Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EQC - Endelig en Tesla-killer?

Startet av Bjoris, mandag 06. mai 2019, klokken 21:31

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: Mats på onsdag 08. januar 2020, klokken 23:37
Spent på hvordan forbruket blir på turen TM!

Hva tror folk er realistisk rekkevidde? Går Oslo - Kristiansand uten ladestopp?
Jeg startet uten fullading da jeg bare hadde 16A tilgjengelig før jeg dro. Forvarmet ikke, men bilen sto i temperert garasje (ca 10 grader) natten før jeg reiste og ladet med 3,5 kW til jeg dro. Da burde det være litt lunk i batteriet. SOC viste 66 % ved avreise. Det var gode forhold med tørr vei, ca 0 grader det meste av veien. Jeg ønsket å kjøre fra Asker til Lillehammer via E6 non-stop og hadde god tid og ingen trafikk. Derfor kjørte jeg med temp 20-21 grader, og ikke over 100. Eco mode. Ble litt bekymret da SOC og rekkevidde forsvant raskere enn jeg trodde. Forbruksmåleren lå rundt 23 som jo isolert sett høres bra ut, selv om snitthastigheten på turen på 207 km bare var 69 km/t. Fram til veiarbeiderne ved Hamar var snitthastigheten 76.
Ved ankomst Lillehammer hadde jeg vare 2 % SOC, og det er ubehagelig lite når man ikke kjenner bilen. Kjørte på slutten i Range mode, selv om det da virker som om wattpedalen sitter fast i lim. Endte på 22,7 kWh/100 km.

Ut i fra avlest forbruk skulle jeg da ha brukt 47 kWh. 64 % av 80 kwh (oppgitt kapasitet blir 51 kwh, så litt avvik i forhold til teoretisk forbruk. Reellt forbruk kan se ut til å ligge nærmere 25 kwh/100 km og nokså likt hva jeg ville forventet for e-tron under samme forhold. Helt ok, men hadde naturligvis håpet at det lå litt lavere.Vi snakker om en teoretisk rekkevidde på 32 mil, kg jeg ville derfor glemme å kjøre Oslo - Kristiansand uten ladestopp bortsett fra en fin sommerdag med litt medvind  ;)

Komforten er i toppklasse og en tur på 50 mil var overhode ikke slitsom. Men siden jeg startet uten 100 % SOC og måtte lade på 50 kW lader før jeg kom til Ionity på Dombås, så tok det litt tid.


daktari

Fin bil. Modig kjøring.
Lavt forbruk, men uten trafikk på E6 fra Oslo er jo Hamar på rett over 1 time realistisk og komfortabelt og trygt. Aldri over 100 betyr jo minst 1t. og 30 minutter. Forståelse for valget med lav start SOC.

Hvor mye ladet du til på Lillehammer, og betraktninger om hvorfor du måtte lade på veien til Dombås?

PS:
Mangler noen lynladere i Tangen-Hamar-Brumundal-Rudshøgda-Moelv-området, det er vel en på Circle K Minnesund og neste er helt på Lillehammer. Dal/Gardermoen er for mitt bruk for nærme, men med 66% ved start kunne kanskje en stopp egnet seg. Uansett ekstremt kjedelig sted for en pause... Her må Ionity på banen, vi med Audi/MB trenger lynlader på og FØR Lillehammer. Og mellom Lillehammer og Dombås. Det gir fleksibilitet. Jeg foreslår Rudshøgda og Gjøvik for å dekke E6 og Rv4.


Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

#107
Sitat fra: daktari på torsdag 09. januar 2020, klokken 22:10
Fin bil. Modig kjøring.

Hvor mye ladet du til på Lillehammer, og betraktninger om hvorfor du måtte lade på veien til Dombås?
.......

Her må Ionity på banen, vi med Audi/MB trenger lynlader på og FØR Lillehammer. Og mellom Lillehammer og Dombås. Det gir fleksibilitet. Jeg foreslår Rudshøgda og Gjøvik for å dekke E6 og Rv4.
Ja, jeg ser i ettertid at jeg burde ha stoppet på Minnesund og ladet på lynlader til litt over 90 %. Da kunne jeg kjørt direkte tid og spart tid. Men tid hadde jeg egentlig nok av, og jeg var derfor mer interessert i å stoppe på Fortum på Strandtorget / Lillehammer ved Mc Donalds siden jeg da kunne handle på Rema 1000.
Det var overraskende at hverken Grønn kontakt eller Fortum hadde oppgradert laderne, som så ut til å være mange år gamle. Koblet meg på den av Fortum laderne som så nyest ut, men fikk da beskjed etter å ha forsøkt å lade, at den var ute av drift på grunn av feil. ☹️ Den andre så urgammel ut, og jeg ladet 40 minutter (lenger ladestopp gidder jeg ikke) Laderen hadde da levert 29 kwh som tilsvarer 43 kw. Tror ikke laderen klarer mer enn det i praksis. Da viste bilen SOC 40 % og planen var at det skulle holde til Fortum på Otta 114 km. 40 % falt imidlertid raskt til 36 % etter noen km kjøring, og etter å ha regnet på det, så tyder levert strøm på at ladenivået da jeg dro fra Lillehammer i realiteten var bare 36-37 %. Til Fortum Vinstra er det 81 km og jeg hadde 10 % SOC ved ankomst. Skulle bilen ha brukt 30 % av 80 kW på 81 km med økonomikjøring, så tilsvarer det 29,6 kwh/100 km. 36 % ved Lillehammer tilsvarer 25,6 kwh/100 km til Vinstra, så jeg ble «lurt» av for høy SOC rett etter lading. Det tror jeg er et nokså vanlig fenomen, så man bør nok kompensere litt for det når man regner ut behovet til neste lading.

På Vinstra lader jeg 26,8 kWh på 38 minutter, som var mer enn nok til Ionity på Dombås hvor jeg ladet 61 kwh til 92 % på 50 minutter. Da var ladefarten nede i 41 kwh når jeg sluttet. Det gir 73 kw levert i snitt, men litt mindre inn på batteriet siden litt sikkert går til varme.

Her ble det mye tall å og tull synes sikkert noen, men de som ikke er interessert kan jo bare hoppe over 😏. Det er jo alltid litt utfordrende å kjøre en vei man ikke er vant til, med en elbil man ikke kjenner. På ruter man kjører ofte, så lærer man raskt hva som er de beste ladestedene og hvor lenge man skal lade. Det som irriterte meg mest er hvor forvirrende Ionity laderen på Dombås er. Den står på Circle K og er merket Circle K. Men den kommer ikke opp i Circle K appen. Jeg forsøkte derfor 2 ganger med Ionity appen, som må være en god kandidat til en pris for «worst app ever». Ekstremt treg. Hadde lagt inn betalingskort på forhånd, men likevel må man taste inn kode fra bank ID kalkulator og passord. Så ventet den lenge før den kom med en halv side med kryptiske meldinger på telefonen og ladestasjonen ba meg koble fra ladepistolen igjen. Det gjorde jeg 2 ganger. Men så kom jeg på at noen hadde tipset om å legge inn link til elbilforeningens ladebrikke i Circle K appen. Da fungerte deg greit, men nå har jeg blitt fakturert 2X 80 fra Ionity + 80 fra CircleK. Hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre som Ionity ☹️

Øyvind.h

Flere hevder det er lynladere på strandtorget? Usikker på hvilken leverandør.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. januar 2020, klokken 08:08
Flere hevder det er lynladere på strandtorget? Usikker på hvilken leverandør.
elbilappen sier 6 stk GK men det er ved superladeren/Burger king, altså ikke Strandtorget.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

boppus

Det som beskrives her er det verste med elbiler som ikke er Tesla: Hvordan lade på langtur. Gruer meg. Det er så rørende enkelt med Teslas ladenettverk. Rygg inn, plugg inn, ferdig.
Dersom lading på langtur forblir kronglete blir det "veldig elbil", og da er jeg raskt tilbake på Tesla. Orker ikke mye styr. Men jeg skal gi det et ærlig forsøk.

Er kartet i bilen oppdatert med tilgjengelige ladestasjoner? Fra Fortum, Grønn Kontakt, Ionity, og hva-heter-de-allesammen? Foreslår bilen ladestasjoner langs veien når du navigerer en lang rute?

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

jkirkebo

Sitat fra: daktari på fredag 10. januar 2020, klokken 08:39
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. januar 2020, klokken 08:08
Flere hevder det er lynladere på strandtorget? Usikker på hvilken leverandør.
elbilappen sier 6 stk GK men det er ved superladeren/Burger king, altså ikke Strandtorget.

Det stemmer, det står 3 doble rett utenfor Burger King, på andre siden av plassen for Teslas superladere. Der finnes det kun to ting, Burger King og Esso. Ingen handlemulighet.

Skal man bare handle mat og lade anbefaler jeg heller Kiwi Vingnes på andre siden av brua. Kun 50kW der også, men en MYE roligere plass og stort sett er begge ladere ledige.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond.m

Godt tips, @jkirkebo. Ikke si det til for mange   ;)

daktari

Sitat fra: boppus på fredag 10. januar 2020, klokken 08:59
Det som beskrives her er det verste med elbiler som ikke er Tesla: Hvordan lade på langtur. Gruer meg. Det er så rørende enkelt med Teslas ladenettverk. Rygg inn, plugg inn, ferdig.
Dersom lading på langtur forblir kronglete blir det "veldig elbil", og da er jeg raskt tilbake på Tesla. Orker ikke mye styr. Men jeg skal gi det et ærlig forsøk.

Er kartet i bilen oppdatert med tilgjengelige ladestasjoner? Fra Fortum, Grønn Kontakt, Ionity, og hva-heter-de-allesammen? Foreslår bilen ladestasjoner langs veien når du navigerer en lang rute?
Ikke gru deg, bare sett av en time til å laste ned alle 6 appene (Circle K, GK, Fortum, Ionity, BKK, Lade i Norge, + elbilforeningen), registrer deg, kort og én ladebrikke på alle. Husk Coop- og Obos-rabatt hos Fortum og GK. Går veldig lett. Opsjon for utlandet er brikke fra PlugSurfin som også kan registreres hos alle de samme.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Sitat fra: daktari på fredag 10. januar 2020, klokken 08:39
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. januar 2020, klokken 08:08
Flere hevder det er lynladere på strandtorget? Usikker på hvilken leverandør.
elbilappen sier 6 stk GK men det er ved superladeren/Burger king, altså ikke Strandtorget.

Hmm. Fake news her på forumet da. Synd. Ikke at jeg kunne tenke meg å stoppe på Strandtorget da jeg synes det er veldig kaotisk der, men jo fler jo bedre mtp hvor mange CCS biler det er på veien nå.

Sitat fra: TM på fredag 10. januar 2020, klokken 06:59
På ruter man kjører ofte, så lærer man raskt hva som er de beste ladestedene og hvor lenge man skal lade. Det som irriterte meg mest er hvor forvirrende Ionity laderen på Dombås er. Den står på Circle K og er merket Circle K. Men den kommer ikke opp i Circle K appen. Jeg forsøkte derfor 2 ganger med Ionity appen, som må være en god kandidat til en pris for «worst app ever». Ekstremt treg. Hadde lagt inn betalingskort på forhånd, men likevel må man taste inn kode fra bank ID kalkulator og passord. Så ventet den lenge før den kom med en halv side med kryptiske meldinger på telefonen og ladestasjonen ba meg koble fra ladepistolen igjen. Det gjorde jeg 2 ganger. Men så kom jeg på at noen hadde tipset om å legge inn link til elbilforeningens ladebrikke i Circle K appen. Da fungerte deg greit, men nå har jeg blitt fakturert 2X 80 fra Ionity + 80 fra CircleK. Hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre som Ionity ☹️

Takk for tips om lader.
Trøbbelet du opplever med diverse ladere er ikke uventet. Leser om veldig mange forskjellige problemer når folk skal lade. Alt fra sesjoner som stopper etter kort tid og ladekabler som sitter fast, til defekte ladere, ladere som må restartes, kontakte kundeservice, flerdoble belastninger osv.
Noen hevder lading på kommerse ladere fungerer problemfritt, men da undergraves gjerne info om kontakt med kundeservice/restart av ladere, og en har lært seg alle tips og triks i boka ift prosedyrer på forskjellige ladere hos forskjellige aktører.
For Audi på Ionity er ett av tipsene å holde kabelen hardt inn i ladeporten til det sier klikk.

Krysser selvfølgelig fingrene for at CCS lading fungerer feilfritt og raskt på EQC, men tyskerne som kjørte Oslo-Berlin opplevde i hvert fall noen utfordringer med å starte lading (med brikke), og opplevde at ladesesjon plutselig ble avbrutt.


Sitat fra: daktari på fredag 10. januar 2020, klokken 10:47
Ikke gru deg, bare sett av en time til å laste ned alle 6 appene (Circle K, GK, Fortum, Ionity, BKK, Lade i Norge, + elbilforeningen), registrer deg, kort og én ladebrikke på alle. Husk Coop- og Obos-rabatt hos Fortum og GK. Går veldig lett. Opsjon for utlandet er brikke fra PlugSurfin som også kan registreres hos alle de samme.
Hovedtipset er vel å ikke bruke app uansett, selv om de skal fungere og er en av de aksepterte aktiveringsmulighetene?

Må en betale noe for å være registrert hos de forskjellige tilbyderne, eller får man gratis brikke fra alle? Jeg har brikke fra fortum ett eller annet sted, men mener i hvert fall GK ville ha betalt et årlig gebyr for å ha ladebrikke fra dem tidligere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. januar 2020, klokken 10:51
Hovedtipset er vel å ikke bruke app uansett, selv om de skal fungere og er en av de aksepterte aktiveringsmulighetene?

Må en betale noe for å være registrert hos de forskjellige tilbyderne, eller får man gratis brikke fra alle? Jeg har brikke fra fortum ett eller annet sted, men mener i hvert fall GK ville ha betalt et årlig gebyr for å ha ladebrikke fra dem tidligere.
Det er sant, du trenger ikke appen men kan registrere deg på web.
Jeg bruker samme brikke på alle de nevnte laderne. Elbilforeningen sin. Vet ikke om man kan kjøpe en vilkårlig RFID-brikke på kjell.com og bruke? 
"Lade i Norge" har ikke app, men en webside som brukes. Mest destinasjonslading virker det som.

PS aldri hatt problem med avbrutt hurtiglading, men ser en del opplever det på e-tron og Jaguar. Kanskje et bil-problem?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Usikker på hva det kan være. Om ladeport er knyttet til lås-opp funksjon med nøkkel eller noe annet tilfeldig. Om folk opplever det med E-Tron, iPace og nå EQC er jeg usikker på om man bør lete på bilsiden eller ladesiden. Lettere da når en produsent sitter med bukta og begge ender.

Sist jeg skulle lade på 50kW måtte stasjonen startes på nytt. Artig å se boot sekvensen på skjermen :) Gangen før der (Kiwi Vingnes som Jens viser til) fungerte alt som det skulle. Var i gang på få minutter. Fikk akkurat plass ved siden av en eSoul. Fungerer det stort sett så enkelt er jeg fornøyd.

Jeg tror ikke alt er helt krise på kommerse ladere ift kø, selv om jeg ser det allerede tidvis kan være fullt på Dal, Gol og Dombås. Selv om det er snart 100.000 CCS biler på veien, det dobbelte av antall solgte Tesla, er en vesentlig andel av dem ikke biler som brukes i særlig grad på langtur. Med siste prishopp på Ionity tipper jeg mange av de Model 3`ene jeg har sett lade der heller tar turen til supercharger, om det er kronestykkene det står på. Sist jeg passerte Ionity Dal var det faktisk flere Model 3 som ladet der, selv om supercharger er nærmest rett nedi gata. Ingen andre biler ladet der da.

Om det koster 50 eller 150 når jeg lader typisk 10-70% er ikke så veldig nøye kjenner jeg. Viktigste er at laderen fungerer, er ledig og gir god effekt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA