Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2020.4

Startet av kodax, fredag 24. januar 2020, klokken 22:39

« forrige - neste »

Kim-

Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. februar 2020, klokken 07:47
Nytt datapunkt. Forvarmet 85D i dag tidlig, 4-5 plussgrader. Batterivarme til 20 grader, tok 5% av batteriet på en liten halvtime.

Eneste avviket på P85`en som IKKE koblet batterivarmer i går var at den stod parkert på en lokasjon hvor den aldri har vært ladet. Kan det tenkes at batterivarmeren trigges når man står på et sted hvor det er registrert lading tidligere? Fint hvis noen gidder å teste.
Forvarmer batteriet selv om man ikke har ladet der før.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

IbizaMan

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:22
Her står knappen på standard, men likevel får vi uferdig software. Det later heller ikke til å være noen sammenheng mellom hva man velger og når man får de ulike versjonene, så argumentet er sannsynligvis ugyldig.

-3 i dag tidlig, forvarmet 24 minutter og batteriet rakk å nå knappe 18 grader før avgang. Ikke tilkoblet bil, range mode på.  Varmeren slo seg av i samme øyeblikk som bilen ble satt i drive. 2,4kWh rett ut av vinduet bare denne ene gangen, og etter all sannsynlighet 4-7kWh bortkastet hver eneste dag - pr bil. For oss utgjør dette 350-400kr ekstra i energi pr måned, rett til kråka. Ikke akkurat miljøvennlig, og temmelig grisete i andre land som har mer skitten kraftmiks i kombinasjon med kald vinter.

Det hadde vært interessant å se en oppstilling av regnestykket ditt. Tviler sterkt på at det holder mål......


tibber73

Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. februar 2020, klokken 07:47
Nytt datapunkt. Forvarmet 85D i dag tidlig, 4-5 plussgrader. Batterivarme til 20 grader, tok 5% av batteriet på en liten halvtime.

Eneste avviket på P85`en som IKKE koblet batterivarmer i går var at den stod parkert på en lokasjon hvor den aldri har vært ladet. Kan det tenkes at batterivarmeren trigges når man står på et sted hvor det er registrert lading tidligere? Fint hvis noen gidder å teste.
S75D lades hjemme, aldri på arbeidsplassen. Forvarming starter via API'et til Tesla kl 15:30. Batterivarmeren er også aktiv etter noen minutter. Vi bruker ikke range-mode.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Muffinman

SitatDet hadde vært interessant å se en oppstilling av regnestykket ditt. Tviler sterkt på at det holder mål......

Tja, oppstillingen er vel i grunn gjort i innleggene mine hvis du leser litt grundig. Hva tviler du egentlig på her?

- Tror du ikke varmeren trekker 6kW?
- Tror du jeg forvarmer kortere tid enn jeg skriver?
- Tror du ikke på kort vei  (6-7km en vei) til jobb?
- Tror du ikke på at det kjøres til og fra jobb hver dag?
- Tror du ikke på batteritemperaturen som rapporteres fra canbus før og etter forvarming?
- Tror du ikke på antall % som forsvinner fra batteriet under en forvarming?
- Tror du ikke på at Δ nominal remaining kWh fra canbus før og etter forvarming nå og tidligere sier noe om
   endringens størrelsesorden det er og dermed gjør det mulig å vite hvor stor ekstrakostnaden blir?
- Tror du ikke på at vi har to biler?

Strømprisene er lave akkurat nå så ekstrakosten som følge av forvarmingen er lavere enn det kunne ha vært, men selv nå ligger det nok over kr 300/mnd.  Nettleien utgjør 0,53 pr kWh, så vi ligger uansett opp mot 1 krone pr kWh totalt. Så må man legge på ca 11-12% i ladetap før man i sin tur kan bruke energien fra batteriet.

Hvis du presiserer hva du ikke tror på her kan jeg kanskje utdype. Men jeg vil ikke bruke _veldig_ mye spalteplass siden vi er på kanten av topic.

Cowboystrekk

Varmeren hos meg trekker bare 3kW, mulig den er delvis defekt? Trekker kun 3kW når jeg lader og batteriet er for kaldt til å lade (11kW-alder hjemme).

Jeg synes temptarget på ny SW er vell høy, hadde holdt i massevis med rundt 10-12C som tidligere, da fikk vi rundt 30kW regen, 20C høres mye ut. Blir vell korte forvarminger på mer framover så jeg får litt batterivarme og isfri bil. Kjører alltid med range mode.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

#110
Later til at varmeren har flere "states" skal man tro canbusdata. Så effekten er nok regulerbar.

IbizaMan

Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. februar 2020, klokken 11:06
SitatDet hadde vært interessant å se en oppstilling av regnestykket ditt. Tviler sterkt på at det holder mål......

Tja, oppstillingen er vel i grunn gjort i innleggene mine hvis du leser litt grundig. Hva tviler du egentlig på her?

- Tror du ikke varmeren trekker 6kW?
- Tror du jeg forvarmer kortere tid enn jeg skriver?
- Tror du ikke på kort vei  (6-7km en vei) til jobb?
- Tror du ikke på at det kjøres til og fra jobb hver dag?
- Tror du ikke på batteritemperaturen som rapporteres fra canbus før og etter forvarming?
- Tror du ikke på antall % som forsvinner fra batteriet under en forvarming?
- Tror du ikke på at Δ nominal remaining kWh fra canbus før og etter forvarming nå og tidligere sier noe om
   endringens størrelsesorden det er og dermed gjør det mulig å vite hvor stor ekstrakostnaden blir?
- Tror du ikke på at vi har to biler?

Strømprisene er lave akkurat nå så ekstrakosten som følge av forvarmingen er lavere enn det kunne ha vært, men selv nå ligger det nok over kr 300/mnd.  Nettleien utgjør 0,53 pr kWh, så vi ligger uansett opp mot 1 krone pr kWh totalt. Så må man legge på ca 11-12% i ladetap før man i sin tur kan bruke energien fra batteriet.

Hvis du presiserer hva du ikke tror på her kan jeg kanskje utdype. Men jeg vil ikke bruke _veldig_ mye spalteplass siden vi er på kanten av topic.

Tenkte da mer på noe i følgende stil:

Energi spart ved å forvarme batteriet (i forhold til ikke å forvarme) ved kjøring i x antall km i y antall grader
- Energi medgått til forvarming av batteriet
----------------------------------------------
= Energi spart totalt

Eller er det mer komplisert enn som så?


TMS85

Det er mye snakk om varming av batteri når man forvarmer her, men hva opplever dere under kjøring med 2020.4? Hos meg virker det ikke som om batteriet varmes i det hele tatt under kjøring, kun ved forvarming. Dette er med range mode off.

I appen ser jeg batterikon ved forvarming, men jeg ser det ikke når jeg kjører. Jeg synes også den bruker lang tid på å varme batteriet (ca 50 min til alle regen-strekene var borte på en langtur forrige dagen, er det normalt da? Utetemp 2-3 grader, motorveifart).

Dette er på en X17.

Kim-

Syntes viskerene er blitt mye bedre. Før var det en del overstyring og merket ikke så mye forskjell på lav og høy sens, men nå gjør jeg det 😁
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Toalmar

Da ser jeg på TeslaFi at nesten 90% av de som har TeslaFi nå har fått versjon 2020.4.1
Blir spennende når neste versjon kommer, og eventuelt hva som er nytt, oppdatert osv.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Kim-

Sitat fra: Toalmar på søndag 09. februar 2020, klokken 11:10
Da ser jeg på TeslaFi at nesten 90% av de som har TeslaFi nå har fått versjon 2020.4.1
Blir spennende når neste versjon kommer, og eventuelt hva som er nytt, oppdatert osv.
Ser frem til å få sidekameraene på skjermen
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

emmern

Håper på fjernstyrt innbretting av speil etterhvert også
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Motorwatt

Sitat fra: Toalmar på søndag 09. februar 2020, klokken 11:10
Da ser jeg på TeslaFi at nesten 90% av de som har TeslaFi nå har fått versjon 2020.4.1
Blir spennende når neste versjon kommer, og eventuelt hva som er nytt, oppdatert osv.
Har hørt fra Tesla at neste versjon skal være 2020.8. Det vil vel isåfall være uke 8 (17-23 februar).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Electric Avenue

Sitat fra: Wibla på torsdag 30. januar 2020, klokken 10:48
Scheduled departure/planlagt lading fungerer fortsatt ikke. Fantastisk.

Jeg hadde problemer med schedualed charging & schedualed departure siden versjon 2019.36.2.1 (versjonen der schedualed departure kom). Jeg la inn flere oppdateringer siden det i håp om at problemet skulle løse seg selv, men det vedvarte. Omsider booket jeg en time på service senter nå for å få det sjekket.

Det viste seg at det lå inne noen feilmeldinger på bilen pga feil som var registrert i strømnettet / strømtilførsel, og siden den kjører en kjapp diagnose hver gang den skal til å lade så ville den ikke starte ladingen så lenge disse feilene var registrert. Mulig de har gjort noen forandringer som påvirker dette i den versjonen, eventuelt endret følsomheten?
Uansett, de slettet feilmeldingene som lå inne, og nå funker det som det skal igjen! :)

ps: Det lå ikke inne noen feil som viste på displayet. Men de kunne lese dem av med riktig utstyr.
Tesla Model S

cra

Sitat fra: emmern på søndag 09. februar 2020, klokken 11:44
Håper på fjernstyrt innbretting av speil etterhvert også

Av nyskjerrighet; hva trenger du det til? (Jeg bretter kun inn speilene hvis jeg skal kjære en palss det er veldig smalt (f.eks. hengedekk på ferge). Når jeg parkerer lar jeg dem stå ute, så vurderer folk om det er nok plass til at de gidder å gnikke seg mot speilet heller en at de gnikker seg mot hele siden av bilen.  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA