Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte ut "dummylader" med smartlader

Startet av torasbjoern, torsdag 23. januar 2020, klokken 21:46

« forrige - neste »

torasbjoern

Hei,

Jeg har en Zenika-lader jeg lurer på om jeg skal bytte ut med en smartlader (Wallbox Pulsar Plus eller Zaptec Home).

Laderen er ikke mer enn et år gammel, men jeg har litt lyst til å se faktisk hvor mye strøm jeg bruker på ladingen og kanskje bare styre ladetidspunktene der fremfor i bilen (bilen er en 28 kWh 2018 modell Ioniq).
Jeg har på forvarming som er satt på tidsinnstilling på bilen så bare litt "enklere" å gå inn i en app og endre det man ønsker.

Hva tenker dere?

PS: jeg har snakket med noen elektrikere som snakker om at de ikke skjønner at jeg fikk beskjed om at jeg kunne bruke PR 2 * 2,5 / 2,5 (tror jeg det er) på en 20 ampere-sikring. Jeg har forsøkt å lese meg fram, og det virker som at det er lov: https://byggebolig.no/el-installasjon-forskrifter-lover-regler/20a-2-5-kvadrat-lovlig

Wibla

Virker noe rart med 2.5mm2 kabel på en 20A kurs, hvor langt er det fra sikringsskap til lader? Selv ville jeg nok vurdert å stille ned ladestrømmen litt, da det er marginalt.

Ellers virker dette som en god måte å kaste bort en del tusenlapper på en mer avansert lader som du strengt tatt ikke trenger.
2018 Tesla Model S 75D

elektrolux

Monterer du en kWt teller og en timer på kursen til Cenica kan du styre ladetidspunkt og lese strømforbruket.

Kanskje ikke like elegant, men  bør bli en del rimeligere.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

torasbjoern

Sitat fra: Wibla på torsdag 23. januar 2020, klokken 23:59
Virker noe rart med 2.5mm2 kabel på en 20A kurs, hvor langt er det fra sikringsskap til lader? Selv ville jeg nok vurdert å stille ned ladestrømmen litt, da det er marginalt.

Ellers virker dette som en god måte å kaste bort en del tusenlapper på en mer avansert lader som du strengt tatt ikke trenger.

Jeg trengte vel ca. 12 meter med kabel ut til ladestasjonen da den ble montert.

Når det gjelder tusenlappene så ser jeg hva du mener per nå, men med AMS-målerne og "detaljovervåkingen" så ser man ikke bort ifra prisendringer i framtiden som går på effekt eller tilsvarende. :)

Uansett takk for svar. Jeg har satt av 15 000 til formålet.

Lars C. Krogenæs

2,5 kadrat høres helt feil ut. Det er alltid ansvarlig installatør som skal gå god for beregning av kabeltykkelse, men dette høres helt på bærtur ut. I og med at du kanskje skal gjøre noe, ville jeg tatt en telefon til det lokale eltilsyn for å høre. Da kan det hende at din forrige elektriker må tilbake å bytte ut kabel. Sikkert mulig å få en god deal på en oppgradering hvor dere deler på kostnaden.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Joltus

Nja.... Fra 2010 er det greit med 2,5 på pr med 20A.... Usikker på om dette ble fjernet igjen i 2016.

Må uansett ha vern med i2 lik 1,2 for at dette er ok tror eg.

Når det er sagt. Kontinuerlig belastning av 2,5 med 20A skal den tåle, men eg hadde gått litt opp hos meg selv. Mener pr 2,5 skal tåle 27A....rett meg de som leser nyeste nek400....

Rav4_EV

Om belastningen er kjent, skal man bare sikre mot kortslutning og ikke overbelastning.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

hsa77

Vent til det eventuelt kommer endringer i strøm/nettleie som gjør at det blir penger å spare på å styre lading. Har selv fått installert "smart" lader fra Cirkle K - pga ustabil app har den nå blitt konfigurert som en "dum" lader. Spar pengene og vent til du vet hvordan strømpris/nettleie blir, da kan du regne ut om du faktisk sparer penger på å bytte ut den gamle laderen. Det kommer nok også flere og flere leverandører på markedet fremover, blir sikker mye mer å velge mellom om et år eller to.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA