Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Electrified app

Startet av Orbit, torsdag 23. januar 2020, klokken 08:35

« forrige - neste »

bobakka

Sitat fra: turfsurf på onsdag 06. januar 2021, klokken 17:28
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 05. januar 2021, klokken 12:39
Bortimot 18% av batteriets totalkapasitet skal være reservert i topp og bunn. Ca. 7% i topp og 10.5% i bunn.
Men utleste tall på cellespenning fra Electrified og Deep OBD forundrer litt.
4.19V betyr vel at cellene er nærmere fulladet enn 93%?
Tallene jeg har er tatt fra 120ah utgaven.
Har noen derute tall fra 60 og 94ah utgavene?

4,2 pleier å regnes som fulladet celle ja.
På min tidligere i-Miev viste CanIon App'en 4,1V for fulladet batteri.
På ny bil kom skilpadde på 3,6V - og den rekalibrerte seg etterhvert for tilsynelatende å skjule kapasitetstap - så skilpadde kom etterhvert på 3.5V og 3,4V.
Bilen stengte ned strømforbruk på 2,9V og stoppet bilen på 2,8V.
Dette er vel et representativt BMS system på en elbil.

Det er veldig overraskende at BMW i3 har en fulladet celle på 4,19V.
Dette stemmer ikke med at den har et "buffer" i topp, hvis det da ikke er en batterikjemi med litt høyere toppspenning?

iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

moonbuggy

Sitat fra: bobakka på onsdag 06. januar 2021, klokken 21:28
Det er veldig overraskende at BMW i3 har en fulladet celle på 4,19V.
Dette stemmer ikke med at den har et "buffer" i topp, hvis det da ikke er en batterikjemi med litt høyere toppspenning?
Ja, jeg er skeptisk. Den høye cellespenningen understreker igjen å kunne sette max lading lavere enn100%.
Merkelig at BMW ikke har hørt på utallige oppfordringer om nettopp det...
Nå må det gjøres manuelt, f.eks. gjennom å styre ladeboks, om det er mulig. Men, da mister man vel muligheten å kondisjonere batteriet før avreise. Såvidt jeg vet, så prioriteres det bort om batteriet ikke rekker å bli fulladet...

Orbit

#17
Nå er det også en "BMW EV" app under utvikling på iOS. Den vil gi mye av det samme som Electrified. Krever OBD2-plugg med BT 4.0 eller WiFi (pga begrensinger i iOS). Fremdeles på et tidlig stadium, så grensesnittet er så langt masse rådata. Har fått live ladekurve, både for DC og AC-lading. Bilde nedenfor er fra Vulkan i Oslo, hvor lastbalanseringen i anlegget gjør at effekten reguleres litt over tid.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

SveinJ

....og hvem selger en slik OBD-2 plugg?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Orbit

Jeg kjøpte fra AliExpress (to ukers leveringstid), men pass på at du velger versjon som støtter Bluetooth 4.0 (de fleste er 3.0). WiFi skal også fungere mot iOS, men det krever at du manuelt kobler telefonen opp på det nettet først. Med BT4.0 er det bare å sette inn pluggen og starte app, så kobles det opp automatisk.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 05. januar 2021, klokken 12:39
Bortimot 18% av batteriets totalkapasitet skal være reservert i topp og bunn. Ca. 7% i topp og 10.5% i bunn.
Men utleste tall på cellespenning fra Electrified og Deep OBD forundrer litt.
4.19V betyr vel at cellene er nærmere fulladet enn 93%?
Tallene jeg har er tatt fra 120ah utgaven.
Har noen derute tall fra 60 og 94ah utgavene?

Har lest ut på min 94 Ah nå med "BMW EV"-appen. På bunn (kjørt bilen til 0% / "low km", og så kjørt varmeapparat så lenge det trakk strøm) var det mellom 3,436 og 3,447 V per celle, snitt 3,441 V, pakkespenning 330,64V. Ladet til 100%, som ga 4,142 til 4,146 V per celle, snitt 4,144, pakkespenning 397,78V. Alt dette er ubelastet (utenom at tenning stod på uten varmeapparat), og uten samtidig lading. Batteritemperatur var ca +15C både før og etter lading.

I følge den app'en sier BMS det er 11,95% SOC igjen på batteriet når bilen viser null, og 89,19% SOC når bil viser 100%. Det høres ut som større buffer enn andre kilder opererer med, så ville tatt det med en klype salt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

moonbuggy

Sitat fra: Orbit på lørdag 23. januar 2021, klokken 19:22
Har lest ut på min 94 Ah nå med "BMW EV"-appen. På bunn (kjørt bilen til 0% / "low km", og så kjørt varmeapparat så lenge det trakk strøm) var det mellom 3,436 og 3,447 V per celle, snitt 3,441 V, pakkespenning 330,64V. Ladet til 100%, som ga 4,142 til 4,146 V per celle, snitt 4,144, pakkespenning 397,78V. Alt dette er ubelastet (utenom at tenning stod på uten varmeapparat), og uten samtidig lading. Batteritemperatur var ca +15C både før og etter lading.

I følge den app'en sier BMS det er 11,95% SOC igjen på batteriet når bilen viser null, og 89,19% SOC når bil viser 100%. Det høres ut som større buffer enn andre kilder opererer med, så ville tatt det med en klype salt.
Sjekket du Max batterikapasitet via servicesiden også?
Det blir påstått av flere at at et 100% har buffer på ca. 10 nede og 94% oppe. Jo større avviket er fra dette, jo "dårligere" er batteriet. Noe kan jo skyldes BMS styringen, som kanskje trenger en resett en gang i blant..

Orbit

Bilen viser 28.5 kWh socmax nå på vinter, ligger ca 0.5 over dette i sommertemperaturer. Dette er en 2016-modell som er kjørt ca 64000 km.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

moonbuggy

94ah har vel en totalkapasitet på 33.84 kwh. 28.5kwh er 84.22% av max. Så det er jo egentlig bra med tanke på marginene som er satt i bunn og topp. Så det appen viser rimer jo ikke med de tallene. Men, jeg ser på 120ah at appen egentlig har 126ah som 100% fullverdig batteri. Legges det til grunn for 94ah batteriet, så skulle et fullverdi 100% batteri gi 98.7ah. 28.5 blir da ca 80% av max, og adskillig nærmere det appen viser. Mitt tips er at 94ah batteriet i snitt har enda større oppside nytt, og at det reflekteres i tallene på appen.
M.a.o. disse appene viser ikke reell buffer hverken i bunn eller topp, bare buffer i forhold til et nytt 100% batteri. Det forklarer at bufferne vokser etterhvert som batteriet degraderes.

moonbuggy

#24
Så litt på denne videoen fra BN:https://www.youtube.com/watch?v=0VJotvF0GOY
Det interessante er at bilen BN har lånt, er utstyrt med en topputgave av 120ah batteriet.
Electrified appen angir hele 129.1ah på dette batteriet. M.a.o. dette batteriet har hele 46.47kwt brutto, mot 43.2 i spec. Electrified appen definerer batterihelse(SOH) som 100% på alt over 126ah.
Batterier varierer jo endel, så 120ah er antagelig satt som et minstemål av BMW. Da har man større spillerom med garantien. Også på dette batteriet ser man cellespenninger som er veldig høye med angitt SOC,når absolutt topp på Li-on batterier normalt er 4.21-4.22V.
---
Så skal man kjøpe brukt BMW i3, så burde man absolutt skaffe seg OBD plugg og electrified app. Batteriets tilstand er jo langt viktigere enn mye annet på en brukt EV.
Så hva gjør BMW når man låner ut eksemplarer av ix3 til tester i disse dager? Det skal ikke rare fantasien til at de bruker biler med batterier helt på topp som antagelig ligger nærmere 100kwt enn det nominelle...

bobakka

Sitat fra: Orbit på lørdag 23. januar 2021, klokken 19:22
Har lest ut på min 94 Ah nå med "BMW EV"-appen. På bunn (kjørt bilen til 0% / "low km", og så kjørt varmeapparat så lenge det trakk strøm) var det mellom 3,436 og 3,447 V per celle, snitt 3,441 V, pakkespenning 330,64V. Ladet til 100%, som ga 4,142 til 4,146 V per celle, snitt 4,144, pakkespenning 397,78V. Alt dette er ubelastet (utenom at tenning stod på uten varmeapparat), og uten samtidig lading. Batteritemperatur var ca +15C både før og etter lading.

I følge den app'en sier BMS det er 11,95% SOC igjen på batteriet når bilen viser null, og 89,19% SOC når bil viser 100%. Det høres ut som større buffer enn andre kilder opererer med, så ville tatt det med en klype salt.
Jeg syns at spenningen for tomt batteri er sannsynlig, men noe høyt - tipper det er ihvertfall 11,95% igjen.
Spenningen for fullt batteri er noe for høyt - og kan ikke forstå at det er over 10% igjen til topp.
Kan det være noe feil med spenningsmålingene - feks at de har en offset slik at de er for høye?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

moonbuggy

Jeg er i villrede når det gjelder bufferverdiene som vises. Ref. nybilen BN har så er batteriverdiene der:

Grenseverdiene angis som 99.7 for topp og 15.0 for bunn.
Greit nok toppverdiene stemmer med cellespenning, men det betyr jo da at batteriet virkelig fullades?
Bunnverdi på 15% ??
Sjekker man utlesningene på et batteri med litt fartstid, som f.eks. mitt, så er verdiene der 92.6 i topp og 10.5 i bunn. Allikevel er cellespenningen omtrent den samme når fulladet på mitt batteriet og bilen til BN. Så hva angis egentlig annet enn at et nytt batteri har høye verdier oppe og nede?

Orbit

Det er nå kommet en iOS app "mi3" med mye av samme funksjonalitet som Electrified. Lager en egen tråd for den, for ikke å blande med Electrified på Android.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA