Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bestilling gjennomført..noen flere?

Startet av Roy Aasen, onsdag 22. januar 2020, klokken 20:13

« forrige - neste »

Trond.m

Er det noen som har fått informasjon om forsinkelser ?
Det er vel grunn til å forvente forsinkelser dersom ikke Korona situasjonen kommer under kontroll.
Regner med at det eventuelle problemer i Kina også vil kunne påvirke levering av XC40. Batteriene kommer vel fra Kina ?

mroek

Polestar sier fremdeles at de ikke forventer forsinkelser i leveransene, selv om produksjonen nå er noen uker forsinket. De mener de skal starte opp produksjonen i uke 11, men det kan jo også ryke, selvfølgelig.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

mroek

Kom over en interessant post på et tysk elbilforum:

https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?p=1213005#p1213005

Vedkommende har fått epost fra Polestar om at hen kanskje har fått med seg at enkelte kunder i andre land har fått bekrefte sin bestilling, men at det snart er hens tur til å bekrefte.

Dette er hva Polestar hadde skrevet i eposten:

SitatVielen Dank für Ihre Geduld bisher. Wir können nicht genug betonen, wie glücklich wir darüber sind, dass Sie sich mit uns auf diese fantastische Reise begeben. Und nun stehen spannende Momente bevor.

Vermutlich haben Sie bereits gehört, dass einige Kunden in anderen Ländern ihre Bestellungen bereits bestätigen. Seien Sie versichert - auch Ihre wird bald platziert werden können. In der ersten Produktionsrunde gibt es einen priorisierten Produktionsplatz, der für Sie reserviert ist. Sobald Sie Ihre Bestellung bestätigt haben, gehört der Slot Ihnen.

Wir werden Sie sehr bald kontaktieren, wenn es Zeit für Ihren nächsten Schritt auf der Polestar 2 Reise ist.

Det står ikke noe om i hvilke land kunder har fått bekrefte bestillingen sin, men det høres i hvert fall ut som at de må være ganske nær å starte produksjonen, så kanskje det da stemmer at de starter neste uke som det har vært indikert.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Smbob

Har fått ordrebekreftelse og ordrenummer vedrørende min bestilling av PS2.
PolestarID er aktivert.
Er dette det som skal til for at "kontrakt er signert"?
Ordrebekreftelsen inneholder en totalpris, vil denne endre seg i forbindelse med kronekursen?
Polstar 2 - Moon
BMW i3 120Ah - 2019 Melbourne Rød
BMW i3 94Ah - 2018 Marathon Edition (solgt)
BMW i3 94Ah - 2016 Protonic blue (solgt)
BMW 525d xDrive

mroek

Sitat fra: Smbob på tirsdag 17. mars 2020, klokken 23:10
Har fått ordrebekreftelse og ordrenummer vedrørende min bestilling av PS2.
PolestarID er aktivert.
Er dette det som skal til for at "kontrakt er signert"?
Nei, antakelig ikke. Det er vel mest sannsynlig slik at før bilen din går i produksjon, så skal det signeres en kontrakt der spesifikasjonene er låst. Etter online-bestillingen får man fremdeles gjort endringer ved å kontakte Polestar (kan ikke gjøre det selv på ordresiden), så det virker naturlig at det er en formell låsing før bilen skal produseres. Men når det er sagt, det er så vidt meg bekjent ikke kommunisert noe om dette, så det kan være feil.

Sitat fra: Smbob på tirsdag 17. mars 2020, klokken 23:10
Ordrebekreftelsen inneholder en totalpris, vil denne endre seg i forbindelse med kronekursen?
Det vet vi vel heller ikke, men bilen er jo bestilt til en sum i norske kroner, og valutasvingninger er normalt ikke kjøpers ansvar/problem. Eventuelle endrede statlige avgifter derimot, det vil nok påvirke prisen.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

mroek

Litt interessant at hvis man besøker konfiguratorene for Nederland eller Tyskland, så estimeres det levering i juni, mens her i Norge er det august (som det har vært lenge).

Kan det tenkes at Polestar har laget forhåndskvoter for forskjellige land/regioner, og at de første av disse er fylt opp her i Norge, men ikke i f.eks Tyskland?

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Rolf Gjerdsjø

Skulle gjerne ha sett den i levende live, men tok sjansen likevel. Midnight, 20" (19" vinter), charcoal, hengerfeste, gummimatter og takstativ.  :D
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Roy Aasen

Gratulerer.
Du har jo en 3-er, så størrelsesmessig blir det litt hippsomhapp.  PS2 er mye Volvo, sitter litt høyere, eller så blir det mye en smakssak.
Både jeg og kona har prøvesittet begge bilene og PS2 falt oss mest i smak så den ble bestilt. Litt annen sittestilling og stor bakluke og ordentlig krok telte for oss.


Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 04. april 2020, klokken 21:12
Gratulerer.
Du har jo en 3-er, så størrelsesmessig blir det litt hippsomhapp.  PS2 er mye Volvo, sitter litt høyere, eller så blir det mye en smakssak.
Både jeg og kona har prøvesittet begge bilene og PS2 falt oss mest i smak så den ble bestilt. Litt annen sittestilling og stor bakluke og ordentlig krok telte for oss.

Ja, antar at størrelsen innvendig også er brukbar der. Model 3 skal vi beholde, og den fungerer glimrende som hovedbil hos oss nå når ungene for lengst er ferdig med barnevogn. Men den mangler hengerfeste, og to biler trenger vi uansett, så Polestar er den som passer best om dagen. Dessuten er levering i september helt innafor nå som både kona og jeg er plassert på hjemmekontor allikevel.  :laugh:
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Trond.m

Jeg la inn en reservasjon / bestilling på PS2 sist uke. Tenkte kanskje det var lurt, for plutselig kan jo prisen bli justert på grunn av svak krone.
Inntil videre er det er reservasjon med depositum på 10.000 som vel kan refunderes når som helst. Er det ikke slik at reservasjonen på et tidspunkt skal erstattes med en kontrakt ?  Hvordan er kanselleringsretten da ? Er det som Tesla at man kan kansellere helt fram til levering (og til om med etter dette) ? For loven sier vel at man kan angre inntil 14 dager etter at varen er levert ved nettsalg. Riktignok er det et forbehold som spesialbestillinger, men det gjelder vel ikke biler hvor man bare
spesifiserer opsjoner som eksempelvis hengerfeste og farge.

mroek

Det som står i bestillingsbekreftelsen er at du 14 dager innen bestilling kan avbestille og få tilbake gebyret i sin helhet. Ved avbestilling mer enn 14 dager etter bestilling står det at de forbeholder seg retten til å gjøre fratrekk i refusjonen for kostnader de har hatt ved din bestilling.

I praksis får man nok alltid gebyret uavkortet tilbake, siden man tross alt har returrett på bilen selv etter mottak. De nøyaktige betingelsene for dette tror jeg er litt uklare, og det er også noen som hevder at hvis man har prøvekjørt bilen før utlevering, så har man ikke mulighet til å returnere på angrerett. Jeg er skeptisk til om det faktisk er riktig, fordi det i så fall betyr at de fraviker forbrukerkjøpsloven. Det er mulig at en prøvekjøring kanskje kan gjøre at det faktisk er korrekt, men jeg vet ikke.

Uansett tror jeg det bare er å slappe helt av med tanke på det gebyret. Jeg er temmelig trygg på at det får man tilbake i sin helhet om man hopper av kjøpet, i hvert fall om man gjør det før man har signert kontrakt.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Damnation

Hvit
Performance
Hengerfeste
Vinterdekk

Hadde egentlig bestemt meg for M3 Performance.. fin bil, for all del, men på tampen av andre prøvekjøring var det ikke like gøy å trykke gassen i bunn lenger. Jeg begynte også å føle på opplevd kvalitet, klønete dørhåndtak og mangel på praktiske (vinter)egenskaper. I tillegg er jeg litt sær og vil helst ha noe ikke "alle" andre har.

Liker egentlig ikke hvite biler men jeg syntes virkelig den kledde fargen, eller manko på den om du vil. Synes i hele tatt at det bare var kjedelige farger å velge mellom, det spørs om den ikke blir foliert rød eller Polestar-blå etter levering i september.

Trond.m

Sitat fra: mroek på lørdag 02. mai 2020, klokken 20:39
Det som står i bestillingsbekreftelsen er at du 14 dager innen bestilling kan avbestille og få tilbake gebyret i sin helhet. Ved avbestilling mer enn 14 dager etter bestilling står det at de forbeholder seg retten til å gjøre fratrekk i refusjonen for kostnader de har hatt ved din bestilling.

I praksis får man nok alltid gebyret uavkortet tilbake, siden man tross alt har returrett på bilen selv etter mottak. De nøyaktige betingelsene for dette tror jeg er litt uklare, og det er også noen som hevder at hvis man har prøvekjørt bilen før utlevering, så har man ikke mulighet til å returnere på angrerett. Jeg er skeptisk til om det faktisk er riktig, fordi det i så fall betyr at de fraviker forbrukerkjøpsloven. Det er mulig at en prøvekjøring kanskje kan gjøre at det faktisk er korrekt, men jeg vet ikke.

Uansett tror jeg det bare er å slappe helt av med tanke på det gebyret. Jeg er temmelig trygg på at det får man tilbake i sin helhet om man hopper av kjøpet, i hvert fall om man gjør det før man har signert kontrakt.
Jeg leste det nå. Samtidig gir jo selve bestillingssiden inntrykk av at man uansett får tilbake de 10.000. Dette minner veldig mye på den uklare / motstidende kommunikasjonen Tesla har i sine avtaler. Vet ikke om jeg klarer å forholde meg til sånne firmaer. Har kansellert en reservasjon før, og det krevde mange eposter før det skjedde noe.

CorsoDante

Sitat fra: TM på tirsdag 05. mai 2020, klokken 08:36
Sitat fra: mroek på lørdag 02. mai 2020, klokken 20:39
Det som står i bestillingsbekreftelsen er at du 14 dager innen bestilling kan avbestille og få tilbake gebyret i sin helhet. Ved avbestilling mer enn 14 dager etter bestilling står det at de forbeholder seg retten til å gjøre fratrekk i refusjonen for kostnader de har hatt ved din bestilling.

I praksis får man nok alltid gebyret uavkortet tilbake, siden man tross alt har returrett på bilen selv etter mottak. De nøyaktige betingelsene for dette tror jeg er litt uklare, og det er også noen som hevder at hvis man har prøvekjørt bilen før utlevering, så har man ikke mulighet til å returnere på angrerett. Jeg er skeptisk til om det faktisk er riktig, fordi det i så fall betyr at de fraviker forbrukerkjøpsloven. Det er mulig at en prøvekjøring kanskje kan gjøre at det faktisk er korrekt, men jeg vet ikke.

Uansett tror jeg det bare er å slappe helt av med tanke på det gebyret. Jeg er temmelig trygg på at det får man tilbake i sin helhet om man hopper av kjøpet, i hvert fall om man gjør det før man har signert kontrakt.
Jeg leste det nå. Samtidig gir jo selve bestillingssiden inntrykk av at man uansett får tilbake de 10.000. Dette minner veldig mye på den uklare / motstidende kommunikasjonen Tesla har i sine avtaler. Vet ikke om jeg klarer å forholde meg til sånne firmaer. Har kansellert en reservasjon før, og det krevde mange eposter før det skjedde noe.

Har snakket med Polestar direkte, og påstanden er at man kan få tilbake pengene når-som-helst - uavkortet, inntil prøvekjøring. Så hvorfor de opererer med disse 14 dagene etter bestilling aner jeg ikke.

Merk at det er angrerettloven som i utgangspunktet gjelder her (fjernkjøp), så de har særdeles dårlige kort på hånden dersom de skal kreve penger før levering / prøvekjøring med fysisk kontraktsignering.
TM3P "FSD"

CorsoDante

#44
Sitat fra: Damnation på tirsdag 05. mai 2020, klokken 08:03
Hvit
Performance
Hengerfeste
Vinterdekk

Hadde egentlig bestemt meg for M3 Performance.. fin bil, for all del, men på tampen av andre prøvekjøring var det ikke like gøy å trykke gassen i bunn lenger. Jeg begynte også å føle på opplevd kvalitet, klønete dørhåndtak og mangel på praktiske (vinter)egenskaper. I tillegg er jeg litt sær og vil helst ha noe ikke "alle" andre har.

Liker egentlig ikke hvite biler men jeg syntes virkelig den kledde fargen, eller manko på den om du vil. Synes i hele tatt at det bare var kjedelige farger å velge mellom, det spørs om den ikke blir foliert rød eller Polestar-blå etter levering i september.

Har hatt M3P gjennom en hel vinter, med uteparkering, og den var overraskende bra vinterstid - i den forstand at dørene åpnet seg uten akk og ve - hver bidige gang. Silikon og forvarming sikrer dette.

Og kjøreegenskapene vinterstid var hinsides (så lenge man ikke behøver bakkeklaring...).

Dersom du ikke vil ha noe alle andre har, så bør du styre unna Polestar.
TM3P "FSD"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA