Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2020.4

Startet av kodax, fredag 24. januar 2020, klokken 22:39

« forrige - neste »

Motorwatt

#75
....og resultatene blir også værende i Norge ser det ut til.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Ha - ha... vel, det må vel være noen alphatestere, før oss betatestere?

Og min software priority access ser forøvrig ut til å slå til for "fullt". Jeg VIL ha 4.1 med bugs, for jeg trenger forvarming av batteri, og nå er jeg snart alene igjen på 40.2.5 eller hva den nå heter. 0,7 % som har den. Bilen er på wifi. Den ligger inne med en booket time. Kan det spille inn på tilgangen til sw oppdateringer?

Motorwatt

Hvis du har en "open order" hos Tesla, kan du kjøre bortom, vente noen minutter utenfor, og se om det ordner seg. Viktig at bilen din er registrert for service. Fikk tips om dette fra SC Rud, og de sa også hvor det lønte seg å parkere for å få de beste signalene. Tror kanskje det må gjøres under verkstedets åpningstid.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: Muffinman på mandag 03. februar 2020, klokken 19:58
Sitat fra: gr på mandag 03. februar 2020, klokken 16:02
Er det ingen testere i Norge for eksempel?
Det er bare testere i Norge...
Alle som har oppdateringsinnstillingen satt til advanced/promotor (eller hva det heter nå), har vel meldt seg som betatester, så de har ingen rett til å sutre  :D
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Muffinman

Her står knappen på standard, men likevel får vi uferdig software. Det later heller ikke til å være noen sammenheng mellom hva man velger og når man får de ulike versjonene, så argumentet er sannsynligvis ugyldig.

-3 i dag tidlig, forvarmet 24 minutter og batteriet rakk å nå knappe 18 grader før avgang. Ikke tilkoblet bil, range mode på.  Varmeren slo seg av i samme øyeblikk som bilen ble satt i drive. 2,4kWh rett ut av vinduet bare denne ene gangen, og etter all sannsynlighet 4-7kWh bortkastet hver eneste dag - pr bil. For oss utgjør dette 350-400kr ekstra i energi pr måned, rett til kråka. Ikke akkurat miljøvennlig, og temmelig grisete i andre land som har mer skitten kraftmiks i kombinasjon med kald vinter.




jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:22
Her står knappen på standard, men likevel får vi uferdig software. Det later heller ikke til å være noen sammenheng mellom hva man velger og når man får de ulike versjonene, så argumentet er sannsynligvis ugyldig.

-3 i dag tidlig, forvarmet 24 minutter og batteriet rakk å nå knappe 18 grader før avgang. Ikke tilkoblet bil, range mode på.  Varmeren slo seg av i samme øyeblikk som bilen ble satt i drive. 2,4kWh rett ut av vinduet bare denne ene gangen, og etter all sannsynlighet 4-7kWh bortkastet hver eneste dag - pr bil. For oss utgjør dette 350-400kr ekstra i energi pr måned, rett til kråka. Ikke akkurat miljøvennlig, og temmelig grisete i andre land som har mer skitten kraftmiks i kombinasjon med kald vinter.

Hmm, ser ut som jeg får begynne å gå ut i bilen og starte varmen der. Da holder vel batterivarmeren seg avslått vil jeg tro.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Må teste det. Forhåpentligvis slår den seg ikke bare av når bilen settes i drive. Skal også sjekke om en eller annen sikring kan nappes og koble ut varmeren slik. Ikke akkurat optimalt, men det vil fungere så lenge lading starter mens batteriet holder plussgrader.

Wibla

Hvor lenge må du forvarme om du dekker til frontruta? Flere egna produkter til sånt, om man gidder.

Ellers skal man da vitterlig ikke trenge å forvarme så lenge for å få akseptabel temperatur i bilen så lenge man ikke har mange minusgrader. Det finnes jo setevarme (og rattvarme i en del biler) også.
2018 Tesla Model S 75D

HCO

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:22(...) 2,4kWh rett ut av vinduet bare denne ene gangen, og etter all sannsynlighet 4-7kWh bortkastet hver eneste dag (...)

Mange av oss brukte såpass mens vi hadde fossilbiler også - både pga. komfort og fordi en bensin-/dieselmotor forurenser mindre når den er forvarmet. På en kald dag kunne jeg gjerne ha stilt inn motor- og kupevarmer til å gå i 2 timer før jeg skulle kjøre på jobb. Det blir over 4 kWh (550w+1700w * 2 timer). Har man tilgang til motorvarmeruttak på jobb, blir det tilsvarende der.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

kodax

Nå er det jo sånn at litium-batterier har det best når de brukes i endel plussgrade (ca.20?), så vi må vel regne med at batterioppvarming kommer til å bli gjort når temperaturen er merkbart under dette.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Muffinman

Verden må gå fremover, ikke bakover. Derfor har jeg lite til overs for å unnskylde dette sløseriet med at man "sløste" like mye før i tiden ;)

Ellers er antydninger om at man forvarmer for lenge en avsporing. Problemet er ikke at man forvarmer for mye, men at batterivarmeren nå slår inn og gjør verdien av range mode vesentlig lavere, og negativ om man kjører korte turer. Flott for de som kan telle minutter om morgenen, men de fleste som har små barn vet at det ikke alltid er enkelt å starte forvarmingen  - eller å komme seg ut døra - til samme tid hver morgen. Da starter man forvarmingen når man rekker over det, helst i god tid.

Muffinman

Sitat fra: kodax på tirsdag 04. februar 2020, klokken 12:13
Nå er det jo sånn at litium-batterier har det best når de brukes i endel plussgrade (ca.20?)
Dette stemmer nok hvis man går ut fra at det gjelder jevn temperatur i det området. Men å påføre batteriene 2 termiske sykluser fra minusgrader til over 20 pluss pr dag er jeg usikker på om er lurt.

Bushy

Eller 5-6 ganger... Med småkjøring og forvaring nå, kommer jeg ikke mer en 15 mil snart jo😖
S75D sept. 17

kodax

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 04. februar 2020, klokken 13:22
Sitat fra: kodax på tirsdag 04. februar 2020, klokken 12:13
Nå er det jo sånn at litium-batterier har det best når de brukes i endel plussgrade (ca.20?)
Dette stemmer nok hvis man går ut fra at det gjelder jevn temperatur i det området. Men å påføre batteriene 2 termiske sykluser fra minusgrader til over 20 pluss pr dag er jeg usikker på om er lurt.
Jeg har ikke hørt om at å varme opp/kjøle ned batterier er spesielt negativt for batteriene, men derimot å bruke kalde batterier sliter veldig på dem.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Muffinman

En del av degraderingproblematikken går på utvidelse og sammentrekning, og er økende med dype sykluser. Temeraturendringer gir også utvidelse og sammentrekning, men jeg er usikker på hvor mye det betyr sammenlignet med DOD. Det er for øvrig ikke farlig å bruke kalde batterier, men lading må begrenses etter temperatur for å unngå plating - spesielt lading når det nærmer seg nullpunktet. Mye av energien et dog ikke tilgjengelig fra et kaldt batteri, men det er ikke skadelig å bruke det.

Litt mer data her: forvarmet 85D' en nettopp, og her var omgivelsestemperaturen +1 grad. Batterivarmer slo inn. Så byttet jeg bil. P85 stod i +2 grader og her slo varmeren IKKE inn.  Kan det tenkes at batterivarmingen trigges ved +1 og lavere?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA