Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Think Classic lader pulser, serial link fault

Startet av Bac, lørdag 25. januar 2020, klokken 20:59

« forrige - neste »

Bac

Jeg holder på å prøve og få liv i en US Classic. Jeg har hatt ute batteripakke og byttet noen batterier. Har byttet lader da den som stod var svidd.

Jeg har fått hjelp til å lese av feilkoder. Nå sliter jeg med at den ikke vil lade. Vi prøvde og sette igang vedlikeholdslading for å gjøre en vann service. Laderen slår inn og ut med få sekunders mellomrom. Indikatorlampen i instrumentene blinker 4 korte og et langt blink.
Nicometer gir feilkode serial link fault.

Er det noen som har vært borte i lignende?

Caspar

En kompis av meg holder på med akkurat samme problem. Han har feilsøkt ganske mye. Jeg skal få han til å melde seg på denne tråden så vi kan få utvekslet litt erfaringer.

Hvor i landet holder du til?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Bac


Bjørn Even Aanerud

Hei, godtfolk

Jeg har forsket mye på dette. Problemet startet etter isolasjonsfeil og mangel på lading. Feilsøkte etter Verkstedhåndboka og lokaliserte feilen til batterikassa. Fant feil og skiftet et batteri, batterikassa tilbake i bilen. Ingen feilkoder på tester.

Ved lading klikker det i releboksen nede i batterikassa, men ladingen er ikke aktiv. Testeren viser at det er kommunikasjon mellom lader og BMS, men det ikke ladestøm til batteriene.
Har brukt mye tid på å finne feil. Trodde jeg hadde løsningen da microbryter til lokket over batteriene (i forkant førersete) laget samme lyd ved aktivering/ikke aktivering på lånt bil for hjelp til feilsøking. Har sjekket ALT av ledninger til denne, alt ok. Ny runde med praktisk test av bryter. Det klikker i et annet rele...Bryteren og ledningsnettet er derfor antatt ok. MEN hva som styrer det andre releèt og hvilke signaler som kan mangle, gjenstår å finne ut av.

Bjørn Even Aanerud

Glemte å nevne at relèboksen i batterikassa inneholder to relèer, antar derfor at feilen ligger i styringen av det andre.

BauDemo

Recently I had to repair a Think that would not charge.

At the end it looked like the problem was a surge in the electrical grid.

What I had to do:
I changed the fuse in line with the AC input, I then checked all the relays... then I had to replace the charger... and there were some connector problems with the new charger.
So after some cleaning and fiddling with the connectors the charger was ok.
The battery pack was in very low voltage (90V?) and the charger did not want to start the charge.
So I connected a high voltage power supply to via the HV connection, started the car (so the contactors close) and then slowly charged the car so the voltage was higher...
After reconnecting the charger the charging worked.

I had a RS485 usb adapter handy and managed to get some of the traffic on the communication between the charger and the BMS... but did not do any analysis on it.

Don't know if this helps.
Nikolay
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Bac

Jeg hører tydelig to klikk fra rele boksen samtidig som strømtrekket øker. Så kommer et siste klikk og strømtrekket synker til 0.4A. Strømtrekket øker til ca 7A før det detter til 0.4. Ligger så på 0.4 i varierende antall sekund før den prøver og øke igjen. Det virker for meg som at laderen starter opp men så fort den når maks får den kontra beskjed og skrur seg av igjen.

Bac

Jeg måler med tang amper eter på vekselstrømsiden før filter

Bjørn Even Aanerud

Da er ladeproblemet løst på min bil. Feilen lå i en defekt sikring i HV-boksen, den grå boksen som ligger i batterikassa. Inne i denne boksen er det tre sikringer, den ene av disse var defekt. Mulig feil på din bil også?

Bjørn Even Aanerud

Et tips kan være å bruke Think Diagnosemanual, side 2 i kapitel 1 kan gi deg en pekepinn. Lykke til

Bac

Så bra det ordnet seg for deg. Jeg har fulgt diagnose manualen og målt i kontakt  punktene i CB kontakt på HV boks. Alt var riktig der. Målte du noe feil her som gjorde at du fant frem til den sikringen?

Jeg antar at jeg får vite i det sure eplet å ta den batteriene igjen

Bjørn Even Aanerud

Målte det samme som deg, alt ok. Beit derfor i det sure eple, og fant som sagt feilen i HV-boksen. Lykke til. Fint om du forteller hvordan det gikk. 

Bac

Jeg har hatt ute batterikassa idag og byttet HV boksen. Og nå lader den stabilt på 9.5A på vekselstrømsiden. Så det lover veldig bra. Sikringene var ok i den gamle boksen så ikke det som var feilen her. Jeg måler 139v over klemmene på 230v boksen. Er det noen av dere som vet hvor mye jeg bør måle her når den er full ladet?

Bac

Jeg ser nå at du skriver at det er tre sikringer i boksen. Jeg så bare to.

Bjørn Even Aanerud


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA