Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har de begynt å bytte ut til HW3 på HW2 biler?

Startet av cstromme, mandag 27. januar 2020, klokken 09:55

« forrige - neste »

Motorwatt

Sitat fra: k1 på tirsdag 28. januar 2020, klokken 12:13
Sett hypotetisk at utrullingen av Hw3 bytte er offisielt i gang.
Hvor lenge tror dere Tesla kan trenere bytte i Hw2 og 2.5 med MCU1 biler?


Ifølge rapporter fra USA tar det alt mellom 5 timer og 2 dager å bytte computer. Hvis 100-150.000 biler skal bytte, så vil det ta laaang tid. Håper de etterhvert får opp farten, men tror det tar litt tid. Kanskje de også tar USA først?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

HKS

Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 28. januar 2020, klokken 06:49
Sitat fra: HKS på mandag 27. januar 2020, klokken 17:44
Norge er med i og implementerer regelverket fra UNECE. Så vi hadde også fått dette om vi ikke var EØS medlem.

Når det gjelder filskifte og 0.3g i svinger så har Tesla nå lagt frem data som viser at dette er trygt, og derfor vil regelverket høyst sannsynlig oppdateres etter GRVA-møtet som er om noen uker.

Hvor kan man lese om dette?
Alle dokumentene legges åpent ut på GRVA-arbeidsgruppen på UNECE sine sider.

Dette er ikke en hemmelig komite som er opprettet for å "stoppe Tesla". Alt her er åpent, og Tesla i likhet med alle andre produsenter kan delta samt bidra. Problemet er heller at Tesla ble tatt med buksene nede, og fulgte rett og slett ikke med i timen. Nå som de faktisk tar seg bryet med å møte opp, foreslå endringer og presentere data som bygger opp under påstandene demmes så får de igjennom endringer.

Sånn veldig generelt så kommer Tesla fra en amerikansk kultur hvor det ikke er spesielle krav til sertifiseringer fra en 3. part, her holder det med at fabrikantene dokumenterer for NHTSA, og eventuelle problemer/skader løses i etterkant i retten med søksmål.
Tesla Model 3 Long Range

o.b.lix

Sitat fra: HKS på onsdag 29. januar 2020, klokken 10:43
Sånn veldig generelt så kommer Tesla fra en amerikansk kultur hvor det ikke er spesielle krav til sertifiseringer fra en 3. part, her holder det med at fabrikantene dokumenterer for NHTSA, og eventuelle problemer/skader løses i etterkant i retten med søksmål.

Litt sånn som VW, BMW, Volvo og de andre gjør med eksosutslipp?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

No-name

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 29. januar 2020, klokken 16:40
Sitat fra: HKS på onsdag 29. januar 2020, klokken 10:43
Sånn veldig generelt så kommer Tesla fra en amerikansk kultur hvor det ikke er spesielle krav til sertifiseringer fra en 3. part, her holder det med at fabrikantene dokumenterer for NHTSA, og eventuelle problemer/skader løses i etterkant i retten med søksmål.

Litt sånn som VW, BMW, Volvo og de andre gjør med eksosutslipp?

Nei.. VAG jukset, Tesla bare hadde annen måte å jobbe på, ikke juks.

Normal puls nå, eller?

daktari

Jeg ville prøvd meg på krav om en omlevering hvis man satt med en AP2-FSD-bil. De har hatt ca 10 forsøk på feilrettinger i året (oppdateringer) uten å lykkes siden levering en gang i 2017. Kravet er jo 3 forsøk. Man kan godt kalle det forsinket levering også - det er fortsatt lovede features den ikke har?  Så får man et tilbud fra Tesla om et mellomlegg som en courtesy, de innrømmer ikke reklamasjonen, men man får oppgradert rimelig. [spekulasjon]Tesla tar bilen antagelig til skroting men refurber batteri, og er superfornøyd med at de løste dette rimelig for seg og fikk en ukurrant reklamasjonsbombe billig av veien[/spekulasjon]
I verste fall får man pengene tilbake for FSD, men pass på å beholde det som var EAP-features som autoparkering og summon - de er ikke lenger standard.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

o.b.lix

Sitat fra: daktari på onsdag 29. januar 2020, klokken 22:44
Jeg ville prøvd meg på krav om en omlevering hvis man satt med en AP2-FSD-bil. De har hatt ca 10 forsøk på feilrettinger i året (oppdateringer) uten å lykkes siden levering en gang i 2017. Kravet er jo 3 forsøk.

Nja, de tok masse forbehold på utvikling av software og at det ble lovlig.

Men hvis de ikke kan levere FSD på AP2-hardware, men må ha HW3 for å få det til , så må de bytte delen gratis, noe de altså sier de skal, og som jeg ikke tror de gjør.

Så det koker ned til at Tesla innrømmer at de ikke kan levere FSD på AP2 og at de ikke kan (eller vil) bytte AP2 til HW3. Da er det ombytte eller pengene (+ renter) for FSD tilbake som er norsk lov.

Men det er ikke bevist at de ikke vil bytte til HW3, det er bare spekulasjoner foreløpig.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

sjokomelk

Tesla har hele tiden sagt at man får HW3 når det blir nødvendig for funksjoner som trenger det. I Europa har vi ikke det enda. I USA har de begynt å oppgradere biler med HW3, men der viser nå HW3-biler kjegler ved veiarbeid, og med "FSD visualization", som kom før jul, så vises også nå trafikklys og markeringer/symboler på veien. Den dagen tilsvarende funksjoner kommer i den europeiske versjonen av software, så vil de måtte begynne med oppgraderinger her også. Før den tid får vi bare sitte rolig på gjerdet og vente.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA