Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade i3 på TWC

Startet av fonberg, fredag 24. januar 2020, klokken 11:28

« forrige - neste »

fonberg

Er det noe spesielt man må tenke på når det gjelder oppsett på en Tesla Wall Charger for at en i3 skal kunne lade på den?
Vil den eksempelvis kunne lade på en TWC med trefas-oppsett? i3-en det gjelder har 11kW trefas internlader (vet ikke om dette er standard; kjenner ikke i3 så godt).
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Orbit

TWC må settes i legacy-mode (intern bryter), og det må være "ekte" 3-fas (dvs TN-nett).

Sitat fra: Orbit på onsdag 19. september 2018, klokken 20:49
Dersom du har IT strømnett (eller av andre grunner bare kobler opp 1-fas), ville jeg ikke valgt kombinasjonen av TWC og i3. TWC har en strømlekkasje som får i3'en til å kontinuerlig prøve å bytte fra 1-fas til 3-fas lading. Mer om dette her (og i blogg lenket fra den tråden).

Har selv opplevd dette på Tesla destination chargers, dvs offentlige TWC. Ble så mye klikking at jeg droppet lading der, for ikke å slite ut reléet (uten at jeg forstod den gang hva som fikk det til bokstavelig talt å klikke for bilen).

Dersom du har TN-nett, og kobler opp 3-fas lading, er TWC+i3 ikke noe problem.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA