Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla-eiere liker ikke egenkapital

Startet av Krantz, fredag 24. januar 2020, klokken 23:22

« forrige - neste »

Krantz

Bruktmarkedet tyder på at mer enn hver tredje Tesla Model 3 ble kjøpt med 100 prosent belåning.

Tesla har rullet inn i den norske folkesjela.

Bilene representerer mye av det vi drømmer om å være. Tøff som Aksel Lund Svindal, spenstig som Karsten Warholm og smart som Magnus Carlsen.

Og nordmenn viste uvanlig handlekraft da den store Tesla Model X bykset oppover på bestselgerlistene i 2017 og 2018. For 2017 havnet Model X på en fjerdeplass over de bilmodellene som solgte best. Også i 2018 havnet bilen høyt oppe på listene.

Det var oppsiktsvekkende, da bilen var omtrent dobbelt så dyr som modellene både over og under på salgslistene.

Sommeren 2018 spurte Finansavisen hvordan en bil til 800.000 kroner og oppover kunne bli en folkebil i Norge. Svaret fant vi hos banken.

Vi fant at 73 prosent av bilene som lå ute til salgs hadde heftelser som tydet på at bilene var kjøpt med 100 prosent belåning.

Ifjor var det lillebroren sin tur. Teslas Model 3 inntok for alvor norske veier og knuste alle salgsrekorder, da over 5.000 slike biler ble utlevert bare i april. Tesla Model 3 ble den desidert mest solgte bilmodellen i fjor, med 15.683 enheter, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken.

Model 3-feber

Nå kan man ikke bevege seg ut på innfartsveiene i byene uten å støte på en Model 3, eventuelt bli forbikjørt av en. Facebookforumet Tesla Model 3 Norge har over 13.000 medlemmer. Her diskuteres rekkevidde, fargevalg, småfeil og ikke minst kosmetiske inngrep, som nye felger og foliering. Lillebroren i Tesla-familien er uten tvil mye bil for pengene. Det er både en praktisk, mellomstor familiebil og en bil med sportsbilytelser. Med den største batteripakken tilbyr bilen en akselerasjon fra null til hundre på 3,5 sekunder.

Og det gikk unna i svingene da nordmenn kjøpte denne modellen i fjor. Det tyder i alle fall bruktmarkedet på. Det ligger nå en rekke brukte Model 3 ute til salgs på Finn.no. Noen selges gjennom forhandlere og disse er som regel uregistrerte. Men mange selges også med oppgitt registreringsnummer.

Vi fant 39 Tesla Model 3 ute til salgs med registreringsnummer opplyst. Syv av disse er ikke belånte, mens 32 har notert heftelser. 30 av de annonserte bilene har heftelser som utgjør mer enn 80 prosent av prisantydning. 13 har heftelser som er over prisantydning.

Utfordringen med å kjøpe ny bil med 100 prosent belåning er at lånet kan være høyere enn bilens verdi den dagen bilen skal eller må selges.

Den som vil kjøpe en slik bil må være ekstra nøye med det formelle, slik at heftelsene ikke følger med bilen.

Bankene stiller villig opp for folk som vil kjøpe elbil. Tesla Norge har tidligere kjørt kampanjer med en svært lav lånerente på 0,25 prosent. Tilbyder av lånet var DNB. Kampanjen skal ha vært en stor suksess. Og nå tilbyr en rekke banker såkalte grønne billån, med gunstig rente.

Baltzersen er skeptisk.

I fjor høst kunne Finansavisen fortelle at Finanstilsynet ønsker seg en innstramming i forskriften for billån.

Da tilsynsdirektør Morten Baltzersen i fjor høst skrev brev til Siv Jensen og Finansdepartementet om boliglånsforskriften, tok han også opp andre typer lån.

«Lån med annen sikkerhet enn bolig (billån m.v.) er ikke regulert, og det er en fare for at dette markedet vil vokse sterkt og tiltrekke seg sårbare låntagere», skrev Baltzersen til Finansdepartementet.

Finanstilsynet ville vurdere behovet for å forskriftsregulere lån med annen sikkerhet enn bolig, og eventuelt komme tilbake med forslag. Finansavisens makrojournalist kommenterte i fjor at når Tilsynet tidligere har «vurdert behovet» og varslet «eventuelle forslag» så har det stort sett endt opp med konkrete forslag.

I april 2019 hadde Finanstilsynet sendt brev til bankene. Etter en tilsynsrunde hadde de funnet at finansforetak ga salgspantlån til personkunder «i strid med gjeldende bestemmelser om vurdering av betjeningsevne, belåningsgrad og avdragsbetaling»

Så kanskje gjeldskåte elbilkjøpere lever på lånt tid? Har du ingen penger, men et skrikende behov for å komme deg fra null til hundre på under fire sekunder, kanskje du bør ringe banken i dag.

arthur

Sitat fra: Krantz på fredag 24. januar 2020, klokken 23:22
Så kanskje gjeldskåte elbilkjøpere lever på lånt tid?

Veldig bra skrevet, men mulig du kan sløyfe spørsmålstegnet i denne setningen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

Er dette noe du har skrevet selv, eller er det fra en kilde?

Tesla videreformidler gunstige lån med opptil 100% låneandel. Dette har nok alle jeg kjenner med Tesla benyttet seg av. Mange av de med «0%» rente.

Likevel, Teslakjøpet står i alle tilfeller jeg kjenner i stil med inntekten. Jeg er meget skeptisk til at den generelle Teslakjøper MÅ låne 100%.

Forøvrig tyder bruktmarkedet på at få selger sin Model 3, renta er lav og sysselsetningen er god. Så tenker det er rimelig udramatisk at folk låner 100% på 500k når man regner inn store besparelser i drivstoff og vedlikehold.

Hva med alle de som kjøper fossil VAG eller BMW med «0%» rente??  :D :D

1000kwh

Sitat fra: arthur på lørdag 25. januar 2020, klokken 06:13
Sitat fra: Krantz på fredag 24. januar 2020, klokken 23:22
Så kanskje gjeldskåte elbilkjøpere lever på lånt tid?

Veldig bra skrevet, men mulig du kan sløyfe spørsmålstegnet i denne setningen?
Må vel stryke kanskje også så blir det HELT som du håper?:D

arthur

Ditt "behov" for å ta alt personlig og å fokusere på person er notert (for lengst).
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

#5
Sitat fra: arthur på lørdag 25. januar 2020, klokken 07:36
Ditt "behov" for å ta alt personlig og å fokusere på person er notert (for lengst).
Og du spiller person-kortet når du ikke tåler tilbakemeldinger. Alt som vanlig altså :D

Du kan jo heller forklare hva du egentlig mente. For innlegget ditt var jo skikkelig vage greier. Mener du at Teslaeiere lever på lånt tid?

Edit: må jo legge til at spådommene var like dystre da folk benyttet seg av 0% lån på 75-bilene. Her ble det personlig konkurser og forferdelse. Fasit er vel at hvis du kunne betjene lånet i 2017 så kan du det i 2020, og sånn som det ser ut nå så kan man det i all overskuelig fremtid.

automat

Tesla har satset på subsidierte renter fremfor å gi rabatter. Og rentene har til tider vært så lave at det er billigere å låne, enn å bruke oppsparte midler. 100% finansiering blir derfor en «no-brainer» for de med nok kapital.

Dette kan nok forklare noe av den høye låneandelen. Men slike lånetilbud kan selvfølgelig også lokke folk til å låne over evne. Så det er bra man setter fokus på det.

Antallet TM3 på Finn er alt for lavt til statistisk sett å kunne si noe som helst. Så jeg syns det er litt svakt å bruke dette som bakgrunnstall i artikkelen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 25. januar 2020, klokken 08:29
Sitat fra: arthur på lørdag 25. januar 2020, klokken 07:36
Ditt "behov" for å ta alt personlig og å fokusere på person er notert (for lengst).
Og du spiller person-kortet når du ikke tåler tilbakemeldinger. Alt som vanlig altså :D

Du kan jo heller forklare hva du egentlig mente. For innlegget ditt var jo skikkelig vage greier. Mener du at Teslaeiere lever på lånt tid?

Edit: må jo legge til at spådommene var like dystre da folk benyttet seg av 0% lån på 75-bilene. Her ble det personlig konkurser og forferdelse. Fasit er vel at hvis du kunne betjene lånet i 2017 så kan du det i 2020, og sånn som det ser ut nå så kan man det i all overskuelig fremtid.


Nei. jeg mener ikke at Teslakjøpere generelt lever på "lånt tid", men at mange nok har latt seg friste til å kjøpe bil til en pris "noe" over hva deres økonomi skulle tilsi. Så kan du selvfølgelig argumentere med at de velger slik bevisst og heller avstår fra andre "ting".
Nå tror jeg forøvrig ikke at forskjellen på f.eks to og fire prosent rente er det viktigste ved bilkjøp, men løpende utgifter og ikke minst verditap og da vil trolig tapet i kroner bli større jo dyrere bilen er og en Tesla er forholdsvis dyr etter mitt syn selv om en del av Model4 er kjøpt til en mere "folkelig" pris, dog langt over hva en bil av "vanlig" merke og årsmodell som reflekterer gjennomsnittlig alder på bilparken i Norge.

Om jeg tar noen av dine mange personlige kommentarer tungt på noe sett eller vis? In your dreams?

At du på den annen side tar enhver kommentar som noen klarer å anse som negativ til bilmerket Tesla personlig er hevet over enhver tvil og behørlig dokumentert av deg selv.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øyvind.h

#8
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 25. januar 2020, klokken 07:29
Sitat fra: arthur på lørdag 25. januar 2020, klokken 06:13
Sitat fra: Krantz på fredag 24. januar 2020, klokken 23:22
Så kanskje gjeldskåte elbilkjøpere lever på lånt tid?

Veldig bra skrevet, men mulig du kan sløyfe spørsmålstegnet i denne setningen?
Må vel stryke kanskje også så blir det HELT som du håper?:D
Alt som er negativt om dette merket er bra skrevet og skal applauderes, må vite :)

Selv om en må være økonomisk analfabet for å takke nei til nær 0 i rente om en først skal kjøpe bil. Av de jeg vet om som har gått for rentetilbudet har to syvsifret inntekt, og en har tett oppunder. En av dem satt 7-800k i fond istedenfor å kjøpe bilen cash. Det har gitt rundt 15-20% avkastning årlig siden kjøp. Sikkert hatt en kvart mill i avkastning, noe som greit dekker verditap.

Men hele tråden gir flashback til 2018. Samme regla da :D

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh

Ingen deler av denne analysen kan brukes til noe som helst.

Overskriften er jo også komisk. «Liker ikke egenkapital». Hva i alle dager betyr det?

Stusser også på at noen av bilene har mer gjeld enn hva bilen selges for. Regner med at man da har søkt på heftelser. Da vet man ikke dette. Eneste måten å finne dette ut på er å ringe vedkommende og spørre hva han skylder akkurat nå.

arthur

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 25. januar 2020, klokken 10:15
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 25. januar 2020, klokken 07:29
Sitat fra: arthur på lørdag 25. januar 2020, klokken 06:13
Sitat fra: Krantz på fredag 24. januar 2020, klokken 23:22
Så kanskje gjeldskåte elbilkjøpere lever på lånt tid?

Veldig bra skrevet, men mulig du kan sløyfe spørsmålstegnet i denne setningen?
Må vel stryke kanskje også så blir det HELT som du håper?:D
En av dem satt 7-800k i fond istedenfor å kjøpe bilen cash. Det har gitt rundt 15-20% avkastning årlig siden kjøp. Sikkert hatt en kvart mill i avkastning, noe som greit dekker verditap.

Og noen har seilt hele sitt voksne liv på en medgangsbølge og ikke opplevd at "ting" også kan falle, til dels drastisk, banker (i Norge) gå konkurs og staten måtte sprøyte inn betydelige midler for å sikre likviditet i markedet. Det hevdes, med rette etter mitt syn, at med mindre man også har opplevd nedgangstider så skjønner man ikke mye om markedet hvilket tydelig kommer til uttrykk også her.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amoss

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 25. januar 2020, klokken 11:15
Stusser også på at noen av bilene har mer gjeld enn hva bilen selges for.

Nei, det står ikke det. Det står at heftelsen er høyere enn prisantydning. Det vil i praksis si at bilen opprinnelig ble belånt med mer enn det bilen blir lagt ut for. Restbeløpet bør være en del under det opprinnelige lånebeløpet. Hva restbeløpet faktisk er kan du få oppgitt av den som har heftelsen i bilen (altså banken).
Model S 85D

oroar

Sitat fra: arthur på lørdag 25. januar 2020, klokken 11:30
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 25. januar 2020, klokken 10:15
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 25. januar 2020, klokken 07:29
Sitat fra: arthur på lørdag 25. januar 2020, klokken 06:13
Sitat fra: Krantz på fredag 24. januar 2020, klokken 23:22
Så kanskje gjeldskåte elbilkjøpere lever på lånt tid?

Veldig bra skrevet, men mulig du kan sløyfe spørsmålstegnet i denne setningen?
Må vel stryke kanskje også så blir det HELT som du håper?:D
En av dem satt 7-800k i fond istedenfor å kjøpe bilen cash. Det har gitt rundt 15-20% avkastning årlig siden kjøp. Sikkert hatt en kvart mill i avkastning, noe som greit dekker verditap.

Og noen har seilt hele sitt voksne liv på en medgangsbølge og ikke opplevd at "ting" også kan falle, til dels drastisk, banker (i Norge) gå konkurs og staten måtte sprøyte inn betydelige midler for å sikre likviditet i markedet. Det hevdes, med rette etter mitt syn, at med mindre man også har opplevd nedgangstider så skjønner man ikke mye om markedet hvilket tydelig kommer til uttrykk også her.

Hva ville du gjort i samme situasjon?
Forutsatt du skulle kjøpe ny X til kr 800.000 og hadde pengene tilgjengelig. Lånerente fullfinans 0,25% nom.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Topsy

Sitat fra: oroar på søndag 26. januar 2020, klokken 08:36

Hva ville du gjort i samme situasjon?
Forutsatt du skulle kjøpe ny X til kr 800.000 og hadde pengene tilgjengelig. Lånerente fullfinans 0,25% nom.

Dette er antagelig planen min. Venter bare på kampanjerente 😝

ChristR

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 25. januar 2020, klokken 07:19
Er dette noe du har skrevet selv, eller er det fra en kilde?
Mulig det er samme forfatter, men innlegget stod i lørdagens utgave av Finansavisen.
Nå:
2021 Tilhengerfeste m/TM3 LR
Før:
2018 VW Golf GTE
2020 Škoda CITIGOe iV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA