Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mercedes halverer antall EQC i 2020

Startet av Elmo, fredag 24. januar 2020, klokken 20:39

« forrige - neste »

Elmo

Mercedes EQC kutter fra 60000 planlagte biler i 2020 til 30000 og Audi E-tron kutter 4000-6000 biler i første kvartal.
Begge disse er pga begrenset tilgang på LG Chem celler. VAG må fordele cellene på alle selskapene som VW, Audi og Porsche.

https://www.tijd.be/ondernemen/auto/batterijproblemen-kosten-jobs-bij-audi-brussel/10202277.html?fbclid=IwAR2N05N_CownASHFdqRYnzJILHh4JhtYmTbibNaV7-R2PxDqgD8w2WymQ4M

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Trond.m

Spørsmålet er om det virkelig er batterimangel som er grunnen eller manglende etterspørsel. Salget av elbiler i Tyskland har vei ikke gått som forventet. Det er derfor vanskelig å se hvordan dette vil påvirke leveringssituasjonen og prisutvikling i Norge i 2020. At Audi har videreført kampansepriser med gratis vinterhjul og serviceavtale tyder ikke akkurat på at det forventes reduksjon i antall biler som til Norge.

OhmPaPa

Men hvis dette stemmer hva er årsaken? Har LG problemer med batteri-produksjonen eller har Mercedes glemt å bestille nok batterier på forhånd?

At folk ikke vil kjøpe bilen virker rart. Tesla solgte jo 24.000 biler kun i Nederland i fjor. Aner ikke hvor mange i Europa. Så det finnes jo etterspørsel etter gode elbiler.

Øyvind.h

#3
Leste at Mercedes har avkreftet påstanden om kutt i produksjonsmålet for 2020, men nå sirkulerer det informasjon om at det er pakking av batterier som er problemet etter at Tesla kjøpte opp et tysk produksjonsselskap for en stund siden.
https://ww.electrek.co/2020/01/24/mercedes-benz-tesla-acquisition-automation-firm-affected-battery-production/#aprd

Hva som er årsaken vet jeg ikke, men det virker ikke som Mercedes har fått opp tempo foreløpig. Svært få leveranser globalt. Produksjon av min er skjøvet fra april til mai, men føler meg ikke helt trygg på at det blir slik i praksis.

Litt frustrerende at det skal være så vanskelig å få tak i bilen....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OhmPaPa

Så MB kjøper cellene fra tredjepart. Er også batteripakkene produsert av tredjepart? Kanskje det er den biten Grohmann skulle hjelpe til med? Men Tesla kjøpte jo Grohmann for to år siden så det kan vel ikke lengre komme overraskende på MB?

OhmPaPa

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 24. januar 2020, klokken 22:52
Så MB kjøper cellene fra tredjepart. Er også batteripakkene produsert av tredjepart? Kanskje det er den biten Grohmann skulle hjelpe til med? Men Tesla kjøpte jo Grohmann for to år siden så det kan vel ikke lengre komme overraskende på MB?

Fant en artikkel som sier at MB produserer batteripakkene selv. Og siterer MB på ar de ikke har batterimangel. Og at det er Teslas kjøp av Grohmann som gjør at batteriproduksjonen går tregere enn planlagt.

Så litt i begge retninger: ikke batterimangel men tregere produksjon enn planlagt.

https://europe.autonews.com/automakers/daimler-says-no-battery-bottleneck-eqc-electric-crossover

Egil Fonn

Fersk opplysning i går fra min forhandler er at min eqc er forsinket produksjonsstart fra 20.01-03.02 pga svakhet i en bolt i fremre drivaksel på tidligere utleverte modeller som ble tilbakekalt for utbedring.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Elmo

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 24. januar 2020, klokken 23:14
Fersk opplysning i går fra min forhandler er at min eqc er forsinket produksjonsstart fra 20.01-03.02 pga svakhet i en bolt i fremre drivaksel på tidligere utleverte modeller som ble tilbakekalt for utbedring.

Ja, det har en kollega av meg også fått vite av forhandler.  Spør du meg så er det  hva vi på godt Norsk kaller TULLPRAT
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Butare

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 24. januar 2020, klokken 23:14
Fersk opplysning i går fra min forhandler er at min eqc er forsinket produksjonsstart fra 20.01-03.02 pga svakhet i en bolt i fremre drivaksel på tidligere utleverte modeller som ble tilbakekalt for utbedring.

Denne infoen er flere måneder gammel Dette ble oppdaget FØR min ble produsert siste ukene i oktober. Min var altså ikke berørt av denne feilen. Jeg har forresten fått bilen. Så hvis de enda benytter seg av den......?

mathis

Som noen har vært innpå. Daimler har gått ut i etterkant å benektet at det skal halveres i produksjon, men de har redusert målet fra 60.000 til 50.000 biler. Altså ikke en halvering. Les artikkel fra Reuters;
https://www.reuters.com/article/us-daimler-electric-eqc/daimler-to-build-50000-mercedes-eqc-models-this-year-idUSKBN1ZM1SA

Tallet 30.000 er kun spekulasjon fra Manager Magazin (tysk forretningsmagasin). Dessverre er det mye media som plukker opp 30k-tallet og bruker det som saksgrunnlag når de publiserer sine artikler.

Jeg tror det blir viktig for Mercedes å få EQC ut på veiene. For det i seg selv øker salg. Når ikke bilen er synlig blir heller ikke folk like oppmerksom på bilen. De kjører på med reklame her til lands. Vi får ta det som et godt tegn. Så får vi håpe batteri ikke stikker kjepper i julene. Selv er min bil forsinket en mnd (fra mai til juni) pga denne kjentefeilen med bolten. Har planer om å plage selger om ikke lenge for å høre at det ikke er kommet "nye" forsinkelser. Samtidig er jeg begynt å lukte på eTron 55 sportsback. Leverer de raskere så henger min EQC bestilling i en tynn tråd snart. Dvs... viser det seg at bilen blir ytterligere måndeder forsinket.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Egil Fonn

Om det blir som antydet kun 14 dagers forsinkelse på min bil er ikke noe jeg vektlegger stort. Viktigste er at bilen fungerer uten feil og mangler etter jeg har hentet den ut.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

mathis

I denne artikkelen skrives det om akutt mangel på batteri for EQC og Mercedes. Delvis fordi Tesla kjøpte opp en fabrikk tilbake i 2016 som da skulle bl.a. håndtere behovene til Tesla 3. Høres jo ikke usannsynlig ut.

https://teslamag.de/news/betriebsrat-tesla-ist-mitschuld-an-batteriemangel-fuer-mercedes-elektroauto-eqc-26661

Det er jo trist om det viser seg at artikkelen stemmer. Skulle jo tro at en så pass erfaren bilprodusent som Mercedes har kontroll på sine underleverandører. Igjen så er dette spekulasjon og rykter. Mercedes står på sitt å sier de skal produsere 50k EQC i løpet av 2020.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA