Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Muligheter for 32A/16A 1-fas cee på 400V anlegg?

Startet av Cowboystrekk, søndag 26. januar 2020, klokken 09:38

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Vi har 400V 16A 3 fas i garasjen nå. Lurte på om det går an å sette opp blåstikk 230V 1-fas 16/32A i tillegg? Trenger det av og til til annet utstyr enn elbil. Vet jeg kan kjøpe overganger, men ikke alt utstyr har 230/400V switch så vil ha fadte punkter hvis mulig.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jkirkebo

Sitat fra: Cowboystrekk på søndag 26. januar 2020, klokken 09:38
Vi har 400V 16A 3 fas i garasjen nå. Lurte på om det går an å sette opp blåstikk 230V 1-fas 16/32A i tillegg? Trenger det av og til til annet utstyr enn elbil. Vet jeg kan kjøpe overganger, men ikke alt utstyr har 230/400V switch så vil ha fadte punkter hvis mulig.

Du kan sette det opp ja, men de færreste har kraftig nok hovedsikring til å montere 32A 1-fase stikk på 400V anlegg. Normal hovedsikring er 3x40A, da er det bare 8A ledig på den fasen som 32A kontakten monteres på. Det er å be om trøbbel. Har du 3x63A hovedsikring bør det være uproblematisk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Et alternativ er å transformere 400 V til 230 V og på den måten øke strømstyrken.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Tellus

Det finnes en rimelig  ladeboks som gir 24 A enfas ved å bruke 2x16 A faser. Kanskje den enkleste løsningen hvis du greier deg med 24A

Daruu

Sitat fra: Tellus på søndag 26. januar 2020, klokken 16:13
Det finnes en rimelig  ladeboks som gir 24 A enfas ved å bruke 2x16 A faser. Kanskje den enkleste løsningen hvis du greier deg med 24A

Hva slags ladeboks er det?
2020 VW Eup range

KjellG

Skal finnes en slik boks: 3-fase TN til 1-fase TN. Fabrikanten funderer på en 3-fase IT til 1-fase TN, men usikker på om det ble noe av.

Tellus

Sitat fra: Daruu på søndag 26. januar 2020, klokken 16:46
Sitat fra: Tellus på søndag 26. januar 2020, klokken 16:13
Det finnes en rimelig  ladeboks som gir 24 A enfas ved å bruke 2x16 A faser. Kanskje den enkleste løsningen hvis du greier deg med 24A

Hva slags ladeboks er det?

Her er en variant.
https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ladebox-fra-tn-2-fase-16a-til-1-fase-24a?tm=

Mener jeg har sett en annen variant til lavere pris også.

KjellG

Der er vi i gang med forvirringen rundt «faser» igjen.

Dette synes å være en 1-spenningstransformator som på inngangssiden mottar en linjespenning på 400V og på sekundærsiden gir ut 230V/24A.

Snedig løsning for enkelte.

Tellus

Sitat fra: KjellG på mandag 27. januar 2020, klokken 00:00
Der er vi i gang med forvirringen rundt «faser» igjen.

Dette synes å være en 1-spenningstransformator som på inngangssiden mottar en linjespenning på 400V og på sekundærsiden gir ut 230V/24A.

Snedig løsning for enkelte.

Hva mener du med dette? Krever denne boksen alle tre faselederne?

KjellG

#9
Neida, dette er en enkel transformator. På primærsiden tilkobles den to linjeledere og mottar linjespenning, 400 V inn. På sekundærsiden leverer den 230V.

Siden trafoen transformerer spenningen ned, kan den levere mer strøm ut.

Uinn*Iinn = Uut*Iut

eller 400*16= ca 230*24, samme effekt inn som ut.

Litt «uvant» kobling siden en på primærsiden utnytter 400V, ikke det mer vanlige å koble mellom en linjeleder og nøytral og få 230 V inn. I enkelte sammenhenger en snedig løsning.

Tellus

Ok,

Det er tre faseldere i 400V TN anlegg hvorav 2 faseledere benyttes i denne laderen. I min verden bruker den da to av tre faser tilgjengelig. Hver faseldere har 230 V mot N-lederen. For å snakke om 400 V trodde jeg man måtte bruke samtlige faseledere. Med kun 2 faseledere får du vel uansett ikke 400V ?

Tellus

#11
Tror kanskje jeg forstår det nå. Mellom to faseledere har du en linjespenning på 400V. Mellom en faseleder og nøytral har man 230 V.

KjellG

#12
Det stemmer.

«Fase», særlig i IT, er ofte forvirrende. Kan bety en leder, en vinkel, en spenning. I tekst suppes dette sammen og er lett å missforstå, særlig for en som ikke er kjent med 3-fase og hva som derfor menes akkurat her og nå.

Jeg forsøker å bruke «linjeleder» om de tre lederne i IT. Mellom disse er det linjespenning 230V og alt utstyr bruker linjespenning på 230V. Fasespenning mellom en linjeleder og midtpunktet er ikke tilgjengelig annet enn i generatoren.
I TN er det 3 linjeledere og en nøytralleder. Her er både linjespenning, 400V, mellom to linjeledere tilgjengelig for bruker og fasespenning 230V mellom linjeleder og nøytalleder. Til husbruk er det vanlig å koble laster i stjerne mot n-leder, men å koble i trekant er helt greit, eller som her, å koble en trafo mellom to linjeledere. Den får da 400V inn.

Jeg nevnte over en polsk fabrikant som lager én spenning ut av 3 fasespenninger på TN. Det er ikke mulig med en vanlig trafo. De likeretter de tre inngangsspenningene, adderer likestrømmen og vekselretter før overføring til bilen.

Rav4_EV

Sitat fra: Tellus på søndag 26. januar 2020, klokken 17:32
Sitat fra: Daruu på søndag 26. januar 2020, klokken 16:46
Sitat fra: Tellus på søndag 26. januar 2020, klokken 16:13
Det finnes en rimelig  ladeboks som gir 24 A enfas ved å bruke 2x16 A faser. Kanskje den enkleste løsningen hvis du greier deg med 24A

Hva slags ladeboks er det?

Her er en variant.
https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ladebox-fra-tn-2-fase-16a-til-1-fase-24a?tm=

Mener jeg har sett en annen variant til lavere pris også.

Her i filmen ser man innmaten til Accelev.
https://www.youtube.com/watch?v=f8QD2ySFqH4

Den er oppgitt til å ikke passe Renault Zoe. Det betyr den har en autotransformator mellom 2 faser i et 400 V. Det fine med autotransformatorer er at den vil gi 400 volt til bilen dersom transformatoren feiler. Jeg hadde ikke turt å selge noe slikt.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Tellus

#14
Hvis laderen ikke inneholder vern eller lignende som beskytter mot dette vel å merke. Vil ikke et enkelt overspenningsvern enten i bil eller i lader beskytte mot slikt ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA