Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2020.4

Startet av kodax, fredag 24. januar 2020, klokken 22:39

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på fredag 28. februar 2020, klokken 08:45
Og på min bil er det ikke nødvendig å initiere NoA med retningsviser. Det kommer riktignok en oppfordring på skjermen, men den er det bare å ignorere. Dette forutsetter at man ligger i høyre fil når man nærmer seg avkjøringen.
Nå virker det som om dere snakker forbi hverandre. NOA fikser avkjøring fra motorveien med blinklys og alt selv, men ikke filskifte ved forbikjøring uten at man bekrefter med blinklys. I motsetning til i USA.

Eller sier du at din bil blinker, bytter fil og kjører forbi av seg selv når den tar igjen andre?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Mulig det, men slik jeg leste det...
SitatMan må bekrefte filskifte med vipp på retningsviser på NoA, men avkjøring fikser NoA som regel selv (uten retningsviser).
trodde jeg man mente at NoA-filskifte til avkjøringsrampe måtte initieres. Men da er det avklart.


"Auto Lane Change" er ikke i Europa
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Og der kommer 2020.4.10.1:

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

mj

Fått samme i kveld. Lurer på hva endringer/forbedringer og nye bugs er ?
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Motorwatt

#169
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Det hadde vært kult om du fikk lenger rekkevidde, men jeg tviler.
Er spent på rapport.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

Tror nok min er for "gammel", men jeg lader til 100% nå.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Da bilen var ny var rekkevidden 379,84 km.. I dag, 18 mndr. senere,  er den 367.89 km. Så ingen endring, men jeg mener at oppdateringen bare gjelder Raven.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

Rekkevidde blir jo ikke plutselig "lenger" for Raven. Er bare forhåndstall (rated/typical) som senkes, og gjettometeret viser lenger potensiell rekkevidde fordi endringene over tid tilsier at det nå skal være mulig.

Det er slik jeg har forstått det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Han skrev på twitter at rekkevidden ville unlockes via sw, syns ikke det høres ut for å bare være endring på indikatoren. De skriver jo også at det er flere hardwareendringer som gjør det mulig. Kanskje de flytter noe av rekkevidden under 0 opp til tilgjengelig. Under Motor sin test gikk vel både X og S ganske langt etter 0, i motsetning til flere andre biler i testen som stanset FØR 0.

IbizaMan

Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. februar 2020, klokken 11:06
SitatDet hadde vært interessant å se en oppstilling av regnestykket ditt. Tviler sterkt på at det holder mål......

Tja, oppstillingen er vel i grunn gjort i innleggene mine hvis du leser litt grundig. Hva tviler du egentlig på her?

- Tror du ikke varmeren trekker 6kW?
- Tror du jeg forvarmer kortere tid enn jeg skriver?
- Tror du ikke på kort vei  (6-7km en vei) til jobb?
- Tror du ikke på at det kjøres til og fra jobb hver dag?
- Tror du ikke på batteritemperaturen som rapporteres fra canbus før og etter forvarming?
- Tror du ikke på antall % som forsvinner fra batteriet under en forvarming?
- Tror du ikke på at Δ nominal remaining kWh fra canbus før og etter forvarming nå og tidligere sier noe om
   endringens størrelsesorden det er og dermed gjør det mulig å vite hvor stor ekstrakostnaden blir?
- Tror du ikke på at vi har to biler?

Strømprisene er lave akkurat nå så ekstrakosten som følge av forvarmingen er lavere enn det kunne ha vært, men selv nå ligger det nok over kr 300/mnd.  Nettleien utgjør 0,53 pr kWh, så vi ligger uansett opp mot 1 krone pr kWh totalt. Så må man legge på ca 11-12% i ladetap før man i sin tur kan bruke energien fra batteriet.

Hvis du presiserer hva du ikke tror på her kan jeg kanskje utdype. Men jeg vil ikke bruke _veldig_ mye spalteplass siden vi er på kanten av topic.

*********************************

Tenkte da mer på noe i følgende stil:

Energi spart ved å forvarme batteriet (i forhold til ikke å forvarme) ved kjøring i x antall km i y antall grader
- Energi medgått til forvarming av batteriet
----------------------------------------------
= Energi spart totalt

Eller er det mer komplisert enn som så?


Ser at du aldri klarte å forsvare regnestykket ditt. Da konkluderer jeg med at det ikke var så mye hold i teorien din likevel.....  :)




Muffinman

Det trenger da ikke forsvares. Jeg har gitt deg all informasjon du trenger i innlegget du siterer, og de foregående.

Merkelig innlegg.

THE

Er det flere som merker at det er mye større vampire drain på 2020.4.1 enn det var i høst. På 2019.40.2.1 som jeg hadde fram til 2020.4.1 så var vampire drain nesten borte. På 2020.4.1 er det 2-3 % pr døgn som forsvinner. Ingen endring av innstillinger i bilen, og ingen tredjeparts apper. (2017 TMX AP2.0)
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Motorwatt

Jeg hadde et tap på 0.85 kWh på 19 timer i helgen som var. Helt innafor. Bruker Teslafi.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

THE

OK, får ta en restart av bilen og sjekke alle innstillinger på nytt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA