Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 - bakhjulsdrift og vinterføre?

Startet av power59, onsdag 22. januar 2020, klokken 11:12

« forrige - neste »

daktari

Saksopplysning: i-pace og e-tron slenger også med hekken. Litt roligere på gassen bare blir alt ok.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

power59

Vennligst! - jeg ba om erfaringer med BAKHJULSDREVET model 3 - ikke erfaringer fra dual eller andre merker!!

Rocklobster

Har sr+ og den er topp på vinterføre. Traction control er nydelig på disse bilene. Og slip mode er jo awd light :) Bare brukt det en gang når det hadde snødd mye i bakken opp fra hytta. Mye bedre enn å måtte ut å måke. Husk å ikke kjør med høy regen når det er veldig glatt, DET var skummelt det.

Elgolferen

Jeg har LR rwd og har kjørt både på snø, is og dårlig saltede veier på hakkapelita r3 piggfritt. Min erfaring er at den ligger veldig godt på vegen og (for min del) minimalt med sporing iforhold til f. Eks E-golf som var min forrige EV.

Har mistet grepet noen ganger i lav fart, men det ville nok de fleste andre også gjort i samme situasjon.
Angrer ikke ett sekund på å kjøpe rwd.

Rimeligere, mindre deler det kan gå galt med, og som ligger bra på vegen.
Som en lengre oppe nevnte, kan den slippe i rundkjøringer om du gir den lov, men bilen har for mitt vedkommende utført seg eksemplarisk, og er den beste bilen jeg har hatt noensinne punktum.

Enlace

Har drift på alle. Var på hytten 1000 meter opp. Glatt opp, jævlig glatt ned. Selv med drift på begge akslinger var det ubehagelig. Men det var det også med min Mazda 4x4.

Hadde jeg bare hatt drift på to hjul måtte hjemreisen vært utsatt.

Hvor kjører du og hvor avhengig er du av bilen? Blir dyrt om det om det smeller!

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Rocklobster

Sitat fra: Enlace på søndag 26. januar 2020, klokken 20:03
Har drift på alle. Var på hytten 1000 meter opp. Glatt opp, jævlig glatt ned. Selv med drift på begge akslinger var det ubehagelig. Men det var det også med min Mazda 4x4.

Hadde jeg bare hatt drift på to hjul måtte hjemreisen vært utsatt.

Hvor kjører du og hvor avhengig er du av bilen? Blir dyrt om det om det smeller!

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Awd er vel generelt mer ulykkesutsatte. Så sånn sett burde flere velge rwd :) De fleste her forsvarer sitt valg uansett, så ta det for det det er verdt.
Hytta vår er bare på litt over 900 MOH så vi klarer oss med rwd ;)

Handyman

Sitat fra: Enlace på søndag 26. januar 2020, klokken 20:03
Har drift på alle. Var på hytten 1000 meter opp. Glatt opp, jævlig glatt ned. Selv med drift på begge akslinger var det ubehagelig. Men det var det også med min Mazda 4x4.

Hadde jeg bare hatt drift på to hjul måtte hjemreisen vært utsatt.
Nedover hjelper det fint lite med AWD.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tornaldo

Sitat fra: power59 på fredag 24. januar 2020, klokken 08:23
Vennligst! - jeg ba om erfaringer med BAKHJULSDREVET model 3 - ikke erfaringer fra dual eller andre merker!!

Ber ærbødigst om å få lov til å mene at det faktisk er relevant å høre om Dual motor også, hvis man skal ha et referansegrunnlag for RWD. Hvis man sier at RWD slenger litt med rumpa, men også Dual gjør det samme, har det en betydning for totalvurderingen. Takk så mye for oppmerksomheten, skal ikke oppta mer av trådstarters tid.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Kartelaven

Sitat fra: Enlace på søndag 26. januar 2020, klokken 20:03
Har drift på alle. Var på hytten 1000 meter opp. Glatt opp, jævlig glatt ned. Selv med drift på begge akslinger var det ubehagelig. Men det var det også med min Mazda 4x4.

Hadde jeg bare hatt drift på to hjul måtte hjemreisen vært utsatt.

Hvor kjører du og hvor avhengig er du av bilen? Blir dyrt om det om det smeller!

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Vanskelig å forestille seg at framdrift på forhjulene skal være til noen hjelp nedover. Så lenge det er bremser på alle fire hjulene stiller de likt, men lavere vekt på RWD versjonene vil gjøre de lettere å holde på veien i svinger nedover.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Jambo

Sitat fra: Kartelaven på søndag 26. januar 2020, klokken 23:08
Sitat fra: Enlace på søndag 26. januar 2020, klokken 20:03
Har drift på alle. Var på hytten 1000 meter opp. Glatt opp, jævlig glatt ned. Selv med drift på begge akslinger var det ubehagelig. Men det var det også med min Mazda 4x4.

Hadde jeg bare hatt drift på to hjul måtte hjemreisen vært utsatt.

Hvor kjører du og hvor avhengig er du av bilen? Blir dyrt om det om det smeller!

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Vanskelig å forestille seg at framdrift på forhjulene skal være til noen hjelp nedover. Så lenge det er bremser på alle fire hjulene stiller de likt, men lavere vekt på RWD versjonene vil gjøre de lettere å holde på veien i svinger nedover.
Jeg mistenker her at det ikke er snakk om effekten av awd på glatt i nedoverbakker, men at innleggsskriveren i denne sammenhengen ubetenksomt har brukt ordene opp/ned i betydningen tur/retur. Selv om hytta ligger på 1000 meters høyde er det neppe bare oppoverbakker hele veien, og sikkert heller ikke bare nedoverbakker hjem igjen.

CorsoDante

#25
Sitat fra: Rocklobster på søndag 26. januar 2020, klokken 21:34
Sitat fra: Enlace på søndag 26. januar 2020, klokken 20:03
Har drift på alle. Var på hytten 1000 meter opp. Glatt opp, jævlig glatt ned. Selv med drift på begge akslinger var det ubehagelig. Men det var det også med min Mazda 4x4.

Hadde jeg bare hatt drift på to hjul måtte hjemreisen vært utsatt.

Hvor kjører du og hvor avhengig er du av bilen? Blir dyrt om det om det smeller!

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Awd er vel generelt mer ulykkesutsatte. Så sånn sett burde flere velge rwd :) De fleste her forsvarer sitt valg uansett, så ta det for det det er verdt.
Hytta vår er bare på litt over 900 MOH så vi klarer oss med rwd ;)

Har mye erfaring fra både 3P og P85, samt andre RWD-biler, og antar at dette lar seg overføre til en 3 RWD.

Blir lettere absurd om noen vil påstå at RWD er like bra som AWD på vinterføre. Da kan de umulig ha kjørt mye AWD.

Når dét er sagt, så vil RWD holde i de aller, aller fleste tilfeller (ikke minst med kjetting eller sokker). Men der man må gi tapt med RWD vil AWD kunne komme seg opp og fram (og noen ganger blir folk overivrige, jf. skadestatistikken, og AWD hjelper pent lite på nedturen).

AWD gir for øvrig ekstremt mye bedre akselerasjon på vinterstid  :D
TM3P "FSD"

Kartelaven

#26
Sitat fra: Jambo på mandag 27. januar 2020, klokken 02:24
Sitat fra: Kartelaven på søndag 26. januar 2020, klokken 23:08
Sitat fra: Enlace på søndag 26. januar 2020, klokken 20:03
Har drift på alle. Var på hytten 1000 meter opp. Glatt opp, jævlig glatt ned. Selv med drift på begge akslinger var det ubehagelig. Men det var det også med min Mazda 4x4.

Hadde jeg bare hatt drift på to hjul måtte hjemreisen vært utsatt.

Hvor kjører du og hvor avhengig er du av bilen? Blir dyrt om det om det smeller!

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Vanskelig å forestille seg at framdrift på forhjulene skal være til noen hjelp nedover. Så lenge det er bremser på alle fire hjulene stiller de likt, men lavere vekt på RWD versjonene vil gjøre de lettere å holde på veien i svinger nedover.
Jeg mistenker her at det ikke er snakk om effekten av awd på glatt i nedoverbakker, men at innleggsskriveren i denne sammenhengen ubetenksomt har brukt ordene opp/ned i betydningen tur/retur. Selv om hytta ligger på 1000 meters høyde er det neppe bare oppoverbakker hele veien, og sikkert heller ikke bare nedoverbakker hjem igjen.

Det stemmer sikkert, men det kan også være tilfellet at de skumleste partiene faktisk er isete og svingete nedoverbakker. Med RWD på fjellet tror jeg man kommer ganske langt med noen gode piggdekk. Det sagt finnes det sikkert scenarioer hvor en vil ønske seg kjetting på en AWD.

Når det glipper i en rett linje er AWD klart best. Men det er viktig å ikke være for dristig med AWD når det er glatt og svingete, fordi framdrift på forhjulene gjør at man utfordrer grepet sidelengs.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

RuneW

Sitat fra: Lapskaus på torsdag 23. januar 2020, klokken 20:01
Ja, den slipper litt når du gasser på ut av rundkjøringer osv. Men antispinnen slår inn veldig fort og retter opp bilen i løpet av 0,2 sekunder. Det går maks 20cm sidelengs med mindre det er ekstremt glatt og du virkelig prøver å få det til å gå galt. Det er ikke noe problem å bare tråkke pedalen i bånn.

Jeg kjørte hjem fra Sjusjøen over rv 216(?) der det til tider var "polert snø" med piggfritt og måtte virkelig kjøre med silkefot for at ikke rumpa skulle komme og det var nok mer 60 cm enn 20 cm. Det er relativt ubehagelig om det er et autovern på høyre side som man allerede ligger nærme. Er ikke sånn superimponert egentlig. Kanskje jeg har fått vinterdekk som har ligget 8 år på lager...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Lapskaus

Som sagt, med mindre det er ekstremt glatt. Noen dager er det helt jævlig og da er det ingen biler som er 100% uansett med mindre du kjører ett eller annet med belter.

ryback

Sitat fra: RuneW på mandag 27. januar 2020, klokken 10:01Kanskje jeg har fått vinterdekk som har ligget 8 år på lager...

Dekket skal være merket på siden med ukenummer og produksjonsår. https://www.klikk.no/motor/bil/slik-leser-du-bildekket-riktig-3194734

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA