Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er reell batterikapasitet oppgitt?

Startet av Bigdrago, onsdag 01. januar 2020, klokken 22:36

« forrige - neste »

Bigdrago

Hei.
Hva tenker dere. Er reell batterikapasitet oppgitt på bilene som selges?

Min teori: Batteri som oppgis til å være 50kwt  er egentlig 80kwt. Når battericellene dør ute tar de friske over sånn at vi kjøpere ligger innenfor batterigarantien de årene vi har garanti.

Jeg synes det er rimelig spesielt at en bil har igjen 70% batterikapasitet etter 5 år  og vi ikke kan skifte ut batteripakken med en ny. Er redd at vi kjøper en bil til en halv million som er ubrukelig etter 10 år.

Har vi egentlig sett tester på hvordan en batteripakke er etter å ha kjørt 500.000km? Tenker selv på å holde ladekapasiteten mellom 40-80% og kun hurtiglade på ferieturer.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Elmo

Forskjellen mellom oppgitt (netto) og reell (brutto) kapasitet på batteriet varierer nok veldig fra produsent til produsent,  men jeg tviler sterkt på at noen har så mye +60% som du antar.
Tror de færreste har over +20% og noen helt nede i 10.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Mateusz

Den er noen Tesla som har kjørt mye, til og med en million km. Trur at batterier skal leve lenge.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Bigdrago

De som har kjørt en mill har skiftet batteri...
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Øyvind.h

Sitat fra: Bigdrago på torsdag 02. januar 2020, klokken 14:30
De som har kjørt en mill har skiftet batteri...
Ja det er ikke uvanlig å bytte batteri pga små elektronikk/bryter/relefeil på tidligere pakker fra Tesla i hvert fall.
Bilen til tyskeren som passerte en mill km nå har vel bare en halv million km på nyeste batteri og 700.000km på motor.
Men med siste revisjoner er det ikke utenkelig at batteriet holder en million kilometer uten behov for bytte av noe elektronikk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eivhelle

Sitat fra: Bigdrago på onsdag 01. januar 2020, klokken 22:36
Hei.
Hva tenker dere. Er reell batterikapasitet oppgitt på bilene som selges?

Min teori: Batteri som oppgis til å være 50kwt  er egentlig 80kwt. Når battericellene dør ute tar de friske over sånn at vi kjøpere ligger innenfor batterigarantien de årene vi har garanti.


Rent teknisk ville det blitt mye dyrere å produsere en 80kWh batteripakke, med mulighet for utkobling av enkeltceller, enn det vil være å bytte ut en 50kWh som ikke overholder garanti. Så da ville nok produsenten lurt seg selv mer enn kunden.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Bigdrago

Hvor dyrt kan det være med batteri? Det er jo bare snakk om lithium 18650 batterier.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

hanche

Det er vel bare Tesla som bruker 18650-batterier i batteripakkene sine?

Uansett så er en batteripakke mye mer enn battericellene som inngår. Det er også diverse elektronikk og sensorer for å overvåke temperatur, spenning på hver modul, og så videre. Og så skal hele sulamitten pakkes godt inn i en kasse som må tåle en del krefter i tilfelle kollisjon og i tillegg må passe inn i bilen. Jeg er ingen ekspert, men tviler på at batteripakker for elbil er spesielt enkle greier.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA