Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spm ang ioniq 28, 2019 vs leaf 40

Startet av chriso89, søndag 26. januar 2020, klokken 00:45

« forrige - neste »

chriso89

Hei.
Jeg har elbil som eneste bil  og vi er 3 voksne og 1 barn på 1.5 år i bakovervendt bilstol
Kjøpte for noen måneder siden en leaf 40 kwh men er ikke fornøyd med sitteposisjonen.  jeg får vonti ryggen og hvis ikke puter hjelper vil jeg bytte den inn. 

1. Hvordan er ioniq å sitte i?
2. reel rekkevidde sommer og vinter?
3. god plass til bakovervendt stol? cybex sirona s på passasjer siden?
4.  er det verdt å bytte til denne?   uaktuelt å ta nye pga mndpris
5. litt bekymret for bagasjeplassen i den
6. Hvordan er den opp bakker?  Har en bakke ejg har slitt me då komme emg opp på 2 til 3 ganger

Zimon

1. Personlig liker jeg setene i Ioniq, men vi er alle forskjellig bygd. Så ta en tur til noen som har en Ioniq 28kW versjon og prøvesitt, se om kan ta en kjøretur. Er mye justeringer på Ioniq og med teknikkpakken så fikk man med 2 seteminne, så enkelt å justere mellom deg og en annen.
2. Sommer ca 240, vinter 160 på ytterkantene. Alt avhenger av temperatur, hva slags dekk, slapseføre/tørr vei etc etc etc.
3. Baksetene har god plass, og passasjersete foran kan trekkes god del frem + rettes opp i ryggen. Du kan se bilder av to barneseter begge bakovervent her - https://elbilforum.no/index.php?topic=45665.msg792155#msg792155 Største er  BeSafe Izi Combi X3 med isofix base.
4. Personlig så gikk jeg får Ioniq etter noen prøvekjøringer, falt litt pladask for den. Leaf 40 gadd jeg ikke prøvekjøre en gang pga at jeg falt for Ioniq før jeg kom så langt + at Leaf'en har noen negative sider, blant annet rapid gate. Gamle Ioniq 28 har ikke noe Rapid gate problematikk, er luftkjøling/varme til batteriet alt ettersom behov for batteriet.
5. Litt bilder og slikt om baggasjeplass + baksete.
6. Bilen er forhjulstrekk, på 1500kg som er likt fordelt foran og bak. Så veldig gode kjøreegenskaper på bilen, men noen klatrer på slapseføre eller ved mye snø er den ikke dessverre. Men skrur man av EPS/antispinn så  får man litt fart opp og den "aggressive" antispinnen slår ikke inn. Har en litt bratt, men kort oppkjørsel her som jeg må ta 90grader opp fra veien. Par ganger om vinteren så har jeg måttet prøve ett par ganger eller ta å måke litt. En gang der jobben min holdt til før måtte jeg rygge på plass pga for mye snø som pakket seg under fronten litt og løftet opp snuta på bilen. Så Rygging uten antispinn så kom jeg frem. Var flere kollegaer med andre biler som ga opp så den er dårlig sånn sett.

Håper dette gir noen svar. :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA