Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Priser på lading på zaptec anlegg i fellesgarasje

Startet av Remy Jansen, søndag 26. januar 2020, klokken 22:15

« forrige - neste »

Remy Jansen

Trenger litt hjelp til dette som styret i borettslaget har sendt ut mail på til de som har ladestasjon

Litt info først!

Jeg bodde i et sameie med 60 leiligheter og 60 garasjeplasser i fellesanlegg som var ferdigstilt i 2017. Utbygger leverte med infrastruktur for zaptec. Jeg bestilte zaptec boks gjennom elektriker firma ferdig montert til 17.500 kr
Styreleder administrerte anlegget og hentet ut data for fakturering 1 gang i året. Fastpris på 1 kr pr kwt, jeg betalte 2800 kr fra april 2018 til april 2019.

Jeg solgte og flyttet 4 kilometer til et borettslag som var ferdigstilt i 2008. 36 leiligheter og 36 garasjeplasser i fellesanlegg. 
I august 2019 ble det installert infrastruktur for zaptec til alle 36 plasser, 7 stk monterte boks til 19.200 kr
Infrastrukturen ble finansiert gjennom et lån borettslaget tok opp på ca 85.000 kr som fordeles på alle leiligheter over felleskostnaden.
Så i desember kom det mail fra styreleder der styret informerer om prisstrukturen de har satt opp. Jeg og flere syns det er urimelig og uoversiktlig, samtidig minner det om holdningen til motstandere av elbiler som elektrikeren sa. 
Jeg har sjekket en del priser rundt i borettslag og sameier og jeg har søkt en del på nett.  Jeg snakket og med elektrikeren som aldri hadde vært borti lignende.

Her er mailen, ønsker tilbakemeldinger og forslag til hvordan vi kan gå frem for å argumentere mot denne løsningen.

Hilsen Remy Jansen


Du mottar denne eposten fordi du har registrert deg for lading.   Undertegnede har gått gjennom forbruk på anlegget fra installasjon 27/8 til utgangen av november.   Vi har diskutert litt i styret.  Vi legger følgende til grunn ved fakturering (utregnet for hver måned).  Vi fakturerer per nå etter forbruk kilowatt timer (kWh) uten noe underliggende fastbeløp.

1. Fastavgift for internet / kWh
2. Effektavgift / kWh (Borettslaget har et underliggende effektuttak på 3-5 kW.   Uttak om vinter er høyere pga mer bruk av lys.  Etter skjønn legger vi då overskytende effekt på kost elbil.)
3. Enovaavgift / kWh
4. Nettleie / kWh
5. Pris / kWh.

Gitt utregningene så langt vil kWh pris variere fra kr 4,19 til kr 2,28.

Minst 30% av kWh pris er effektavgift.   Som gode naboer har dere derfor noe å spare på å koordinere ladingen. Unngå å lade flere biler samtidig.  Den enkelte kan også lade på lavere effekt..   Mao lav effekt over tid og heller ta natta til hjelp.

Vi diskuterte dette på siste styremøte og besluttet:  Når vi har mottatt faktura for strøm des '19 uti januar, så setter undertegnede opp et fakturaunderlag som oversendes OBOS for fakturering.


Ta kontakt om du har spørsmål.
Nissan Leaf 40kwh 2018 LE

Vollis47

Selv om jeg må si meg enig i at prisen dere må betale høres veldig høy ut, synes oppsettet til styret å være grundig. Men dere bør fa alle tallene på bordet. Ved at dere gjør som foreslått og koordinerer ladingen så kan dere kanskje unngå effektavgiften.

Jeg synes dere bør kreve et ektraordinært årsmøte og gjennomgå tallene.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

jkirkebo

Sitat fra: HVolland på søndag 26. januar 2020, klokken 22:53
Selv om jeg må si meg enig i at prisen dere må betale høres veldig høy ut, synes oppsettet til styret å være grundig. Men dere bør fa alle tallene på bordet. Ved at dere gjør som foreslått og koordinerer ladingen så kan dere kanskje unngå effektavgiften.

Jeg synes dere bør kreve et ektraordinært årsmøte og gjennomgå tallene.

Hvis effektavgiften er for stor så er vel limit i anlegget satt for høyt. Det er bare å justere ned maks total ladeeffekt i portalen så synker effektavgiften. Intet behov for å koordinere eller justere i bilene. Ofte brukes 1kW per bil, har jeg hørt fra andre steder. Da blir det omtrent 70,- pr. bruker pr. måned i effektavgift, da er man nede i 20-30 øre/kWh for de som har et normalt forbruk/kjørelengde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Ser forklaringen på den høye kWt prisen er at ladingen fører bygget over i en dyrere tariff.

Det kan elimineres ved å bruke ARM fra Zaptec. Da settes et tak for maks totalt strømtrekk på bygget og lading vil foregå når det er ledig kapasitet under dette taket.

Uten ARM legges ladingen oppå annet forbruk. Dere kan også, som jkirkebo skriver, justere ned  angitt kursstørrelse for Zaptec anlegget for at ladingen ikke skal føre til så mye ekstra strømtrekk.

Rådene som er gitt i skrivet indikerer begrenset forståelse for  hvordan et Zapcharger anlegg fungerer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Sitat fra: HVolland på søndag 26. januar 2020, klokken 22:53
Selv om jeg må si meg enig i at prisen dere må betale høres veldig høy ut, synes oppsettet til styret å være grundig. Men dere bør fa alle tallene på bordet. Ved at dere gjør som foreslått og koordinerer ladingen så kan dere kanskje unngå effektavgiften.

Jeg synes dere bør kreve et ektraordinært årsmøte og gjennomgå tallene.

Nå tror jeg ikke borettslagets styre har lov å gjøre endringer på dette ut fra eget hode og sinn, men det må tas opp på en generalforsamling, enten det er den ordinære eller en ekstraordinær.

Jeg ville ihvertfall bedd styret om å vise til regel eller vedtak i generalforsamling som gir de en slik utvidet fullmakt til å endre faktureringsmetodikk.

Ja, man skal selvsagt dekke reelle kostnader, men som sagt, ikke bare basert på styrets egen vurdering om ikke et tidligere vedtak gir de fullmakten. så er helt enig i at her er det nok behov for ny generalforsamling.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øystein16

Sitat fra: Remy Jansen på søndag 26. januar 2020, klokken 22:15
"Ta kontakt om du har spørsmål."
Du må altså først spørje dei som har kunnskap om fordelingsnøklane og utrekningsmodellen.

Espen Hugaas Andersen

#6
Syns i utgangspunktet modellen er rimelig. Den som lader betaler. Ville kanskje heller fokusert på å få ned de faktiske kostnadene enn å krangle over hvem som skal betale hva. Da er å sette effektbegrensning på anlegget slik at kostnaden ikke blir høyere enn ca 2,28 kr/kWh kanskje det enkleste man gjør.

Når anlegget er dimensjonert for 36 plasser, men bare 7 plasser har ladestasjon - er det da slik at all effekt for 36 plasser er aktivert? Da kan jeg skjønne det blir dyrt.

Man kan f.eks dele installert effekt på 36, og så gange med antall ladestasjoner for å sette effektbegrensingen. Altså f.eks:

50 kW / 36 plasser = 1,39 kW/plass.
1,39 kW/plass x 7 plasser = 9,72 kW.

Og så kan man bare fortsette å justere opp effektbegrensningen ettersom flere ladestasjoner installeres. (Og ja, effekten vil kanskje oppleves som liten - men det vil den uansett når alle 36 ladestasjonene er montert. Men man kan jo vurdere å justere opp effekten mer, og betale for det.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Lars C. Krogenæs

#7
Dette er et kjent problem med store ladeanlegg som er satt opp av elektrikere, som er ferdige den dagen siste kabel et skrudd fast, kontra selskaper som installerer, drifter og er rådgiver for anlegg som settes opp.

Er anlegget dimensjonert for 36 ladeplasser og boligene er fra 2008, tipper jeg dere har 2 kurser à 63A 3-fas 400v. Det gir en totaleffekt for ladeanlegget på 86kW.

Hvis dere er 7 stk. i dag, og alle har ladet samtidig mellom kl 18.00 og 19.00 en gang i løpet av desember, kan borettslaget ha pådratt seg en effektavgift på 86X187=16.000kr. Trolig har dere ikke greid å trekke mer enn 50kW på, men fordeler vi det på 7 biler, er det 1.335kr per bil i effektavgift. Jeg mener effektavgiften bør legges som en fast avgift per måned, per bruker, og ikke som en variabel sammen med forbruket, da effektavgiften ikke er et resultat av hvor mye strøm man har brukt, men at man har brukt strøm.

Effektavgiften slår inn på alle anlegg hos Hafslund når hovedsikringen (OV)er høyere enn 125A for 230v og 80A for 400v. Effektavgiften kommer uansett hvor høy toppen er innenfor OV-en.

Det enkleste grepet dere kan ta, er å redusere den totale efffekten ladeanlegget får lov til å trekke. Nå vet jeg ikke hvor i Norge dere er, men jeg har jobbet med zaptec anlegg der vi har satt effekten til 1kW per ladestasjon uten at dette har blitt problemer. Dette har gitt en effektavgift på under 100kr per måned i snitt for året. Effektavgiften har blitt satt som en fast avgift per ladestasjon for de som haddde ladestasjon.

Det høres ut som om det kun er lys av annet forbruk fellesmåleren, og at dette utgjør 3-5kW på kveldstid / nattestid. En APM som Elektrolux beskriver har ingen økonomisk effekt i det tilfellet. Da det er i samme tidsrommet dere ønsker å lade bilene som det er mørkt.

Her er det altså 10-tusenvis av kroner å spare, dersom dere gjør dette riktig.

Forøvrig mener jeg det er helt riktig at effektavgiften skal belastes elbil-brukerne.

NVE kommer med nytt regime for effektavgift i løpet av vinteren. Det kan endre på måten effektavgiften beregnes på allerede fra 2021. 

Ring meg gjerne i kveld, på telefon 40 20 30 10, så kan jeg se om jeg kan hjelpe dere, slik at dere ikke går på samme smell for februar. Januar er det for sent å gjøre med noe nå.

Lars

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 27. januar 2020, klokken 10:03
Dette er et kjent problem med store ladeanlegg som er satt opp av elektrikere, som er ferdige den dagen siste kabel et skrudd fast, kontra selskaper som installerer, drifter og er rådgiver for anlegg som settes opp.

Er anlegget dimensjonert for 36 ladeplasser og boligene er fra 2008, tipper jeg dere har 2 kurser à 63A 3-fas 400v. Det gir en totaleffekt for ladeanlegget på 86kW.

Hvis dere er 7 stk. i dag, og alle har ladet samtidig mellom kl 18.00 og 19.00 en gang i løpet av desember, kan borettslaget ha pådratt seg en effektavgift på 86X187=16.000kr. Trolig har dere ikke greid å trekke mer enn 50kW på, men fordeler vi det på 7 biler, er det 1.335kr per bil i effektavgift. Jeg mener effektavgiften bør legges som en fast avgift per måned, per bruker, og ikke som en variabel sammen med forbruket, da effektavgiften ikke er et resultat av hvor mye strøm man har brukt, men at man har brukt strøm.

Effektavgiften slår inn på alle anlegg hos Hafslund når hovedsikringen (OV)er høyere enn 125A for 230v og 80A for 400v. Effektavgiften kommer uansett hvor høy toppen er innenfor OV-en.

Det enkleste grepet dere kan ta, er å redusere den totale efffekten ladeanlegget får lov til å trekke. Nå vet jeg ikke hvor i Norge dere er, men jeg har jobbet med zaptec anlegg der vi har satt effekten til 1kW per ladestasjon uten at dette har blitt problemer. Dette har gitt en effektavgift på under 100kr per måned i snitt for året. Effektavgiften har blitt satt som en fast avgift per ladestasjon for de som haddde ladestasjon.

Om dette er tilfellet er det vel enklest å gå ned til 3x63A 400V totalt inn, da forsvinner jo hele effektavgiften. Totaleffekten bør uansett være mer enn bra nok.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Remy Jansen

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 27. januar 2020, klokken 10:03
Dette er et kjent problem med store ladeanlegg som er satt opp av elektrikere, som er ferdige den dagen siste kabel et skrudd fast, kontra selskaper som installerer, drifter og er rådgiver for anlegg som settes opp.

Er anlegget dimensjonert for 36 ladeplasser og boligene er fra 2008, tipper jeg dere har 2 kurser à 63A 3-fas 400v. Det gir en totaleffekt for ladeanlegget på 86kW.

Hvis dere er 7 stk. i dag, og alle har ladet samtidig mellom kl 18.00 og 19.00 en gang i løpet av desember, kan borettslaget ha pådratt seg en effektavgift på 86X187=16.000kr. Trolig har dere ikke greid å trekke mer enn 50kW på, men fordeler vi det på 7 biler, er det 1.335kr per bil i effektavgift. Jeg mener effektavgiften bør legges som en fast avgift per måned, per bruker, og ikke som en variabel sammen med forbruket, da effektavgiften ikke er et resultat av hvor mye strøm man har brukt, men at man har brukt strøm.

Effektavgiften slår inn på alle anlegg hos Hafslund når hovedsikringen (OV)er høyere enn 125A for 230v og 80A for 400v. Effektavgiften kommer uansett hvor høy toppen er innenfor OV-en.

Det enkleste grepet dere kan ta, er å redusere den totale efffekten ladeanlegget får lov til å trekke. Nå vet jeg ikke hvor i Norge dere er, men jeg har jobbet med zaptec anlegg der vi har satt effekten til 1kW per ladestasjon uten at dette har blitt problemer. Dette har gitt en effektavgift på under 100kr per måned i snitt for året. Effektavgiften har blitt satt som en fast avgift per ladestasjon for de som haddde ladestasjon.

Det høres ut som om det kun er lys av annet forbruk fellesmåleren, og at dette utgjør 3-5kW på kveldstid / nattestid. En APM som Elektrolux beskriver har ingen økonomisk effekt i det tilfellet. Da det er i samme tidsrommet dere ønsker å lade bilene som det er mørkt.

Her er det altså 10-tusenvis av kroner å spare, dersom dere gjør dette riktig.

Forøvrig mener jeg det er helt riktig at effektavgiften skal belastes elbil-brukerne.

NVE kommer med nytt regime for effektavgift i løpet av vinteren. Det kan endre på måten effektavgiften beregnes på allerede fra 2021. 

Ring meg gjerne i kveld, på telefon 40 20 30 10, så kan jeg se om jeg kan hjelpe dere, slik at dere ikke går på samme smell for februar. Januar er det for sent å gjøre med noe nå.

Lars


TAKKER FOR GRUNDIG SVAR!

Jeg har nå vært såvidt i kontakt med elektrikeren i firmaet som hadde dette anlegget og han kjente til løsningen (e) du kommer med her. Jeg skal snakke mer med han i morgen på telefon så skal jeg videre ta kontakt med styret og drøfte videre tiltak. 

Vi holder forresten til i Bergen og vi har da BKK som leverandør.


Remy
Nissan Leaf 40kwh 2018 LE

Remy Jansen

Nissan Leaf 40kwh 2018 LE

Remy Jansen

Og slik ble prisene

Kjære nabo,

Undertegnede har nå gått gjennom forbruksrapporter fra Zaptec sin portal frem til og med des 2019.   Styret gikk gjennom oppsettet på styremøte i januar. Informasjon er oversendt til OBOS og de foretar fakturering for oss.

Priser(kr) per kWt blir som dette rundet opp til nærmeste øre:
Aug   4,20
Sept   3,75
Okt   3,65
Nov   2,30
Des   2,92

I tillegg til kostnad for forbrukt energi tilkommer det et fakturagebyr på kr 94.

Om der er noen spørsmål er undertegnede en grei plass å starte.

Mvh,
  Olav
Nissan Leaf 40kwh 2018 LE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA