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

pberg

Jeg satt også med 1-fas 50A hovedsikring, og smekkfullt sikringsskap. Det endte opp med at jeg fikk byttet til 3-fase (400V TN, heldigvis), der ny måler ble plassert i nytt skap, og det ble lagt ut en 5G10mm2 kabel til underfordeling i garasje for to Easee-ladere.

Lyse tok 2500.- for å bytte til 3-fase, elektrikerregningen har jeg enda ikke fått...  :o :o :o
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA