Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2020.4

Startet av kodax, fredag 24. januar 2020, klokken 22:39

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på lørdag 01. februar 2020, klokken 13:55
Dette vil øke samboeren min sitt forbruk for å komme seg den korte veien til og fra jobb fra 4-6kWh til 10-15kWh pr dag om vinteren. Det vil i sin tur ca doble batterislitasjen pga flere sykluser alene.
Dette er jo dustete. Synes det er perfekt med kaldt batteri på småturer om vinteren nettopp av de grunnene du beskriver. I tillegg har det den fordelen at man får brukt bremsene om vinteren så de ikke ruster så mye.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1000kwh

Så nå varmes batteriet for mye?? :D

Men hvorfor forvarmer dere så lenge? Det er jo varme i løpet av 5-10 min.

ruslebiff

Er helt idiotisk at batterivarmeren går også i range mode nå, uten tilkoblet strøm. Skulle gjerne kunne skrudd av hele batterivarmeren, er kun på langtur den har verdi for meg. Men dette er ikke nytt i 2020.4, så akkurat samme i forrige firmware 2019.40.50.x, så da sluttet jeg bruke range mode.

ruslebiff

Sitat fra: 1000kwh på søndag 02. februar 2020, klokken 08:07
Så nå varmes batteriet for mye?? :D

Men hvorfor forvarmer dere så lenge? Det er jo varme i løpet av 5-10 min.

Kupeen blir jo ikke gjennomvarm på 5-10 min, da har man bare rukket å varme opp lufta i kupeen, så om man bruker litt tid på å få inn barn, bagasje, ++ så blir mesteparten av varmen borte igjen.

turfsurf

Sitat fra: 1000kwh på søndag 02. februar 2020, klokken 08:07
Men hvorfor forvarmer dere så lenge? Det er jo varme i løpet av 5-10 min.
Interiøret er ikke varmt på fem-ti minutter nei.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: ruslebiff på søndag 02. februar 2020, klokken 08:07
Er helt idiotisk at batterivarmeren går også i range mode nå, uten tilkoblet strøm. Skulle gjerne kunne skrudd av hele batterivarmeren, er kun på langtur den har verdi for meg.
Går batterivarmeren under kjøring med range mode og? Kunne man ikke bare fått ett valg av/på/auto...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: Muffinman på lørdag 01. februar 2020, klokken 09:03
Ladet helt opp på 18A over natta. I samme øyeblikk som ladingen ble fullført på 100% startet jeg forvarming, og batterinivået begynte øyeblikkelig å synke.

Jeg lader på 16 A hjemme og bruker (hvis jeg har mulighet) å starte forvarmingen ved 99 %, slik at store deler av strømmen til forvarming kan trekkes fra veggen. Og hvis bilen blir ferdig å forvarme før avgang, vil den da fortsette å lade til 100 % etterpå.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Muffinman

Den trakk 18A fra veggen under forvarming inntil batterivarmeren var ferdig med sitt, da falt strømtrekket fra veggen. Det er ikke så enkelt å time å starte forvarming like før lading er ferdig når oldingen vår ligger og trickler før fullførelse i 1-1,5 timer.

Muffinman

Sitat fra: turfsurf på søndag 02. februar 2020, klokken 08:09
Sitat fra: 1000kwh på søndag 02. februar 2020, klokken 08:07
Men hvorfor forvarmer dere så lenge? Det er jo varme i løpet av 5-10 min.
Interiøret er ikke varmt på fem-ti minutter nei.
I minusgrader er det minst 20 minutter forvarming for å oppnå akseptabel komfort her. Helst lengre om bilen er nedfrosset.

Muffinman

Må teste mer, men mulig batterivarmingen i range mode er soc-avhengig.

geear

Personlig foretrekker jeg at batterivarmeren går også i range mode. Har kjørt i range mode til fjellet, parkert med lite strøm i -15, reist opp på hytta, og da vi skulle ned igjen startet jeg forvarming fra app, for å få noe ladefart etter å ha kjørt to kilometer til lader, men på grunn av at range mode stod på så stod vi på hurtiglader med 9 kW. Samme har vi hatt i skitrekk da vi skal kjøre flere hundre høydemeter nedover og gjerne vil ha litt regen. Å drive og skifte til og fra range mode ved parkering er et mas.

Men... aller helst ville jeg hatt batterivarming og kupévarming som helt separate valg, og helst kunne velge range mode fra app i tillegg.

Motorwatt

Sitat fra: gr på søndag 02. februar 2020, klokken 13:13
Personlig foretrekker jeg at batterivarmeren går også i range mode. Har kjørt i range mode Men... aller helst ville jeg hatt batterivarming og kupévarming som helt separate valg, og helst kunne velge range mode fra app i tillegg.
Er vel ikke umulig at valgene kan gjøres med "Voice Command" om ikke lenge?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

mthoring

Ja, kan bekrefte at batterivarmeren står på og sluker strøm under forvarming med range mode på. Bortkastet energi i hverdagen for min del. Helt utrolig at det er så mye rot med dette i de siste firmwareversjonene!
Hadde jo vært veldig fint om det var et eget valg i bilen. Ønsker å kunne styre batterivarmer uavhengig av permanent firehjulsttekk og full effekt på kupevarmer.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

svarteper

For min del så ønsker jeg en innstilling som er best for holdbarheten til batteriet. Og det er sannsynligvis ikke å varme batteriet for småturer. Varming av batteriet løste jeg med å kjøre etter avsluttet lading, når jeg trengte rekkevidden. Burde være uten batterivarming ved forvarming uten tillkoblet lader.
Tesla model s 75 d 2017

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på søndag 02. februar 2020, klokken 10:29
Må teste mer, men mulig batterivarmingen i range mode er soc-avhengig.
Nope...minusgrader og 30% på batteriet, og 18 grader på pakka ved avgang. Forsvant 5%. Ikke tilkoblet ved forvarming.

Range mode er nå en vits.

Så setter vi stasen til avkjøling slik at vi får fyrt for kråka en gang til i dag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA