Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har de begynt å bytte ut til HW3 på HW2 biler?

Startet av cstromme, mandag 27. januar 2020, klokken 09:55

« forrige - neste »

cstromme

Skal til å bestille service på vår Model X fra 2016/2017 til mai måned, og tenkte det hadde vært greit å få byttet til HW3 på AP-en samtidig (ja vi har betalt for full selvkjøring.)

Har de begynt å bytte til HW3 på gamle biler nå? Er det mange som har fått dette gjort til nå?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

o.b.lix

Sitat fra: cstromme på mandag 27. januar 2020, klokken 09:55
Har de begynt å bytte til HW3 på gamle biler nå? Er det mange som har fått dette gjort til nå?

Nei og Nei.

Og jeg har ingen tro på at de gjør det heller - i allefall ikke på AP2-biler som er mye arbeid for å få til.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

cstromme

Sitat fra: o.b.lix på mandag 27. januar 2020, klokken 10:45
Sitat fra: cstromme på mandag 27. januar 2020, klokken 09:55
Har de begynt å bytte til HW3 på gamle biler nå? Er det mange som har fått dette gjort til nå?

Nei og Nei.

Og jeg har ingen tro på at de gjør det heller - i allefall ikke på AP2-biler som er mye arbeid for å få til.

Vi har jo betalt for det? Det er vel såvidt jeg har sett en ganske enkel prosess? De har jo begynt å gjøre det i USA.

Blander du det med MCU-bytte?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

o.b.lix

AP2.5 er kjapt bytte, der er formfaktor helt identisk.

Det er en det endringer fra AP2 til AP2.5 som betyr at mye ledningsnett må også byttes. Derfor kommer de til å trenere AP2-biler til alt annet er tatt og aller helst til disse bilene er vraket. Dette er mitt personlige pessimistiske syn og ikke noen offisiell uttalelse fra Tesla, så jeg kan ta feil. (Håper jo det, har AP2-bil med FSD selv)

I tillegg har vi utfordringene med motvilje fra EU på autonom kjøring, Tesla har alltid tatt forbehold mot lokal lovgivning i markedsføring for FSD.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

k1

Kan man be om å få pengene igjen for ikke levert produkt, en form for angrerett mtp produktet ikke er levert ennå etc?
Tenker på dem som faktisk tror det aldri blir noe av, og som da allerede har betalt for det og like gjerne kan få pengene igjen.
Jeg kan ikke juss'en i dette..

o.b.lix

JA, det kan man, loven er klar.

Men mistenker at det er en lang prosess å få igjen pengene for FSD, så jeg har aldri orket å starte på en slik prosess.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rævedilter

Tesla ringte meg i anna sak, og etter spørsmål fra meg da sa dei at HW2 blir oppgradert til HW3 etter behov og eg vil få innkalling når dette blir nødvendig. Ap 2.5 har eg (ca ....)

HKS

Sitat fra: o.b.lix på mandag 27. januar 2020, klokken 11:18
I tillegg har vi utfordringene med motvilje fra EU på autonom kjøring, Tesla har alltid tatt forbehold mot lokal lovgivning i markedsføring for FSD.
Ikke noe spesiell motvilje nei, men de (inkludert Norge og Sveits som ikke er med i EU, men i UNECE) krever at produsenter som Tesla faktisk beviser at det er trygt før det blir tillatt...

Litt må samme måte som Airbus og Boeing må bevise at et fly er trygt før det blir sertifisert... ;)
Der har vi jo sett det siste året hvordan det går når man tar snarveier.
Tesla Model 3 Long Range

o.b.lix

Sitat fra: HKS på mandag 27. januar 2020, klokken 17:12
Ikke noe spesiell motvilje nei, men de (inkludert Norge og Sveits som ikke er med i EU, men i UNECE) krever at produsenter som Tesla faktisk beviser at det er trygt før det blir tillatt...

Norge er vel med i EØS og EU-reguleringer er en del av vårt lovverk, inkludert bilregelverk.

Det er ikke trygt å kjøre svinger mer enn 0,3g og bruke mer enn 5 sekunder på filskifte heller da?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

HKS

Sitat fra: o.b.lix på mandag 27. januar 2020, klokken 17:17
Sitat fra: HKS på mandag 27. januar 2020, klokken 17:12
Ikke noe spesiell motvilje nei, men de (inkludert Norge og Sveits som ikke er med i EU, men i UNECE) krever at produsenter som Tesla faktisk beviser at det er trygt før det blir tillatt...
Norge er vel med i EØS og EU-reguleringer er en del av vårt lovverk, inkludert bilregelverk.

Det er ikke trygt å kjøre svinger mer enn 0,3g og bruke mer enn 5 sekunder på filskifte heller da?
Norge er med i og implementerer regelverket fra UNECE. Så vi hadde også fått dette om vi ikke var EØS medlem.

Når det gjelder filskifte og 0.3g i svinger så har Tesla nå lagt frem data som viser at dette er trygt, og derfor vil regelverket høyst sannsynlig oppdateres etter GRVA-møtet som er om noen uker.
Tesla Model 3 Long Range

turfsurf

Tesla har sagt at de skal oppgrader AP biler til HW3 når funksjonalitet krever det. Nå har allerede funksjoner begynte å komme kun til HW3 biler, så da har dette skjedd. Nå kan man faktisk kreve at Tesla oppfyller det de har lovet, eller heve kjøpet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hodetelefoner

Sitat fra: HKS på mandag 27. januar 2020, klokken 17:44
Sitat fra: o.b.lix på mandag 27. januar 2020, klokken 17:17
Sitat fra: HKS på mandag 27. januar 2020, klokken 17:12
Ikke noe spesiell motvilje nei, men de (inkludert Norge og Sveits som ikke er med i EU, men i UNECE) krever at produsenter som Tesla faktisk beviser at det er trygt før det blir tillatt...
Norge er vel med i EØS og EU-reguleringer er en del av vårt lovverk, inkludert bilregelverk.

Det er ikke trygt å kjøre svinger mer enn 0,3g og bruke mer enn 5 sekunder på filskifte heller da?
Norge er med i og implementerer regelverket fra UNECE. Så vi hadde også fått dette om vi ikke var EØS medlem.

Når det gjelder filskifte og 0.3g i svinger så har Tesla nå lagt frem data som viser at dette er trygt, og derfor vil regelverket høyst sannsynlig oppdateres etter GRVA-møtet som er om noen uker.

Hvor kan man lese om dette?

Hodetelefoner

Sitat fra: turfsurf på mandag 27. januar 2020, klokken 22:13
Tesla har sagt at de skal oppgrader AP biler til HW3 når funksjonalitet krever det. Nå har allerede funksjoner begynte å komme kun til HW3 biler, så da har dette skjedd. Nå kan man faktisk kreve at Tesla oppfyller det de har lovet, eller heve kjøpet.

Tesla oppdaterer biler med FSD.   De har ikke sagt noe om tid. Bare å vente

geear

Sitat fra: o.b.lix på mandag 27. januar 2020, klokken 11:18
AP2.5 er kjapt bytte, der er formfaktor helt identisk.
AP2.5 med MCU2 kanskje ja, men ryktene sier at dagens HW3 krever MCU2, så for AP2.5 med MCU1 så vet vi vel ikke foreløpig?

For AP2 er i tillegg til MCU1 også sensorpakken og ledningsnettet forskjellig...

k1

Sett hypotetisk at utrullingen av Hw3 bytte er offisielt i gang.
Hvor lenge tror dere Tesla kan trenere bytte i Hw2 og 2.5 med MCU1 biler?

Fra utrullingen starter, som jeg antar vil være i 2020?, til de går i gang med eldre biler enn Hw2.5 MCU2: hva bør være akseptabel ventetid? Hvor lenge er du villig til å vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA