Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi kutter produksjonen av E-tron med 4000-6000 biler i første kvartal

Startet av Elmo, fredag 24. januar 2020, klokken 20:41

« forrige - neste »

elektro

Dette er vel basert på samme kilde, men nå leste jeg at Mercedes tilbakeviser at de har problemer. Har det kommet noe offisielt fra Audi?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

eivhelle

Sitat fra: elektro på torsdag 30. januar 2020, klokken 00:42
Dette er vel basert på samme kilde, men nå leste jeg at Mercedes tilbakeviser at de har problemer. Har det kommet noe offisielt fra Audi?
Snakket med selger hos Audi i dag og han sier at det ikke er noen problemer med produksjonen av etron. De produserer og leverer biler som planlagt. Så om det eventuelt var en problemstilling rundt mulig produksjonsvolum er det hvertfall ikke noe som kundene skal merke.

Det virker som det er et større problem å få transportert biler ut til kunde enn det er å produsere nok biler. I følge selger er det mye kø i Bremerhaven på grunn av mange biler som skal fraktes, samtidig som antallet etron er begrenset til maks 200 pr. båtlast på grunn av høy vekt på bilene.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Sitat fra: eivhelle på torsdag 30. januar 2020, klokken 19:52
Det virker som det er et større problem å få transportert biler ut til kunde enn det er å produsere nok biler. I følge selger er det mye kø i Bremerhaven på grunn av mange biler som skal fraktes, samtidig som antallet etron er begrenset til maks 200 pr. båtlast på grunn av høy vekt på bilene.
Jeg tipper det ikke er bilvekt i seg selv, men antall tonn lithium-batterier på samme båt som er begrensningen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Elmo

Sitat fra: Orbit på torsdag 30. januar 2020, klokken 20:12
Jeg tipper det ikke er bilvekt i seg selv, men antall tonn lithium-batterier på samme båt som er begrensningen.
Stemmer  :+1:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

daktari

Javel? Kjørte ikke Tesla de største bilfrakterne fulle av kun Teslaer til EU på denne tiden i fjor da, ca 3-4000 biler i slengen? Den lille balja som kjører VAG-biler inn til Bekkelaget tar vel vesentlig færre biler?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

PerBear

Sitat fra: jkirkebo på mandag 27. januar 2020, klokken 10:14
Sitat fra: elektro på mandag 27. januar 2020, klokken 07:47
Sitat fra: daktari på søndag 26. januar 2020, klokken 19:59
Problemet er vel at en vanlig A6 eller Q5 koster 50k €.
Tror det kommer av svensk importavgift på 10% på alle personbiler. Trolig opprettet for å beskytte egen bilproduksjon.

Nettopp. Eller som i Sverige, der koster en Q5 fra 457,800 SEK og en A6 avant allroad fra 582.100 SEK, mens en e-tron 50 quattro koster 799.000 SEK. Ja, dere leste riktig, e-tron 50 uten ekstrautstyr.

Men hvorfor koster den 799k SEK i Sverige?

Norsk pris: 500k NOK - blir 528k SEK
Legg på 25% MVA = 660k SEK
Trekk fra elbilsfradraget på 60k SEK = 600k SEK

Så hvorfor koster den 200k SEK mer i Sverige enn den burde?
Sverige har 10% importavgift på personbiler, trolig for å beskytte innenlands bilproduksjon:
https://www.tullverket.se/sv/privat/handlaiettannatland/kopaellersaljabiloversverigesgrans.4.7df61c5915510cfe9e710757.html
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

jkirkebo

Sitat fra: PerBear på lørdag 01. februar 2020, klokken 22:22
Sitat fra: jkirkebo på mandag 27. januar 2020, klokken 10:14
Sitat fra: elektro på mandag 27. januar 2020, klokken 07:47
Sitat fra: daktari på søndag 26. januar 2020, klokken 19:59
Problemet er vel at en vanlig A6 eller Q5 koster 50k €.
Tror det kommer av svensk importavgift på 10% på alle personbiler. Trolig opprettet for å beskytte egen bilproduksjon.

Nettopp. Eller som i Sverige, der koster en Q5 fra 457,800 SEK og en A6 avant allroad fra 582.100 SEK, mens en e-tron 50 quattro koster 799.000 SEK. Ja, dere leste riktig, e-tron 50 uten ekstrautstyr.

Men hvorfor koster den 799k SEK i Sverige?

Norsk pris: 500k NOK - blir 528k SEK
Legg på 25% MVA = 660k SEK
Trekk fra elbilsfradraget på 60k SEK = 600k SEK

Så hvorfor koster den 200k SEK mer i Sverige enn den burde?
Sverige har 10% importavgift på personbiler, trolig for å beskytte innenlands bilproduksjon:
https://www.tullverket.se/sv/privat/handlaiettannatland/kopaellersaljabiloversverigesgrans.4.7df61c5915510cfe9e710757.html

Det forklarer at den skulle kostet 666k, ikke 799k. Hvor blir de siste 133k av? Det er jo 20% høyere pris enn i Norge. Er det importør som stikker av med en fet fortjeneste?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond.m


Kåre Knatten

Elbilfradraget på kr. 60000,- er inkl i prisen og blir utbetalt etter 6 måneder, for at ikke den svenske staten skal subsidiere eksport av nye biler.

PerBear

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 01. februar 2020, klokken 23:38
Sitat fra: PerBear på lørdag 01. februar 2020, klokken 22:22
Sitat fra: jkirkebo på mandag 27. januar 2020, klokken 10:14
Sitat fra: elektro på mandag 27. januar 2020, klokken 07:47
Sitat fra: daktari på søndag 26. januar 2020, klokken 19:59
Problemet er vel at en vanlig A6 eller Q5 koster 50k €.
Tror det kommer av svensk importavgift på 10% på alle personbiler. Trolig opprettet for å beskytte egen bilproduksjon.

Nettopp. Eller som i Sverige, der koster en Q5 fra 457,800 SEK og en A6 avant allroad fra 582.100 SEK, mens en e-tron 50 quattro koster 799.000 SEK. Ja, dere leste riktig, e-tron 50 uten ekstrautstyr.

Men hvorfor koster den 799k SEK i Sverige?

Norsk pris: 500k NOK - blir 528k SEK
Legg på 25% MVA = 660k SEK
Trekk fra elbilsfradraget på 60k SEK = 600k SEK

Så hvorfor koster den 200k SEK mer i Sverige enn den burde?
Sverige har 10% importavgift på personbiler, trolig for å beskytte innenlands bilproduksjon:
https://www.tullverket.se/sv/privat/handlaiettannatland/kopaellersaljabiloversverigesgrans.4.7df61c5915510cfe9e710757.html

Det forklarer at den skulle kostet 666k, ikke 799k. Hvor blir de siste 133k av? Det er jo 20% høyere pris enn i Norge. Er det importør som stikker av med en fet fortjeneste?
Jeg ser nå at det verken er toll eller moms ved kjøp av bil fra annet land i EU til Sverige.
Så nå spør jeg også: Hvorfor koster den 200 000 mer i Sverige enn i Norge?
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Tellus

Det er moms på biler i Sverige. Også elbiler så vidt jeg vet. Der har du 25% i hvert fall.

Trond.m

Ja,det er mva på alle elbiler bortsett fra i Norge. De 60.000 som man får i kompensasjon i Sverige kommer ikke fram i prislisten. Skal man sammenlikne priser på elbiler mellom Norge og andre land må man naturligvis trekke fra mva. De 60.000 er en tilskudd fra den svenske stat og har ingen ting med bilprisen å gjøre.
Men når jeg lester tittel på tråden, så har vi havnet på viddene her.

jkirkebo

Sitat fra: TM på mandag 03. februar 2020, klokken 06:24
Ja,det er mva på alle elbiler bortsett fra i Norge. De 60.000 som man får i kompensasjon i Sverige kommer ikke fram i prislisten. Skal man sammenlikne priser på elbiler mellom Norge og andre land må man naturligvis trekke fra mva. De 60.000 er en tilskudd fra den svenske stat og har ingen ting med bilprisen å gjøre.

Da hjelper det jo litt men det er fortsatt en stor forskjell. Med norsk pris skulle den kostet dette i Sverige:

500k NOK = 521k SEK
Legg på 10% toll = 573k SEK
Legg på 25% mva = 716k SEK

83k SEK dyrere enn i Norge da. Det er fortsatt en ganske vesentlig forskjell. Så noen må ta ut en fet fortjeneste ett eller annet sted.

Som en sammenligning kan vi se på Tesla Model 3 SR+. Den koster 385k NOK i Norge og det blir da i svensk pris:

385k NOK = 401k SEK
Legg på 10% toll = 441k SEK
Legg på 25% moms = 551k SEK

Og hva koster da SR+ i Sverige? Jo, 550k SEK :) Altså i praksis samme pris. Hvorfor er ikke det samme tilfelle med Audi?

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA