Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde vinter

Startet av P85D, onsdag 22. januar 2020, klokken 15:46

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Mc_Herreington på fredag 24. januar 2020, klokken 20:17
En standardisert test på langkjøring har etter min mening vært absolutt å foretrekke på elbil. Når vi ikke har det foretrekker jeg heller tester utført av journalister, eiere osv enn en lab test som er utviklet for å si hvor mye drivstoff en bensinbil bruker gjennom levetiden.
Nå nærmer vi oss hvertfall noe vi er litt enige om, med at real world forbruk er det som betyr noe

Derimot journalister og eiere er temmelig usikre kilder, både du og jeg kan få den samme bilen til å prestere ganske ulikt på samme strekning. Så dette blir også bare en indikasjon.

Det er bare å gå inn i forbrukstrådene på alle merker, så florerer det med eksempler.

Relle tall for turen til hytta får du først når du kjører den selv.

hemi

Jeg får ca 35 mil i snitt på min TM3P , kjører vel ish 60% av WLTP med min normale kjørestil, har klart mer i påskekø opp og ned til fjellet.

Jeg håper porschen klarer minst det samme som TM3P, og ikke like lite som en e-tron 55.

At bilen er bra er det ingen tvil om!

Hodetelefoner

Strøm er "gratis", samme faen hvor mye en bil bruker. Man fyller når man må :)

hemi

Fylle på er dritkjedelig, det synes jeg også på bensin ;)

Får ofte ikke over 35 mil ut av 70 liters tank på bensinkosebilen heller må sies.

991 og 992 har blitt sykt effektive på autobahn merker man må sies, venner som kjører de bruker vesentlig mindre, kun mercedes og meg som bruker mye nå.

Rollep

#19
Sitat fra: knut.aulie på fredag 24. januar 2020, klokken 10:44
Du vet at Porsche selv oppgir vesentlig forskjell på 4S og Turbo S?
Vil ikke si at noen få kilometer er en vesentlig forskjell. Og hvis man konfigurerer en 4S med samme hjul som Turbo S er der nesten ingen forskjell i det hele tatt.

https://www.porsche.com/norway/no/models/taycan/taycan-models/

Klikk på "Charging" og deretter "Explore Charging" så finner du lett ut av det. Og ja, den rekkeviddeindikatoren stemmer godt overens med rapporter som begynner å komme inn fra de første eierne av Taycan.

Som tidligere nevnt bruker Turbo S 20" vinterhjul og havner dermed rekkeviddemessig på omtrent det samme som 4S og Turbo.

https://content3.eu.porsche.com/prod/pag/tequipment/teqfinder.nsf/TeqFinder?ReadForm&ba=Taycan&ma=RDW%20(LL)&sp=1&bt=J1&mo=Taycan%20Turbo%20S&co=65&vin=&ac=category&ka=Winterkomplettrads%C3%A4tze
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Rollep

Sitat fra: hemi på fredag 24. januar 2020, klokken 23:25
Fylle på er dritkjedelig, det synes jeg også på bensin ;)

Får ofte ikke over 35 mil ut av 70 liters tank på bensinkosebilen heller må sies.

991 og 992 har blitt sykt effektive på autobahn merker man må sies, venner som kjører de bruker vesentlig mindre, kun mercedes og meg som bruker mye nå.
Det stemmer. Under fjorårets europatur brukte min 991.2 Carrera 4 GTS godt under literen på Autobahn til tross for at det gikk skikkelig unna med utallige akselerasjoner fra 100 til langt over 200 km/t ;)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

hemi

Trist men sant så har man jo ofte lavere snittfart i tyskland om dagen, enn i danmark...

Jeg snitta lett 2+ dog med noen små drag her og der, den er for tiden i utlandet for total sjekk og remapping, det ryker sort bak og lukter bensin på WOT, mine porsche venner fikk nyte synet da jeg har noen hundre HK mer på hjula :D :D  ;)

Ble tilsvarende mobbet når jeg ringte alle og "ehh vi må fylle igjen"... 992 folket med "nå igjen?!"

Men når ser vi første taycan video der de faktisk rocker 35mil? amerikanerne har jo fått biler og har varmt klima så bør gå i 60-70 mile highway, klart rundt LA er det jo alltid kø og umulig å holde farten så lenge... men night run kunne gått.

Rollep

#22
Ja, snittfarten i Danmark om dagen er høyere enn i Tyskland. Mye på grunn av masse vei-vedlikehold men også grunnet mye trafikk.

I Danmark kan man fint ligge på 150+ fra Hirtshals ned til Flensburg, og ikke er der noen politifolk som plager en heller ;D

Nederland syns jeg også er fint å kjøre i med utmerket kvalitet på motorveiene og rimelig bra flyt. Må dog passe seg godt for politiet og når man kommer i nærheten av byene er det nesten som å bevege seg i et minefelt med fartskameraer som tar en både forfra og bakfra. Har aldri sett noen varselskilt heller så pleier å kjøre i samme fart som lokalbefolkningen, det har gått bra så langt :)

2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA