Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Isolere vanntanken

Startet av elektrolux, tirsdag 04. desember 2007, klokken 14:25

« forrige - neste »

Gaute

Hei!
Den jobben du har gjort er utvilsomt bra.  Selv brukte jeg bobleplast i fjor vinter.Det hjalp brukbart Er usikker på hvordan det ville ha virket i vinter når vi har det så kaldt som vi har det. Har hittil overlevd kulda uten Webasto, men håper at det skal bli svev på den snart. Fordelen med bobleplast er at den er lett å isolere med, det er bare å kassere den etter bruk og den er lett å få tak i.  Det viktigste er å hindre at den kalde vindtrekken treffer tanken.  Jeg ble faktisk ganske overaska over å lese at Webasto modell C faktisk produserer 5,5 kw varme, for det føles ikke slik systemet er bygd på PSA bilene.  Slik som vi opplever kulda nå tror jeg alikevel at Elmo`s måte å gjøre det på er best.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

elektrolux

Sitat fra: Gaute på onsdag 06. januar 2010, klokken 20:01
Slik som vi opplever kulda nå tror jeg alikevel at Elmo`s måte å gjøre det på er best.

Jeg er uenig  8)

Mener min måte er best! Se første del av tråden for info om bruk av bedre isolasjonsmateriale. ;)

Dette stoffet inneholder mer luft, og må derfor ha bedre isolasjonsevne. Elmo sitt stoff er muligens enklere å montere, og kan kanskje betegnes som best ut fra det kriteriet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Jeg er enig med deg Elektrolux i at isolasjonen din nok er bedre, både fordi det jeg bruker er ganske kompakt skumgummi beregnet på lydisolering og fordi er din tykkere. I tillegg fikk ikke jeg isolasjon under eller mot innerskjermen.

Men det jeg gjorde var veldig raskt å montere - jeg demonterte ingenting, og det fungerte bedre enn jeg hadde forventet. Og sånn sett kanskje "best" :)

Vil forøvrig anbefale isolasjon av slangene også. Som sagt hadde det alene også effekt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

#33
Dristet meg ut i kulda og tok noen bilder.  La også inn litt monteringsinformasjon på ElbilWiki (link)

Hele jobben med å isolere tanken tok meg maks 10-15 min og med slangene omtrent det samme. Meget vel anvendt tid - selv i denne kulda :o

Da jeg tok bildet av matta under brukte jeg bare et par minutter på å ta den av, ta bildet og monteres den igjen.
Må understreke at denne "malen" var mitt første forsøk, men jeg syns det funket så bra med den at jeg ikke forsøkte andre former.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Lars C. Krogenæs

#34
Da har jeg isolert vanntanken etter Elmo-metoden. Kjøpte imidlertid en stor isolasjonsplate på biltema, da pris differansen var liten, og jeg pleier å feile første gang jeg prøvde. Etter malen gikk det imidlertid fint på første forsøk :-)

Kjøpte ikke rør til å isolerer rørene, men brukte overskuddsmateriale fra dempemattene og kabelstrips/Ducktape til å isolere vannrørene. Fungerte fint.
Har dog ikke testet varme-evnen, men jeg er overbevist om at kona blir fornøyd :-)

Har forøvrig innstallert "OnTech" GSM styrer til Defa vifteovnen i elbilen.

Dermed kan vi ved hjelp av tekstmelding slå vifteovnen av/på.

Defa systemet er koblet helt selvstendig ifra lade systemet, slik at vi kan lade og varme bilen på 2 forskjellige kurser:




Nå håper jeg kulda fortsetter...
Lars


Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

JCBX

#35

:)

isolere vandtanken var nok det bedste tip i december måned (der står en flaske rødvin til afhentning ved mig )

ideen var ikke mange minutter gammel før min så således ud , og jo det hjælper lidt i grader på fremløbet , men mest ved genoptagelse af kørslen ! så er der varme med det samme , og selv idag men minus 18 grader så var den lunken efter 2½ times stilstand og helt varme efter 2km kørsel

;D

jeg er spændt på at se Februar´s bedste ide  ....... den smider jeg også en flaske rødvin efter  ;D ;D ;D  seriøst  :)







Eyvind

Da er jobben gjort på min Berlingo. Biltemaløsningen pluss litt gaffa ser bra ut.

Første test ga opplevelse av at varmen kom mye fortere - senest ved 2 km. Etterhvert ble det så varmt at jeg skrudde av apparatet, og i dag var det så effektivt at jeg ikke skrudde det på i det hele tatt!  ::)

OK, fra spøk til alvor, total varme i bilen er litt vrient å måle, og Berlingoen er STOR. Litt på siden vil jeg fremheve det beste tiltaket av alle: En god jakke og tykke hansker  ;D Jeg kjører tross alt elbil fordi jeg ikke liker å bruke bensin.
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

Malawi

En liten tanke....

Ville det ikke være mulig å montere en liten elektrisk dyppvarmer og termostat i vanntanken? I så fall kunne denne settes på noen minutter før man skulle avgårde(gjerne via fjernstyrs el-uttak fra huset).

Evt kunne man da også sette på bilen/varmeviften noen minutter før man skulle avgårde, og starte turen med en bil som er varmet opp fra strømnettet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA