Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Filskifte ap1

Startet av Thor2014, onsdag 22. januar 2020, klokken 15:17

« forrige - neste »

Thor2014

Jeg finner ikke igjen innstilling for at bilen skal bytte felt ved bruk av blinklys. Det virket før 2019.40.2.3.
Noen som vet om det er tatt bort?

Klykken

#1
Er det egen innstilling utover autopilot da? Kravet er vel at midtlinjen ikke er hel og at delelinjen gjenkjennes i skjerm under ratt. Hold inn blinklyshendel (på første trinn) helt til filskiftet er ferdig.

Eller ble det fjernet i forbindelse med EU-regulativet som autopilot ble "rammet" av, kanskje? Vinter nå så har ikke fått benyttet AP noe særlig selv...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Thor2014

Det var en egen innstilling tidligere. Nå finner jeg den ikke og bilen nekter å bytte felt når autopilot er aktivert.

geear

Setter du blinkspaken fast eller 3-blink pos? På AP2.5 ble det endret fra fast til 3-blink for feltskifte.

MEN, i tillegg, med EU-forkrøplingen, så ble det også fjernet mulighet for feltskifte på mange veier. Lurer på om det er motortrafikkveiklassifisering som kreves, de fjernet det iallfall på 4-felt 80-sone med midtdeler her jeg bor. For oss med 2.5 så kom alt dette for 8-10 måneder siden, men kan godt stemme at det kom nå nylig for dere med AP1. Sammen med økt frekvens på nag osv.

o.b.lix

Sitat fra: gr på onsdag 22. januar 2020, klokken 18:31
Lurer på om det er motortrafikkveiklassifisering som kreves, de fjernet det iallfall på 4-felt 80-sone med midtdeler her jeg bor.

Alle veier her i Bergen som er 4-felts, virker det på (etter min erfaring), de fleste av disse er ikke motorvei.
Men skal ikke virke på heltrukken linje.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Her sluttet det for eksempel å virke da EU/FN-tilpasningen kom:

https://goo.gl/maps/uYEbwLVLgTg3yQgV9

Thor2014

Takk for alle svar.
Jeg har nå forsøkt mer og endringen er at valget er borte fra menyen og at bilen nå venter vesentlig lengre før den bytter felt. Lengre enn jeg holdt blinklyset inne. På nyere biler kan man ikke holde blinklyset inne, mens på de gamle må man det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA