Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Installere 22kW ladeboks eller la være?

Startet av Bigdrago, fredag 24. januar 2020, klokken 21:31

« forrige - neste »

Bigdrago

Hei. I sameiet kan jeg få installert 22kW ladeboks (zaptec pro) til 22000,-.
Men er det vits? Jeg trodde først at da kunne jeg lade med 22kW. Men har lært nå at dette styres av ombordladeren i bilen. Leaf støtter vel 3.7kW og nå støttere de mer. Men hva med fremtiden. Om 1 år har vi kanskje biler som støtter 100kW ombordlader og jeg får kjøpt 100kW lader til samme pris som i dag?
Smådrømmer om å kjøpe Skoda vision iv eller tesla y, men er usikker på hva slags ombordlader de har.

Slå til eller vente?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Vollis47

Slå til på Zaptecen du. Da får du en god ladeboks for Leafen og fremtidige elbiler. De nyeste Teslaene kan lade med inntil 16,5 kW, selv lader jeg sjelden mer enn på 10-11 kW. Det holder lenge for min kjøring. Jeg tviler på at hjemmelading med mer enn 22 kW vil være aktuelt i rimelig nær fremtid.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Bigdrago på fredag 24. januar 2020, klokken 21:31
Slå til eller vente?

Slå til!

I et sameie har man en gitt effekt tilgjengelig. Den bestemmes av hovedsikringen på felles-måler. (Som egentlig bestemmes av endel andre faktorer hos Hafslund, kabling og annet bruk). Vanligvis ligger den på 1kW til 2kW per parkeringsplass.

Strømmen som sameiet har til rådighet fordeles på de bilene som står til lading. Er det få biler til lading, kan de lade med inntil 22kW hvis bilen støtter dette. I øyeblikket er det bare Renault Zoe som har en 22kW ombordlader i bilen, men det kommer sikkert fler etterhvert. Jo fortere de første bilene som settes til lading, jo bedre er det, fordi da får man tatt unna køen før den hoper seg opp på kvelden. Etterhvert som flere kobler seg på, må strømmen fordeles på flere biler, og effekten til hver bil går ned. Etterhvert som bilene blir ferdig ladet, blir det færre biler å fordele strømmen på, og effekten til hver bil går opp.

Det vil ALDRI komme ladere med 100kW lading til hver beboer i et borettslag. Dette vil i såfall koste rundt 1 million per plass, og noen hundre tusen kroner i året per plass i effektavgift. Du vil slite med å få dette gjennom på en generalforsamling. Dessuten er det normalt at bilen står parkert på sin faste plass store deler av døgnet, og da kan vi likesågodt lade bilen samtidig.

22.000kr er en helt grei pris for en ZapTec Pro. Sameiet kunne valgt en tilsvarende løsning basert på Easee Charge, og spart noen tusen per ladestasjon, men når sameiet har valgt, er det den eneste ladestasjonen du kan velge.

Jeg tipper sameiet har gjort jobben sin, og hentet priser fra flere leverandører og vurdert de forskjellige systemene mot hverandre.

God lading!
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Bigdrago

Takker for svar:)
Dette er et nybygg så jeg håper OBOS har gjort jobben sin godt her. Da blir det en lader på meg.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA