Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi kutter produksjonen av E-tron med 4000-6000 biler i første kvartal

Startet av Elmo, fredag 24. januar 2020, klokken 20:41

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Det er ikke toll på biler som kommer fra EU i Sverige.

"Viktigt att känna till när du importerar bil inom EU
Den främsta skillnaden när du importerar en bil till Sverige från ett annat av EU:s länder mot att importera utifrån EU, är att du slipper tullen då EU är en tullunion. "

jkirkebo

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 03. februar 2020, klokken 10:51
Det er ikke toll på biler som kommer fra EU i Sverige.

"Viktigt att känna till när du importerar bil inom EU
Den främsta skillnaden när du importerar en bil till Sverige från ett annat av EU:s länder mot att importera utifrån EU, är att du slipper tullen då EU är en tullunion. "

Da stemmer fortsatt regnestykket for Model 3 SR+ mens for Audi blir det slik:

500k NOK = 521k SEK
Legg på 25% mva = 651k SEK

148k SEK (!) dyrere enn i Norge da. En prisøkning på nesten 23% over grensen...

Hadde de solgt den for 650k SEK hadde prisen etter støtte blitt 590k og da hadde nok også salget vært vesentlig høyere.

Men dette må da føre til en ganske drøy parallellimport av de som faktisk vil ha en Audi? Man mister 60k støtten men ender opp med å betale 651k istedenfor 799-60=739k. En grei besparelse det.


Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AJ82

Kan virke som dette nå begynner å gå utover produksjon av 55 modellen. Venter på SB55 som egentlig skulle produseres i april, men nå vet de ikke lenger når den blir produsert. Mest sannsynlig etter sommeren en gang. Kan virke som Audi prioriterer 50 modellen fremover for å kunne levere flest biler.

Så da er spørsmålet, gå for 50 og få bil før ferien eller vente på 55 på ubestemt tid, evt kjøpe noe helt annet. Kjedelig når jeg har planlagt 3 ukers bilferie i Europa.

Noen andre som har fått tilsvarende tilbakemelding?
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

eivhelle

Sitat fra: AJ82 på onsdag 19. februar 2020, klokken 20:16
Kan virke som dette nå begynner å gå utover produksjon av 55 modellen. Venter på SB55 som egentlig skulle produseres i april, men nå vet de ikke lenger når den blir produsert. Mest sannsynlig etter sommeren en gang. Kan virke som Audi prioriterer 50 modellen fremover for å kunne levere flest biler.

Så da er spørsmålet, gå for 50 og få bil før ferien eller vente på 55 på ubestemt tid, evt kjøpe noe helt annet. Kjedelig når jeg har planlagt 3 ukers bilferie i Europa.

Noen andre som har fått tilsvarende tilbakemelding?
Etron 50 bruker andre battericeller (prismatiske celler fra Samsung) enn etron 55 (poseceller fra LG Chem). Derfor vil produksjonsmiksen mellom etron 55 og etron 50 være avhengig av i hvilken grad LG Chem eller Samsung er i stand til å levere.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

AJ82

Sitat fra: eivhelle på onsdag 19. februar 2020, klokken 20:40
Sitat fra: AJ82 på onsdag 19. februar 2020, klokken 20:16
Kan virke som dette nå begynner å gå utover produksjon av 55 modellen. Venter på SB55 som egentlig skulle produseres i april, men nå vet de ikke lenger når den blir produsert. Mest sannsynlig etter sommeren en gang. Kan virke som Audi prioriterer 50 modellen fremover for å kunne levere flest biler.

Så da er spørsmålet, gå for 50 og få bil før ferien eller vente på 55 på ubestemt tid, evt kjøpe noe helt annet. Kjedelig når jeg har planlagt 3 ukers bilferie i Europa.

Noen andre som har fått tilsvarende tilbakemelding?
Etron 50 bruker andre battericeller (prismatiske celler fra Samsung) enn etron 55 (poseceller fra LG Chem). Derfor vil produksjonsmiksen mellom etron 55 og etron 50 være avhengig av i hvilken grad LG Chem eller Samsung er i stand til å levere.

Kan tyde på at de rett og slett sliter med mangel på LG batteri da. Går vel utover Jaguar og Mercedes også. Bra at Samsung ikke sliter ihvertfall.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Orbit

Gammel tråd, men i servicemanual for e-tron sitt batteri står det som nedenfor for tilkobling av batteritester. Det står ikke spesifisert noen forskjell i tilkobling for e-50, men det kan jo likevel være interne forskjeller. Om en kan anta at delenummer for kabelen øker med tid, kan det tyde på at e-55 startet med LG, men etterhvert også bruker Samsung-celler.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA