Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvarming uten koblet til strøm?

Startet av Elbilmannen87, lørdag 25. januar 2020, klokken 17:48

« forrige - neste »

Elbilmannen87

Forhandler påsto at man kunne forvarme uten å være koblet til strøm, men det ser ut til å ha vært helt feil. Utrolig irriterende da dette var en av grunnene til at vi gikk for den.
E tron!

Zuexi

Da er du blitt lurt, dessverre :-/
Kun forvarming med ladekabel tilkoblet.

Elbilmannen87

Vil du si at dette er grunn nok til å gå fra kontrakt uten å måtte kjøpe seg ut?
E tron!

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Elbilmannen87

Nei, men det var det som ble sagt av forhandler. Nå har det seg slik at de som kommer til våren må være koblet til strøm for å forvarmes.
E tron!

Zuexi

Oppdatert versjon får appstyring med mulighet for fjernstyring av klima.
Hvilken versjon har/får du? Ny eller gammel?

Elbilmannen87

Får 2020versjonen, men etter det jeg leser må alle være koblet til strømnettet for å kunne forvarme.
E tron!

jings

Fake news  :D eller happy days?

Jeg hentet nettopp 2020 modellen min, og jeg har muligheten for å skru på air conditioning, windscreen heating, og defrost via bluelink app'en, uten at bilen er koblet til lading. 8)


jings

#8
Jepp, fungerer fint!
Av og til så kommer ikke "status push" meldingen fra bilen i retur, og Bluelink App'en lar deg ikke sende nye kommandoer på ~60 sekunder, men klimaanlegget starter/stopper hver gang for det. (Bilen står i garasje, og det er elendig mobildekning i området)

Note2Self: Om man låser bilen med nøkkel, mens man sitter inni, så blir det et helvetes leven om man åpner døren fra innsiden, uten å låse opp først...


RJK

Sitat fra: jings på torsdag 30. januar 2020, klokken 16:35
Fake news  :D eller happy days?

Jeg hentet nettopp 2020 modellen min, og jeg har muligheten for å skru på air conditioning, windscreen heating, og defrost via bluelink app'en, uten at bilen er koblet til lading. 8)

Om det stemmer, noe jeg jo regner med siden du får det til å virke, så er jo det kjempeflott. Merkelig dog at infoen tilsier at dette kun fungerer når man er koblet til med kabel.

Har jo lekt med tanken på om det var mulig å plugge inn en "dummyplug" som selv henter strøm fra bilen, for så å mate bilen med egen strøm, og derved la bilen tro den er tilkoblet, alternativt at den har batteri og bare gir signal om at den er tilkoblet uten faktisk å gi strøm. Ikke det at jeg kunne laget den selv, men tanken er jo interessant.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jings

Fungerer som sagt helt greit. Selgeren sa at de selv var overasket over at det fungerte selv, når de fikk de første 2020 modellene.

App design/server backend stabilitet til sør-koreanerne er jeg noe skeptisk til dog... Men det kan jo forbedres i ettertid.

Vidar_S

Sitat fra: RJK på torsdag 30. januar 2020, klokken 19:32
Sitat fra: jings på torsdag 30. januar 2020, klokken 16:35
Fake news  :D eller happy days?

Jeg hentet nettopp 2020 modellen min, og jeg har muligheten for å skru på air conditioning, windscreen heating, og defrost via bluelink app'en, uten at bilen er koblet til lading. 8)

Om det stemmer, noe jeg jo regner med siden du får det til å virke, så er jo det kjempeflott. Merkelig dog at infoen tilsier at dette kun fungerer når man er koblet til med kabel.


Offisiell informasjon sier vel (etter hva jeg har forstått) at programmering av forvarming kun vil virke dersom bilen er tilkoblet strøm. Det er i alle fall sånn jeg har tolket det.

RJK

Sitat fra: Vidar_S på torsdag 30. januar 2020, klokken 21:58
Sitat fra: RJK på torsdag 30. januar 2020, klokken 19:32
Sitat fra: jings på torsdag 30. januar 2020, klokken 16:35
Fake news  :D eller happy days?

Jeg hentet nettopp 2020 modellen min, og jeg har muligheten for å skru på air conditioning, windscreen heating, og defrost via bluelink app'en, uten at bilen er koblet til lading. 8)

Om det stemmer, noe jeg jo regner med siden du får det til å virke, så er jo det kjempeflott. Merkelig dog at infoen tilsier at dette kun fungerer når man er koblet til med kabel.


Offisiell informasjon sier vel (etter hva jeg har forstått) at programmering av forvarming kun vil virke dersom bilen er tilkoblet strøm. Det er i alle fall sånn jeg har tolket det.

Jupp, det er slik jeg og har lest og forstått det, men intet er bedre enn om det virker selv om bilen ikke er tilkoblet, så lenge det er nok buffer på batteriet.

Tenk deg selv at du er på jobb, på besøk eller på bytur/shoppingtur eller kino, det er surt og kaldt ute, og man ikke får koblet til. Eller som jeg har det, deler på felleslader i borettslaget, så jeg kan ikke forvente å få stå på ladeplass hver morgen.

Klart jeg vil ønske å kunne gå til en forvarmet bil, fremfor en kald bil som må skrapes is fra frontruta på. Selv om det går litt strøm til det, så betyr det og at jeg bruker mindre til selve kjøringen, slik at merforbruket uansett er lite. Bilen må jo bli varm uansett.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jings

#13
Her er det vel to forskjellige ting? Det ene er muligheten for manuelt å starte AC via bluelink appen, selv når bilen ikke er koblet til strøm. Det fungerer. Det andre er muligheten for å stille inn bilen, slik at den forvarmer på et gitt tidspunkt? Det fungerer med kabel går jeg ut i fra, siden muligheten er der? Men om den programerte forvarmingen på 2020 modellen fungerer uten kabel vet jeg ikke. Men her er det vel ikke noen forskjell funksjonalitet på 2020 modeller og pre 2020 modeller?

(Den siste kan forsåvidt løses med å legge til timer funksjonalitet i Bluelink app'en, men det er vel neppe noe som kommer)
Edit: Jeg ser at man kan endre schedule i blulink app'en, men det er de samme instillingene som ligger i bilen

RJK

Sitat fra: jings på torsdag 30. januar 2020, klokken 22:57
Her er det vel to forskjellige ting? Det ene er muligheten for manuelt å starte AC via bluelink appen, selv når bilen ikke er koblet til strøm. Det fungerer. Det andre er muligheten for å stille inn bilen, slik at den forvarmer på et gitt tidspunkt? Det fungerer med kabel går jeg ut i fra, siden muligheten er der? Men om den programerte forvarmingen på 2020 modellen fungerer uten kabel vet jeg ikke. Men her er det vel ikke noen forskjell funksjonalitet på 2020 modeller og pre 2020 modeller?

(Den siste kan forsåvidt løses med å legge til timer funksjonalitet i Bluelink app'en, men det er vel neppe noe som kommer)
Edit: Jeg ser at man kan endre schedule i blulink app'en, men det er de samme instillingene som ligger i bilen

Mulig det vurderes som to forskjellige ting fra utvikler/leverandørens side. Men alternativet for de med appløsning er jo da å starte forvarmingen via appen når man kommer ut av dusjen eller setter seg ned med frokosten, så er den varm til man er ferdig med frokosten og klar til å dra.

Er jo uansett forskjell på å stille inn når bilen skal begynne og avslutte lading, og når den skal være varm og klar til avreise. Den første skjønner jeg at man må være koblet til for å utnytte, men den andre burde funke så lenge man har minst 20 % SoC eller deromkring.

Da lærer man seg og til å lade om vinteren så fort man risikerer å havne under den grensen i løpet av natta, istedet for å kanskje vente til den går ned mot 10 %, om det er alt man trenger for neste tur. Selv prøver jeg å ikke la den gå så lavt før jeg lader, men jeg behøver ikke alltid bilen neste dag, så jeg stresser ikke om jeg ikke får satt den til lading om kvelden om jeg ikke skal ut dagen derpå. Kan jo alltids lade den neste dag når det er blitt ledig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA