Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2020.4

Startet av kodax, fredag 24. januar 2020, klokken 22:39

« forrige - neste »

Stig-Arne

Hadde på "Behold klima på" her om dagen. Også da fyrer den batterivarmeren for fullt. Etter 1 times tid kjørte jeg avgårde med 20 grader på batteriet og full regen. Stod inne i en hall med ca 10 grader. Føles nokså bortkastet.. Hadde ikke range Mode på da.

Wibla

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 04. februar 2020, klokken 17:09
Litt mer data her: forvarmet 85D' en nettopp, og her var omgivelsestemperaturen +1 grad. Batterivarmer slo inn. Så byttet jeg bil. P85 stod i +2 grader og her slo varmeren IKKE inn.  Kan det tenkes at batterivarmingen trigges ved +1 og lavere?

Batterivarmen trigger også ved 9 grader (garasjetemp) hos meg...
2018 Tesla Model S 75D

o.b.lix

Rart dette her, enten varmer batteriet for lite eller så for mye.

Til lags åt alle kan ingjen gjera
                                (Ivar Aasen)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Det synes jeg ikke er en riktig tolkning. Det varmer ikke for mye eller for lite. Det varmer til feil tid ;)

1000kwh

tenkte det samme, nå er debatten helt snudd. Nå er det halv rekkevidde pga varming :D

Her er det jo folk som varmer bilen i timesvis. Det er jo bortkastet, batterivarming eller ei.

Merker ingen forskjell i forbruk på pendleruta. Forvarmer alt fra 2 min til 10. Kald garasje vel og merke

ladov

Det *burde* ikke være vanskelig å legge til mulighet til å lage din egen 'forvarmingsprofil'?

Tesla burde nesten arrangert en konkurranse om hvem som kan lage den beste forvarmingsprofilen! :D
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Muffinman


Apache

Hvordan ser dere temperaturet på batterie og hvor mange grader det er? Jeg ser bare ute temperaturen nederst til venstre i displayet.
TMS 75D.

mthoring

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 04. februar 2020, klokken 21:14
Jeg vinner  :D

Jepp, av-på bryter hadde vært best. Er helt utrolig hvordan de har greid å tukle til dette i det siste.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Klykken

Sitat fra: Àpache på tirsdag 04. februar 2020, klokken 22:00
Hvordan ser dere temperaturet på batterie og hvor mange grader det er? Jeg ser bare ute temperaturen nederst til venstre i displayet.
TMS 75D.
via obd2-port og en leser tilkoblet telefon.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Nytt datapunkt. Forvarmet 85D i dag tidlig, 4-5 plussgrader. Batterivarme til 20 grader, tok 5% av batteriet på en liten halvtime.

Eneste avviket på P85`en som IKKE koblet batterivarmer i går var at den stod parkert på en lokasjon hvor den aldri har vært ladet. Kan det tenkes at batterivarmeren trigges når man står på et sted hvor det er registrert lading tidligere? Fint hvis noen gidder å teste.

Cries

Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. februar 2020, klokken 07:47
Nytt datapunkt. Forvarmet 85D i dag tidlig, 4-5 plussgrader. Batterivarme til 20 grader, tok 5% av batteriet på en liten halvtime.

Eneste avviket på P85`en som IKKE koblet batterivarmer i går var at den stod parkert på en lokasjon hvor den aldri har vært ladet. Kan det tenkes at batterivarmeren trigges når man står på et sted hvor det er registrert lading tidligere? Fint hvis noen gidder å teste.

Har 2 steder jeg stopped med forvarming i går hvor ingen av stedene har blitt ladet på tidligere, og heller ikke i umiddelbar nærhet. Likevel så var batterivarming aktiv når jeg hadde forvarming på sted 1) og "keep climate on" på sted nummer 2. Gjelder en X75 2017-modell om det skulle ha betydning.

Ved parkering med "keep climate on" så ble det på 7minutter trekt 0,52kWh som tilsvarer en effekt på 4,45kW, og da er bilen allerede varm, så uten at jeg har målt, vil jeg tippe at klima ligger på rundt 1kW effekt, som gir 3-3,5kW som går til batterivarmer.

Dette er med Range Mode On.

Muffinman

Dette virker såpass tilfeldig at det må være en ikke tilsiktet bug. Krysser fingrene for snarlig fiks!

turfsurf

Forvarmet (startet med planlagt avreise) hjemme i morges, men ingen lading. Da var det null varme i batteriet men varm bil. -2 grader ute.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 04. februar 2020, klokken 17:09
En del av degraderingproblematikken går på utvidelse og sammentrekning, og er økende med dype sykluser. Temeraturendringer gir også utvidelse og sammentrekning, men jeg er usikker på hvor mye det betyr sammenlignet med DOD. Det er for øvrig ikke farlig å bruke kalde batterier, men lading må begrenses etter temperatur for å unngå plating - spesielt lading når det nærmer seg nullpunktet. Mye av energien et dog ikke tilgjengelig fra et kaldt batteri, men det er ikke skadelig å bruke det.

Litt mer data her: forvarmet 85D' en nettopp, og her var omgivelsestemperaturen +1 grad. Batterivarmer slo inn. Så byttet jeg bil. P85 stod i +2 grader og her slo varmeren IKKE inn.  Kan det tenkes at batterivarmingen trigges ved +1 og lavere?
Jeg finner i ingenting som støtter min påstand ang skade på lithium-batterier når de brukes ved lave temperaturer, så du har vel rett @Muffinman :)
Lading av kaldt litium-batteri, særlig under nullpunktet, er som du sier skadelig for batteriet, men Tesla har vel veske rundt dem som varmer dem opp først.
Man får vel mer effekt ut av et litium-batteri ved ideell temperatur (tilsvarende for bly/syre), men hvis man bruker mer effekt på å varme opp batteriet enn det man tjener på det, så er jo denne batterivarmefunksjonen håpløs, som er blitt påpekt her.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA