Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Muligheter for 32A/16A 1-fas cee på 400V anlegg?

Startet av Cowboystrekk, søndag 26. januar 2020, klokken 09:38

« forrige - neste »

KjellG

Den reklamen nevner ikke at effekt som bilen tar opp er bestemt både av hva ladeuttaket er villig til å gi ut og av laderen i bilen. Dette forties. Da blir jeg skeptisk til seriøsiteten. En kan også stusse over hva det er mulig å patentere i en toroidtransformator, de har vært med oss lenge.

Hva du får ut av en autotrafo ved feil er litt avhengig av hva feilen er. Ved et enkelt brudd, kan det bli dødt, eller en får 400V med en innskutt drossel.

Tellus

Sitat fra: KjellG på mandag 27. januar 2020, klokken 19:54
Den reklamen nevner ikke at effekt som bilen tar opp er bestemt både av hva ladeuttaket er villig til å gi ut og av laderen i bilen. Dette forties. Da blir jeg skeptisk til seriøsiteten. En kan også stusse over hva det er mulig å patentere i en toroidtransformator, de har vært med oss lenge.

Hva du får ut av en autotrafo ved feil er litt avhengig av hva feilen er. Ved et enkelt brudd, kan det bli dødt, eller en får 400V med en innskutt drossel.

Hva du kan forvente å få av ladeeffekt på forskjellige biltyper finner man hos fabrikantens hjemmeside.

https://evtun.com/chargers/accelev-2-phase-charger-6kw-8kw.html

KjellG

Artig lesning.
De gir inntrykk av at enheten bruker to fasespenninger på 230V på inngangen. Skal tro hvordan de vektoradderer to spenninger med en faseforskel på (2/3)*π? Siden de bruker to fasespenninger, så bruker de også N-leder. Hvorfor kan da ikke ZOE lades?

Rav4_EV

Zoe forventer at en av fasene er nulleder og da har et lavt potensiale mot jord.
Her vil begge faser har minst 230 V potensiale mot jord.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

#19
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 27. januar 2020, klokken 17:35

Her i filmen ser man innmaten til Accelev. https://www.youtube.com/watch?v=f8QD2ySFqH4

Den er oppgitt til å ikke passe Renault Zoe. Det betyr den har en autotransformator mellom 2 faser i et 400 V. Det fine med autotransformatorer er at den vil gi 400 volt til bilen dersom transformatoren feiler. Jeg hadde ikke turt å selge noe slikt.

Modellen som vises på bildet vil fungere på Renault Zoe så sant den er tilkoblet et TN nett slik den er bygget for. Ringkjernetrafoen en ser inni ladestasjonen er en vanlig skilletrafo, ikke en autotransformator.

For det Norske markedet leveres en variant av denne der 400/250V trafoen er byttet ut med en 230/230V trafo med en PEN forbindelse på sekundærsiden.

For litt mer enn prisen på en 10A "bøtte" får en da en fullverdig semiportabel ladestasjon med 16A/4 kW kapasitet som betyr opptil dobbel ladehastighet på eldre Zoe og avanserte funksjoner som grid monitoring / Not Full og battery care.

 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Pussig at ikke Renault ZOE er nevnt i oversikten over hvilke biler denne boksen kan levere strøm til.
https://evtun.com/chargers/accelev-2-phase-charger-6kw-8kw.html Nederst på siden.

Nå har vi beveget oss langt fra trådstarters spørsmål, om en kan montere opp et 16A CEE-kontakt i parallell med en ladestasjon.

Det enkleste er kanskje en overgang fra type2 til blå to-pol CEE. Da kan en ikke lade mens en bruker verktøy.

elektrolux

Sitat fra: KjellG på tirsdag 28. januar 2020, klokken 15:00
Pussig at ikke Renault ZOE er nevnt i oversikten over hvilke biler denne boksen kan levere strøm til.
https://evtun.com/chargers/accelev-2-phase-charger-6kw-8kw.html Nederst på siden.

Tipper grunnen til det er at det ville være kontraproduktivt å koble en Renault Zoe som kan lade med 11 kW fra alle 3 fasene på et 16A rødt stikk til en slik boks for å lade med 6 kW ???
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

#22
Wouuups, glemte at ZOE har 230/400V 3-faseinngang. :-[

Spørsmålet er imidlertid ikke helt irrelevant. Gitt at du med din ZOE kommer på besøk til meg med trafo. Du hevder at det funksjonerer, fabrikanten nevner ikke ZOE.

Rav4_EV

Samme argumenter kan brukes for MB B-klasse og EU versjoner av Tesla. Men de står listet opp.
Vekt og effekt tilsier at dette ikke kan bygges som skilletrafo,  men autotrafo.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

KjellG

#24
Her http://pureelectric.se/laddboxar/accelev-6-kw/

er ZOE m.fl. øyensynlig ikke komparible

Edit: nå hevdes av boksen versjon V1 ikke kan mens V2 kan levere ladestrøm til ZOE. En kan tro at de har endret fra auto til skilletrafo?

elektrolux

#25
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 28. januar 2020, klokken 17:04
Samme argumenter kan brukes for MB B-klasse og EU versjoner av Tesla. Men de står listet opp.
Vekt og effekt tilsier at dette ikke kan bygges som skilletrafo,  men autotrafo.

Trist forretningstaktikk å spre usaklig tvil om en annen forhandlers produkter.

Heldigvis er det ingen andre her som gjør det samme. Øvrige forhandlere fryder seg, og håper de ikke blir forsøkt dradd ned i søla.

Redusert vekt er et resultat av aktiv kjøling, som riktignok går på bekostning av IP graden.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no


Rav4_EV

Med 29 kg ser det ut som de har valgt en løsning med skilletrafo. Mye sikrere.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Rav4_EV

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 28. januar 2020, klokken 22:01
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 28. januar 2020, klokken 17:04
Samme argumenter kan brukes for MB B-klasse og EU versjoner av Tesla. Men de står listet opp.
Vekt og effekt tilsier at dette ikke kan bygges som skilletrafo,  men autotrafo.

Trist forretningstaktikk å spre usaklig tvil om en annen forhandlers produkter.

Heldigvis er det ingen andre her som gjør det samme. Øvrige forhandlere fryder seg, og håper de ikke blir forsøkt dradd ned i søla.

Redusert vekt er et resultat av aktiv kjøling, som riktignok går på bekostning av IP graden.  ;)

Siden du er forhandler av dette produktet kan du jo bare åpne en og ta et par bilder fremfor å spille ut sutrekortet.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA