Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2020.4

Startet av kodax, fredag 24. januar 2020, klokken 22:39

« forrige - neste »

geear

Ser min har tapt en del, men følger ikke så mye med på tapet, syns bare det alltid er irriterende høyt. Står lenge og idler, men har Teslafi som kan kødde noe til. Her er eksempler fra sleep og idle-perioder i går.

SitatIdle 2153    Battery    Address    Time    Started    Ended    Starting Range    Ending Range    Range Loss    kWh Loss   Delete
   75 %    Home   11 Hours 25 Minutes    12:34   23:59   235   224.92   10.07   2.17

Sleep 580    Battery    Address    Time    Started    Ended    Starting Range    Ending Range    Range Loss    kWh Loss   Delete
75 %    Home   8 Hour 58 Minutes    03:22   12:20   236.46   235.46   1   0.21

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

IbizaMan

Sitat fra: Muffinman på onsdag 18. mars 2020, klokken 12:23
Det trenger da ikke forsvares. Jeg har gitt deg all informasjon du trenger i innlegget du siterer, og de foregående.

Merkelig innlegg.
Nei, ikke merkelig i det hele tatt (gitt at man da faktisk forstår spørsmålet). Du har kommet med en hel del informasjon/påstander hva gjelder strøm og batteri men du klarer altså ikke å besvare mitt relativt enkle spørsmål som var ment å være en konstruktiv oppklaring i forhold til forvarming og strømforbruk. Men vil du ikke, så vil du ikke. Jeg drar derav mine konklusjoner og legger den død  :)

Vil du, så svarer du på følgende:


Energi spart ved å forvarme batteriet (i forhold til ikke å forvarme) ved kjøring i x antall km i y antall grader
- Energi medgått til forvarming av batteriet (under ellers samme forutsetninger som over)
------------------------------------------------------------------------------------------------------
= Energi spart totalt


Motorwatt

@gr:
Med mindre du har løpt rundt bilen hvert 30 minutt, så høres 11 timer mye ut. Har du huket av: Show offline as asleep?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear


Motorwatt

#185
Øyeblikksbilde:

49 minutters pause etter lading, og så i sleep. 11 timers idle synes jeg viser at noe ikke er helt riktig:

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Kim-

Vanligvis så sovner min på 20 min. Nå sliter jeg med at den våkner og er våken ca like lenge du beskriver. Ville sjekket sleep settings i teslafi.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

sjokomelk

Etter en oppdatering i høst, så måtte jeg justere på SleepMode på TeslaFi for at bilen skulle sovne som normalt igjen. Skrudde opp fra 15 til 20 minutter på "Time to try sleeping", og etter det har den sovet som en stein igjen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Jeg bruker fremdeles 15, og har Tornerose-søvn....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Prøvde å endre til 20 nå, så får vi se. Bilen har ikke vært brukt på åtte-ni timer, og har ikke sovet. Det vil si teslafi rapporterer om at den har sovet 1-9 minutter sånn ca ti ganger siden da. Veksler altså mellom kort sleep og lang idle.

Motorwatt

Hadde det slik for en stund tilbake. Da sov den konsekvent bare i nøyaktig 56 minutter mellom hver idle. Endret passord i Tesla-appen, lot den stå uten Wireless Access i mange timer(ca. 20). Da jeg startet den opp igjen med ny token i Teslafi fungerte det bra, og har gjort det siden.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Sitat fra: gr på torsdag 19. mars 2020, klokken 21:19
Prøvde å endre til 20 nå, så får vi se. Bilen har ikke vært brukt på åtte-ni timer, og har ikke sovet. Det vil si teslafi rapporterer om at den har sovet 1-9 minutter sånn ca ti ganger siden da. Veksler altså mellom kort sleep og lang idle.
Hjalp det noe med å øke til 20 minutter? Eller er kanskje litt for tidlig å gi noe svar.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

SitatSleep 594    Battery    Address    Time    Started    Ended    Starting Range    Ending Range    Range Loss    kWh Loss   Delete
   66 %    Home   2 Hour 22 Minutes    21:36   23:59   207.25   206.04   0.97   0.21

Sleep 594    Battery    Address    Time    Started    Ended    Starting Range    Ending Range    Range Loss    kWh Loss   Delete
   66 %    Home   6 Hour 46 Minutes    00:00   06:46   206.27   203.5   2.77   0.6   

Idle 2169    Battery    Address    Time    Started    Ended    Starting Range    Ending Range    Range Loss    kWh Loss   Delete
   65 %    Home   2 Minutes    06:46   06:49   203.5   203.5   0   0   

Sleep 595    Battery    Address    Time    Started    Ended    Starting Range    Ending Range    Range Loss    kWh Loss   Delete
   65 %    Home   2 Minutes    06:49   06:51   203.5   203.5   0   0   

Idle 2170    Battery    Address    Time    Started    Ended    Starting Range    Ending Range    Range Loss    kWh Loss   Delete
   65 %    Home   5 Hours 4 Minutes     06:51   11:56   203.5   200.64   2.86   0.62

Sov altså fra endringen og frem til 06:46 i dag tidlig. Ikke unormalt at den sover 8-10 timer om natta. Men hvorfor den våkna kl. 0646 og var våken i fem timer vet jeg ikke. Spørs om det kan være for lading av 12V-batteri, på grunn av Blackvue 2-kanals kamera som alltid står på i parkeringsmodus.

Ser den har sovna lett igjen etter bruk i dag, sovet et par timer nå for eksempel. Mulig det har hjulpet. Har vært plagsomt høyt drain mens vi har vært på hytta denne vinteren.

Kim-

Sitat fra: gr på fredag 20. mars 2020, klokken 18:58
SitatSleep 594    Battery    Address    Time    Started    Ended    Starting Range    Ending Range    Range Loss    kWh Loss   Delete
   66 %    Home   2 Hour 22 Minutes    21:36   23:59   207.25   206.04   0.97   0.21

Sleep 594    Battery    Address    Time    Started    Ended    Starting Range    Ending Range    Range Loss    kWh Loss   Delete
   66 %    Home   6 Hour 46 Minutes    00:00   06:46   206.27   203.5   2.77   0.6   

Idle 2169    Battery    Address    Time    Started    Ended    Starting Range    Ending Range    Range Loss    kWh Loss   Delete
   65 %    Home   2 Minutes    06:46   06:49   203.5   203.5   0   0   

Sleep 595    Battery    Address    Time    Started    Ended    Starting Range    Ending Range    Range Loss    kWh Loss   Delete
   65 %    Home   2 Minutes    06:49   06:51   203.5   203.5   0   0   

Idle 2170    Battery    Address    Time    Started    Ended    Starting Range    Ending Range    Range Loss    kWh Loss   Delete
   65 %    Home   5 Hours 4 Minutes     06:51   11:56   203.5   200.64   2.86   0.62

Sov altså fra endringen og frem til 06:46 i dag tidlig. Ikke unormalt at den sover 8-10 timer om natta. Men hvorfor den våkna kl. 0646 og var våken i fem timer vet jeg ikke. Spørs om det kan være for lading av 12V-batteri, på grunn av Blackvue 2-kanals kamera som alltid står på i parkeringsmodus.

Ser den har sovna lett igjen etter bruk i dag, sovet et par timer nå for eksempel. Mulig det har hjulpet. Har vært plagsomt høyt drain mens vi har vært på hytta denne vinteren.
Fikk svar på min problematikk med at bilen våkner, og det er grunnet 12v batteriet kaller på lading. Normalt 2-4 timer skal den bruke på å lade opp hvis bilen ikke er brukt på 2 døgn. Regner med det kan være det er det som er hos deg.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA