Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Electrified app

Startet av Orbit, torsdag 23. januar 2020, klokken 08:35

« forrige - neste »

Orbit

Noen tyskere som (snart) har en Android app som kan hente ut live bildata/batteristatus over ODB2, samt integrasjon mot ABRP:
https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=69&t=54309
Ser jo lovende ut, men er selv for tiden på feil mobilplattform......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

bobakka

Toppers :-)

Hadde tilsvarende løsning for iMiev med en Android App - og har savnet den på i3.

Med den kunne jeg følge med på hver enkelt celle over tid.
Min batteripakke hadde 2-3 celler som var begrensende for batteripakka og rekkevidde.
Fikk også en god følelse med batteritemp - som kun var for informasjon på iMiev, men som kanskje er viktigere på i3 da den begrenser hurtiglading.

Det eneste er om jeg har et riktig OBD adapter, men det vil vise seg når den dukker opp i PlayStore om et par uker.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

quandt1960

Tror det også skal funke med Carly, har kun testet Carly på fossile BMWr men da kunne jeg hente ut det meste av parametre.

bobakka

Noen som har prøvd denne App'en?

Jeg er ute etter en gratis App jeg kan bruke på Android eller iOS og som gir meg batterispenning og batteritemperatur minimum. Jeg har et både et Bluetooth og WiFi OBD adapter. Noen som har erfaringer?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

bobakka

Noen som har erfaring med denne?

Jeg er ute etter å overvåke batteritemperatur ifm hurtiglading på langkjøring i kjølig vær.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Orbit

Se Bjørn Nyland sine siste videoer med i3, der bruker han den mye. F.eks. :
https://www.youtube.com/watch?v=-cFmz30pr2Y
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

moonbuggy

Grei nok, men litt treg og begrenset. Har prøvd Deep Obd for BMW and VAG, en gratis app med mange muligheter.
Satte raskt opp en config og fikk lest ut noen batteri data (finnes langt flere). Andre som har prøvd denne?
lest ut på mobilen:


bobakka

Ser ut som om dette er det jeg er på jakt etter.
Jeg skal sette opp og teste litt når det nå blir litt roligere.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

moonbuggy

Jeg endret litt på konfigurasjon og job liste, det er temmelig mye en kan få ut. Finner ikke individuelle celler, men får høyeste og laveste celle, som ikke bør variere mye for et "bra" batteri.
Skal teste litt under lading og klimatisering hva som skjer med cellene. Bl.a. hvor høyt man går på cellespenning ved fullading...

moonbuggy

testet elektrified med data fulladet og etter en 30km tur. Utetemp 2-3 grader. Effektiv kjøring, som sees på estimatet...

Jeg er usikker på buffer som angis. 92.6% angis som max soc, m.a.o. en buffer på 7.4% på toppen av batteriet.
Rimer det med cellespenningen? 4.19V er da rimelig høyt...

moonbuggy

Greit med obd plugg, men la den for all del ikke være plugget inn når du forlater bilen. Tyveri alarmen setter igang for full musikk. Den starter ikke umiddelbart, men litt forsinket. På vei inn i Ikea startet ulingen. Jeg kikket på alle andre biler, før det demret at det faktisk var min som bæljet ivei...

moonbuggy

#11
Bilen stod ute forlading i natt. Klart, med få minusgrader her på sørvestlandet, -4 på det laveste.
Ladet med nedsatt strømstyrke slik at ladestrømmen ikke skulle varme batteriet for mye, for å se litt på virkningen av varmeelementet i batterikassen. Testet 2.5 timer før avreisetid og ved avreisetid. -2 grader ute. Av tallene ser det ut som varmetrådene får strøm ganske tidlig. 2.5 time før avreise er batteritemp 3.8. (1. bilde) Ved avreise steget til mellom 9 og 10 grader. Høyspentbatteriet avgir 4.43 A til kabinvarme, mot null som ventet 2.5 timer før.



moonbuggy

Bortimot 18% av batteriets totalkapasitet skal være reservert i topp og bunn. Ca. 7% i topp og 10.5% i bunn.
Men utleste tall på cellespenning fra Electrified og Deep OBD forundrer litt.
4.19V betyr vel at cellene er nærmere fulladet enn 93%?
Tallene jeg har er tatt fra 120ah utgaven.
Har noen derute tall fra 60 og 94ah utgavene?

moonbuggy

Sjekket litt på nett og fant en bruker som har brukt Deep OBD og logget hurtiglading (50kw) på en 3 år gammel 94ah i3:


Ganske interessant å se at når ladingen starter, så man starter med max 125A, for så å kalibrere ned til 70A styrt av batteritemperatur 11grader. Når temperaturen øker med 1 grad så får man nye 5A. (Batteriet under 50%). Så 22 grader ser ut til å gi max lading...

turfsurf

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 05. januar 2021, klokken 12:39
Bortimot 18% av batteriets totalkapasitet skal være reservert i topp og bunn. Ca. 7% i topp og 10.5% i bunn.
Men utleste tall på cellespenning fra Electrified og Deep OBD forundrer litt.
4.19V betyr vel at cellene er nærmere fulladet enn 93%?
Tallene jeg har er tatt fra 120ah utgaven.
Har noen derute tall fra 60 og 94ah utgavene?
4,2 pleier å regnes som fulladet celle ja.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA