Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi kutter produksjonen av E-tron med 4000-6000 biler i første kvartal

Startet av Elmo, fredag 24. januar 2020, klokken 20:41

« forrige - neste »

Elmo

Audi E-tron kutter 4000-6000 biler i første kvartal og Mercedes EQC kutter fra 60000 planlagte biler i 2020 til 30000.
Begge disse er pga begrenset tilgang på LG Chem celler. VAG må fordele cellene på alle selskapene som VW, Audi og Porsche.

https://www.tijd.be/ondernemen/auto/batterijproblemen-kosten-jobs-bij-audi-brussel/10202277.html?fbclid=IwAR2N05N_CownASHFdqRYnzJILHh4JhtYmTbibNaV7-R2PxDqgD8w2WymQ4M
[/quote]
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Vaduz

Har vanskelig for å tro at det er grunnen, burde vært avklart for år side . Mer sannsynlig en etterspørsel greie.

eivhelle

Slik jeg leser saken er problemstillingen at LG Chem ikke klarer å levere nok batterier. Derfor er det vanskelig å få produsert nok etron 55. Audi hadde håpet å kompensere ved å selge flere etron 50 , siden den bruker celler fra Samsung SDI hvor det ikke er problemer med leveranser. Men for dårlig salg av etron 50 gjør at man må redusere produksjonen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Trond.m

Sitat fra: eivhelle på lørdag 25. januar 2020, klokken 18:21
Men for dårlig salg av etron 50 gjør at man må redusere produksjonen.
Har du sett noen tall som bekrefter dårlig salg av e-tron 50 ?

eivhelle

Sitat fra: TM på søndag 26. januar 2020, klokken 07:36
Sitat fra: eivhelle på lørdag 25. januar 2020, klokken 18:21
Men for dårlig salg av etron 50 gjør at man må redusere produksjonen.
Har du sett noen tall som bekrefter dårlig salg av e-tron 50 ?
Nei. Men det sto i artikkelen at de hadde solgt mindre antall etron 50 enn forventet. Jeg antar at det først og fremst er til andre markeder enn det Norske. For kort rekkevidde var noe som ble nevnt i artikkelen, og jeg antar at rekkeviddeangsten lever i beste velgående i markeder der man stort sett er vant til fossilbiler.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Trond.m

At de selger få e-tron 50 utenfor Norge er forståelig med en pris på over 70.000 Euro 

eivhelle

Sitat fra: TM på søndag 26. januar 2020, klokken 10:21
At de selger få e-tron 50 utenfor Norge er forståelig med en pris på over 70.000 Euro
Det er fortsatt 11000 euro billigere enn etron 55. Og i følge artikkelen kunne de ha solgt flere etron 55 om de hadde hatt tilgang til mer batterier fra LG Chem. Skulle tro at en prisforskjell på rundt 100kkr var attraktivt også utenfor Norges grenser.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: daktari på søndag 26. januar 2020, klokken 19:59
Problemet er vel at en vanlig A6 eller Q5 koster 50k €.

Nettopp. Eller som i Sverige, der koster en Q5 fra 457,800 SEK og en A6 avant allroad fra 582.100 SEK, mens en e-tron 50 quattro koster 799.000 SEK. Ja, dere leste riktig, e-tron 50 uten ekstrautstyr.

Q7 koster faktisk mye mindre, fra 660.700 SEK og Q8 fra 712.500 SEK. For at sammenligningen skal bli helt riktig, kan man kanskje sammenligne med Q8 50 TDI quattro tiptronic til 755.000 SEK. Det er jo en ganske kul bil, med tilsvarende ytelser som e-tron 50 quattro, fem ganger så lang rekkevidde, fylling på fem minutter, på et mye bedre nettverk av stasjoner til omtrent samme pris som lynlading. Ja, man kan spare mye på å lade hjemme i hverdagen, men til høyere innkjøpspris, uten hverken bompengerabatt eller tilgang til kollektivfelt, hadde vi nok ikke hatt noen elbil her i familien. Heller ingen Q8 50, mest sannsynlig en Q5 eller A6 avant allroad med mer moderate ytelser, hvis vi skulle valgt Audi. Eller kanskje en Skoda Kodiaq fra 323.900 SEK! :o Kult at Skoda for i alle fall har Vision iV på forsiden av www.skoda.se da. De har nok fått føringer.. Som konsernsjefen i VW sa nylig, det er for billig å slippe ut CO2.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

eivhelle

Sitat fra: daktari på søndag 26. januar 2020, klokken 19:59
Problemet er vel at en vanlig A6 eller Q5 koster 50k €.
Men det forklarer ikke at det tilsynelatende er enklere å selge etron 55 som tross alt er 10000 Euro dyrere enn etron 50. Ja, det er helt klart billigere å kjøpe bil med fossil drivlinje. Men hvorfor har ikke prisen mer å si når vi sammenligner to helt like biler med bare litt forskjellig rekkevidde?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Espen Hugaas Andersen

Elbiler er populære i hovedsak fordi de er bedre enn fossilbilene. De er stille, lettkjørte, gir god og umiddelbar akselerasjon uten giring/turbolag, osv. De er rimelig i drift, har ikke utslipp, er trygge, fremtidsrettede og man trenger ikke bruke tid på å fylle drivstoff i hverdagen.

En etron 50 derimot har til større grad en rekkevidde-svakhet som gjør at den kanskje ikke er bedre enn en fossilbil totalt sett. Alle elbiler har denne svakheten til en eller annen grad, men akkurat hvor skillet er mellom *nok* rekkevidde og *for lite* rekkevidde er litt diffust og kan variere utifra diverse faktorer. Så da kan det slå ut slik at den rimeligere utgaven ikke er like populær, når den da har mindre rekkevidde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: elektro på mandag 27. januar 2020, klokken 07:47
Sitat fra: daktari på søndag 26. januar 2020, klokken 19:59
Problemet er vel at en vanlig A6 eller Q5 koster 50k €.

Nettopp. Eller som i Sverige, der koster en Q5 fra 457,800 SEK og en A6 avant allroad fra 582.100 SEK, mens en e-tron 50 quattro koster 799.000 SEK. Ja, dere leste riktig, e-tron 50 uten ekstrautstyr.

Men hvorfor koster den 799k SEK i Sverige?

Norsk pris: 500k NOK - blir 528k SEK
Legg på 25% MVA = 660k SEK
Trekk fra elbilsfradraget på 60k SEK = 600k SEK

Så hvorfor koster den 200k SEK mer i Sverige enn den burde?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

No-name

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 27. januar 2020, klokken 09:36
Elbiler er populære i hovedsak fordi de er

Billigere..  Billigere å kjøpe,  billigere å bruke..  (Sammenlignet med tilsvarande fosilbil)
Alt annet kommer i andre rekke for en gjennomsnittlig kjøper..

Det finnes nok noen som hadde kjøpt elbil av prinsipp eller fordi de liker å være tidlig ute med nye ting,  men de er i mindretall..

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: No-name på mandag 27. januar 2020, klokken 10:35Billigere..  Billigere å kjøpe,  billigere å bruke..  (Sammenlignet med tilsvarande fosilbil)
Alt annet kommer i andre rekke for en gjennomsnittlig kjøper..

Det finnes nok noen som hadde kjøpt elbil av prinsipp eller fordi de liker å være tidlig ute med nye ting,  men de er i mindretall..
Nå snakket jeg om elbiler globalt, ikke om Norge. Og Norge er irrelevant i det store bildet. (Vi har ikke alltid vært det - men det er ikke mulig for elbilprodusentene å selge hundretusenvis av biler i Norge. Når de bare produserte noen tusen/titusen var det faktisk mulig.)

Elbiler er dyrere enn fossilbiler. De er dyrere i innkjøp og de er ofte ikke spesielt mye billigere i drift enn biler på fossilt drivstoff (ca 7 kr/liter i USA). Grunnen til at de er i sterk vekst er at de er bedre enn fossilbiler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

No-name

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 27. januar 2020, klokken 10:59
Sitat fra: No-name på mandag 27. januar 2020, klokken 10:35Billigere..  Billigere å kjøpe,  billigere å bruke..  (Sammenlignet med tilsvarande fosilbil)
Alt annet kommer i andre rekke for en gjennomsnittlig kjøper..

Det finnes nok noen som hadde kjøpt elbil av prinsipp eller fordi de liker å være tidlig ute med nye ting,  men de er i mindretall..
Nå snakket jeg om elbiler globalt, ikke om Norge. Og Norge er irrelevant i det store bildet.

Og hvis du ser globalt,  hva er andelen solgte elbiler i forhold til fosilbil?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA