Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Drivstoff og sikkerhet, hva vil DU sette familien din i?

Startet av geear, onsdag 22. januar 2020, klokken 13:19

« forrige - neste »

geear

I kommentarfeltene er det nok av folk som hevder at de aldri kunne finne på å plassere familien sin i en elbil. Samtidig er hydrogenbiler på trappene, og jeg føler meg nesten som en "fossilfantast" mot elbil, i forhold til hydrogen - er det noe bil jeg IKKE ville satt familien min i, så er det per dags dato hydrogenbiler, og jeg vil ikke befinne meg på en fyllestasjon for hydrogen, eller i nærheten av tankbiler med hydrogen. Kanskje jeg vet for lite om det, og må innse at det kanskje ikke er helt ulikt fossilfantastene som hater elbil?

Gjorde et ufaglært forsøk på å gi score basert på sikkerhet med forskjellige drivstoff. Litt usikker på om total poengscore slår fornuftig ut her... noen som tenker noe om det? Vil fylle inn? Andre kategorier som bør med?

Counterpointer

Her er en relevant video fra en temmelig kompetent fyr som har god kontroll på teorien bak hydrogen.
Eventuelt om en bare vil se hydrogen brenne og eksplodere.


https://youtu.be/l9CI6KSV560

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

DagfinnN

Sitat fra: Amatøren på onsdag 22. januar 2020, klokken 16:32
Biler med hydrogen eller gass er uaktuelt for oss!
Jeg vil sette familien inn i de sikreste bilene i verden. Elbiler brenner minst av alle biler
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Amatøren

@DagfinnN:+1:

Selvfølgelig sikkerhet, sikkerhet og sikkerhet.

Jeg tenkte hva hvis man ikke kunne velge elbil av en eller annen grunn.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Ketill Jacobsen

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 22. januar 2020, klokken 14:27
Her er en relevant video fra en temmelig kompetent fyr som har god kontroll på teorien bak hydrogen.
Eventuelt om en bare vil se hydrogen brenne og eksplodere.


Interessant video. Jeg tror imidlertid ikke at hydrogen er så mye farligere enn bensin og diesel for eksempel. Så på lufthavarikommisjonen her om dagen og der hadde en gal tidligere japansk idrettsstjerne fylt en flaske (0,75 liter) med bensin og lagt den bagasjehyllen over setene. På forhånd ble han spurt om hva som var i flasken og påstod at det var det som stod på etiketten, nemlig blekemiddel. Kontrolløren skulle imidlertid etter reglene skrudd av korken og luktet og dermed unngått komplett ødeleggelse av et DC 9-fly til titalls eller hundretalls millioner!

Det som skjedde var at det lekket fra flasken og det dannet seg gass i den lukkede bagasjehyllen. En annen gærning hadde plassert et 12 volts motorsykkelbatteri like ved med to ledninger fra polene (!)  og da en noe udyktig pilot foretok en hard landing, kortsluttet batteriet (de to ledningene) og gassen eksploderte og i løpet av kort tid var hele flykroppen nedbrent. Ved opptelling viste det seg at bare halvparten av menneskene om bord var gjort rede for, til tross for at kapteinen var siste person som forlot flyet og gjorde så godt han kunne med å forsikre seg om at ingen var i flyet lenger. Etter kort tid viste det seg at alle var reddet og at en person senere døde av skader.

Om ulykken hadde skjedd i luften, så er det ikke tvil om at det hadde vært fatalt for alle!

Moralen blir at blanding av luft og brennstoff enten det er bensin, diesel eller hydrogen er uansett meget farlig selv i små kvanta (når de er i lukkede rom).

DagfinnN

Sitat fra: Amatøren på onsdag 22. januar 2020, klokken 16:39
@DagfinnN:+1:

Selvfølgelig sikkerhet, sikkerhet og sikkerhet.

Jeg tenkte hva hvis man ikke kunne velge elbil av en eller annen grunn.
Enig, men etter 5 år som elbilist klarer jeg knapt å finne en god grunn til ikke å velge El. :) Det eneste var om jeg campingvogn-entusiast og elsket ferie på Nordkalotten. Snart blir ikke det en grunn heller lengre.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 22. januar 2020, klokken 16:48
Jeg tror imidlertid ikke at hydrogen er så mye farligere enn bensin og diesel for eksempel.
Det har du sikkert rett i når det gjelder praktisk bruk. Men en gass under 700 bars trykk i forhold til brennbare vesker fremstår som noe mer potent.
Sikkerhetsforanstaltningene med hydrogen er nok så strenge at det er farligere med bensin, som ukyndige kan tenke er ufarlig (noe det absolutt ikke er).
Så jeg er nok enig.

Skulle det blitt brann i en bil jeg selv kjører så er førstevalget elbil, andrevalget diesel, tredjevalget bensin, fjerdevalget LPG, og hydrogen ville kommet på en desidert sisteplass.

jlan

Absolutt elbil, men jeg hadde gjerne sett bedre muligheter for å komme seg ut av bilene i en nødsituasjon, siden det kan oppstå en brann som utvikler seg langsomt, men som gjerne kan vare en stund. Manuell takluke er en bra løsning. Veldig OK hvis man havner i vann også.  Noen biler har mulighet for å åpne bakluken innenfra, men det er gjerne litt plundrete. Jeg har plassert et par nødhammere i bilen, men jeg vet ikke hvor effektive de er.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ketill Jacobsen

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 22. januar 2020, klokken 19:11
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 22. januar 2020, klokken 16:48
Jeg tror imidlertid ikke at hydrogen er så mye farligere enn bensin og diesel for eksempel.
Det har du sikkert rett i når det gjelder praktisk bruk. Men en gass under 700 bars trykk i forhold til brennbare vesker fremstår som noe mer potent.
Sikkerhetsforanstaltningene med hydrogen er nok så strenge at det er farligere med bensin, som ukyndige kan tenke er ufarlig (noe det absolutt ikke er).
Så jeg er nok enig.

Skulle det blitt brann i en bil jeg selv kjører så er førstevalget elbil, andrevalget diesel, tredjevalget bensin, fjerdevalget LPG, og hydrogen ville kommet på en desidert sisteplass.

Selve hydrogenbeholderne i bilene er jeg ikke så redd for (selv ved høyt trykk). Verre da med mulige lekkasjer i hydrogenbiler. Typisk at hydrogenteknikken kun er godkjent i ca 13 år. Bare kompetente mennesker kan/bør jobbe med hydrogenteknikken, mens mer enn hundre års erfaring med fossilbiler viser at amatørers omgang med bilene er vel så sikker som de profesjonelles.

Hydrogenbiler i lukkede rom er jeg også usikker på. Hydrogenet vil kunne samle seg i lukkede rom oppe under taket (tenk deg et rom snudd opp ned).

geear

Selv sett bort fra at innholdet på tanken er hydrogen, så er trykket i seg selv farlig. Hvis vi tar ulykken nevnt i starten som eksempel, så ble to personer rett rundt 20 år alvorlig skadet av å trykke opp en akkumulatorflaske til så høyt trykk (med nitrogen) at den blåste, på grunn av mangel på regulator/PSV på pumpa. Den ene personen mistet begge beina, og det måtte et eget vaskecrew til for å rydde opp. Det var ikke noe for hvermansen, for å si det sånn. Bare dette alene er nok til at jeg er skeptisk til å kjøre rundt med 700 bars tank i bilen, og iallfall til fyllingen. Selvfølgelig er det høy sikkerhetsfaktor, men det hjelper lite om tanken foe eksempel deformeres under en kollisjon, eller pumpe/fyllesystemet ikke har inntakt sikkerhetsfunksjon for å unngå overtrykking.

Men som nevnt i første innlegg, kom gjerne med innspill til matrisen. Jeg kan altfor lite om det. Aller helst vil jeg lære så mye at jeg syns hydrogen høres trygt ut, men er stygt redd jeg blir vanskelig å overbevise.

Espen Hugaas Andersen

Det jeg bekymrer meg mest for i forhold til tanken og 700 bar er mer intense mekaniske kollisjoner. F.eks kollisjoner ala en av de første Model S brannene, der bilen kjørte over en kurvet bit med metall, og du fikk kjørt denne inn i batteripakken med vektstangprinsippet. Kraften var estimert til å være 25 tonn.

Si en hydrogenbil kjører over/inn i en metallstang. Dette kan gi enorm mekanisk påvirkning på en hydrogentank. Jeg kan ikke skjønne annet en at den vil revne katastrofalt, utifra de studiene jeg har lest på temaet.

Her er ett eksempel på hva som kan skje, demonstrert med en Model 3:

https://www.autoevolution.com/news/watch-tesla-model-3-impaled-by-a-guardrail-lights-still-working-134234.html
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hanche

Sitat fra: gr på onsdag 22. januar 2020, klokken 19:53
Selv sett bort fra at innholdet på tanken er hydrogen, så er trykket i seg selv farlig. Hvis vi tar ulykken nevnt i starten som eksempel, så ble to personer rett rundt 20 år alvorlig skadet av å trykke opp en akkumulatorflaske til så høyt trykk (med nitrogen) at den blåste, på grunn av mangel på regulator/PSV på pumpa. Den ene personen mistet begge beina, og det måtte et eget vaskecrew til for å rydde opp. Det var ikke noe for hvermansen, for å si det sånn.
Det var vel en Mythbusters-episode der de kappet toppen av en gassflaske. Husker ikke hva som var i den, kanskje det bare var en dykkerflaske, eller oksygen til sveising. Ikke noe brennbart, i hvert fall. De gjorde dette i et stort rom i lagerbygningen der de holder til, og jeg skal si den fikk fart på seg! Skikkelig rakettdrift. Det ville åpenbart vært livsfarlig for enhver som måtte befinne seg i rommet.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hanche

Sitat fra: jlan på onsdag 22. januar 2020, klokken 19:13
Absolutt elbil, men jeg hadde gjerne sett bedre muligheter for å komme seg ut av bilene i en nødsituasjon, siden det kan oppstå en brann som utvikler seg langsomt, men som gjerne kan vare en stund. Manuell takluke er en bra løsning. Veldig OK hvis man havner i vann også.  Noen biler har mulighet for å åpne bakluken innenfra, men det er gjerne litt plundrete. Jeg har plassert et par nødhammere i bilen, men jeg vet ikke hvor effektive de er.
Jeg har en sånn liten ruteknuser som jeg kjøpte på NAF-butikken for noen år siden hengende lett tilgjengelig i bilen. Man presser den hardt mot ruta, den strammer en fjær som plutselig slipper, og gir et slag på ruta som burde knuse den. Har sett en lignende dings i aksjon på Mythbusters etter at de forgjeves hadde prøvd å knuse ruta med hva de ellers kunne finne. Det var et skikkelig antiklimaks da de knuste ruta helt uten anstrengelser.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Counterpointer

Sitat fra: hanche på onsdag 22. januar 2020, klokken 21:12
Sitat fra: gr på onsdag 22. januar 2020, klokken 19:53
Selv sett bort fra at innholdet på tanken er hydrogen, så er trykket i seg selv farlig. Hvis vi tar ulykken nevnt i starten som eksempel, så ble to personer rett rundt 20 år alvorlig skadet av å trykke opp en akkumulatorflaske til så høyt trykk (med nitrogen) at den blåste, på grunn av mangel på regulator/PSV på pumpa. Den ene personen mistet begge beina, og det måtte et eget vaskecrew til for å rydde opp. Det var ikke noe for hvermansen, for å si det sånn.
Det var vel en Mythbusters-episode der de kappet toppen av en gassflaske. Husker ikke hva som var i den, kanskje det bare var en dykkerflaske, eller oksygen til sveising. Ikke noe brennbart, i hvert fall. De gjorde dette i et stort rom i lagerbygningen der de holder til, og jeg skal si den fikk fart på seg! Skikkelig rakettdrift. Det ville åpenbart vært livsfarlig for enhver som måtte befinne seg i rommet.
Hvis jeg husker riktig var det en dykkerflaske, de er vanligvis 200 bar maks 300. Så hvordan 700 bar blir kan en jo nesten tenke seg.

Men til litt forsvar for hydrogen så er de kevlarforsterkede tankene og sikkerhetsventilene der av en litt annen kvalitet enn en dykkeflaske.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA