Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BMW i3S 94ah vs 120ah - Andre forskjeller enn rekkevidde?

Startet av HCWL, torsdag 23. januar 2020, klokken 08:56

« forrige - neste »

HCWL

Jeg er i prosessen med å gå til anskaffelse av en BMW i3S, etter en utrolig vellykket prøvekjøring av en BMW i3S 120ah for en ukes tid siden.

Etter å ha lest litt på forumet her så virker det som noen mener at 94ah versjonen av i3 skal føles kvikkere og mer lettkjørt enn 120ah versjonen. Ettersom det kun er 25 kg som skiller de to bilene så lurer jeg på om det er noen som kan bekrefte denne erfaringen på i3S-modellen.

Er det noe annet som skiller de to modellene annet enn 25 kg ekstra egenvekt og ca 30% lenger rekkevidde?

SveinJ

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

quandt1960

De har en litt forskjellig batteripakke (utover Ah). 94Ah har NCM111 celler mens 120Ah har NCM622 celler. Poenget er at 94Ah sine battericeller har en overraskende holdbarhet, regner med NCM622 har det også da men de har noe høyere energitetthet og jeg har ikke funnet noe data på den. Videre har 120 hotspot internett, trådløs lading av mobil, adaptive LED, BMW Connected+, 50-60km mer reell rekkevidde (totalt ca 300km med gode betingelser). Personlig gikk jeg for en nesten ny 94Ah Marathon Edition og sparte en 60000 spenn ca og dermed mindre netto tap. Klarer meg helt fint med det i hverdagen og semilange turer uten problem. Interessant artikkel om 94Ah batteriet: https://pushevs.com/2018/04/05/samsung-sdi-94-ah-battery-cell-full-specifications/

heiho

Det er også en annen type skinn på setene hvis du velger skinn og 120ah, skal visstnok være mer slitesterkt.

Ingeniøren

Tror det er lurt å gå for en S. Har testet 120 ah standard og synes den er blitt mer svevende i kjøreegenskaper/mer båt og tregere i respons og ikke så god som min gamle 60 ah. Fikk aldri testet, men det sies at i3S er mer fast i fisken  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LFC

Er en helt ny i3 120ah Charge + med vinterdekk for 300.000,- et bra kjøp?
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

roxy

Jeg kjøpte en 2019 demobil, 120Ah Fully charged med 3000km på telleren for ca. 300.000,- Var med både sommer og vinterdekk.
BMW i3 120Ah. 2019

quandt1960

Det er en god pris! Kjøpte en 94ah FC med alt til 284000 som og var en god pris ifjor. billigste 120 jeg fant da var 330000 med alt utstyr

Electric cars in Norway

Nå som fabrikkene stenger så kanskje håper jeg, at i3 bruktprisene også holder seg. Før det er en alt for god bil til å bli dumpet for mye prismessig. Men men det er markedet på Finn.no som bestemmer dette.

Les denne fra 20. Mars om at BMW forebygger ift Corona situasjonen .....

https://www.bmwblog.com/2020/03/20/bmw-to-shutdown-production-at-its-spartanburg-plant/

Olemann

Nyere i3 har falt uanstendig mye det siste året, og skal selv selge min 2018 snart, så håper du har rett i at bruktmarkedet får hjelp av valutakursen (økte nybilpriser) og mindre tilgang på biler som følge av nedstenging.

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 22. mars 2020, klokken 08:25
Nå som fabrikkene stenger så kanskje håper jeg, at i3 bruktprisene også holder seg. Før det er en alt for god bil til å bli dumpet for mye prismessig. Men men det er markedet på Finn.no som bestemmer dette.

Les denne fra 20. Mars om at BMW forebygger ift Corona situasjonen .....

https://www.bmwblog.com/2020/03/20/bmw-to-shutdown-production-at-its-spartanburg-plant/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA