Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee lader - direkte vs. via Tibber eller Cirlcle K

Startet av mkaut, torsdag 23. januar 2020, klokken 21:58

« forrige - neste »

mkaut

Hva er forskjellen mellom å kjøpe Easee-laderen uten tredjepartsløsninger og det å kjøpe via Tibber, Circle K?

Får man forskjellig funksjonalitet?
Og hvis ja, kommer dette fra forskjellig firmware, sky-løsningen (backend), eller bare mobil-app?

Kan man enkelt bytte mellom disse?
Og hvor smart er egentlig selve laderen, dvs. hva som funker uten et abonnement?
VW e-Golf 2017

Lars C. Krogenæs

Laderen er lik uansett hvor du kjøper den.

Du kan kjøpe en ferdig pakke fra Circle K, og så koble den opp mot tibber hvis du heller vil det. Eller du kan kjøpe en fra Tibber å koble den til Circle K sin app, eller etterhvert Easee sin egen.

Du kan også kjøpe Easee fra Power, ELdirekte, for å få tak i elektriker selv. Sørg bare for at du får pris på 3-fas 32A kabling, som laderen fortjener.

Bor du i et område der maks kurs er 20A, installerer du likevel en kurs for 32A lading, men begrenser uttaket i instillingene for boksen. Da kan du enkelt oppjustere på et senere tidspunkt, hvis nettselskapet åpner for det.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

hsa77

Jeg har nettopp kjøpt Easee via Cirkle K - det vil jeg IKKE anbefale!

Installatøren tok kontakt og monterte ladestasjonen etter avtale, dette gikk fint og bilen ladet som den skulle.

Så skulle jeg koble laderen mot den fantastiske CirkleK appen for å  få tilgang på "smarte" funksjoner for å styre lading -  da begynte moroa... I appen må man legge inn en kode som skal følge med i et eller annet velkomstbrev, det hadde jeg ikke fått. Prøvde å ringe kundeservice, kom bare til en telefonsvarer, sendte en epost i steden. Neste dag fikk jeg svar og kode, men den klarte jeg ikke å aktivere i appen, får bare feil. Jaja bilen ladet da ihvertfall.

Neste dag får jeg en ny epost fra kundeservice, lader er nå "aktivert" og kan styres fra app. Appen lot seg ikke aktivere, fikk bare feilmeldinger. Bilen ville da ikke lade lenger! Jeg trengte strøm, prøvde å ringe kundeservice- men de er kun åpen mandag-fredag 08-16! Merkelig nok er jeg sjelden hjemme mandag til fredag 08-16, kundeservice for hjemmelading med slike åpningstider er en vits! Heldigvis fikk jeg ladet på jobb slik at jeg hadde nok strøm til å kjøre hjem.

Sendte en passe irritert epost til "kundeservice" og beskrev problemet. Neste dag fikk jeg svar om at de hadde litt tekniske problemer med appen. Kundeservice fikk programmert laderen til å starte automatisk uten autentisering, så nå har jeg en lader som ihvertfall lader bilen når jeg setter i kabelen. Appen har jeg nå gitt opp.

Hadde jeg visst hvor trøblete dette skulle bli hadde jeg bestilt en "dum" lader uten slike fantastiske "smarte" funksjoner.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA