Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 - bakhjulsdrift og vinterføre?

Startet av power59, onsdag 22. januar 2020, klokken 11:12

« forrige - neste »

power59

Nå er halve vinteren unnagjort og for de av oss som fortsatt sitter på gjerdet vedr. model 3 ville det vært kjekt med en tilbakemelding på model 3 med bakhjulsdrift og vinteregenskaper.

Hvordan er framkommeligheten i snø og opp bakker, er bilen stabil på glatt føre og hvordan påvirker regenereringen bilen når det er glatt?

Tilsier erfaringene at man ville valgt bakhjulsdrift på nytt? - eller ville man tatt kostnader og økt kompleksitet med  firehjulsdrift - eller ganske enkelt nøyd seg med kjetting fra Tesla shop for framkommelighet på de værste dagene.
   

Daniel_0007

Bor i oslo så vært minimalt med snø men de gangene har vært så har det gått greit så lenge man ikke gir bånn gass da drar rumpa til siden  :D
Så er bare å være forsiktig så går det greit, ser at tesla selger og nå kjettinger for model 3 man kan vurdere.
Model 3 2019 LR Rwd

SayWhoooaaat

Har kjørt en del i Valdres på snø og is med standard piggfrie vinterdekk og har godt veigrep i alle situasjoner med min SR+.
Personlig har jeg aldri sett poenget med firehjulsdrift og mener det er en unnskyldning for å kjøpe seg dyrere bil, men mulig jeg aldri har kjørt så isete og bratte veier som andre har.
Jeg hadde heller vurdert LR pga rekkevidden :)
Model 3 LR 2021
Model 3 SR+ 2020

daggad

Unnskyldning for å kjøpe seg dyrere bil ?  :o

Som du sier så er det LR som var viktigst men synes også AWD har vært fantastisk på vanskelig vinterføre. Men er sikker på at også RWD holder helt fint for de fleste forhold.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Daniel_0007

Sitat fra: daggad på onsdag 22. januar 2020, klokken 12:35
Unnskyldning for å kjøpe seg dyrere bil ?  :o

Som du sier så er det LR som var viktigst men synes også AWD har vært fantastisk på vanskelig vinterføre. Men er sikker på at også RWD holder helt fint for de fleste forhold.

Enig men føler og at en del vegrer seg mot rwd versjon pga dårlig erfaring med volvoer og mercer som spinner om vinteren men forskjellene der er at bilene er for lett bak mens på model 3 er det ikke  problem da man og har motoren bak som gir litt tyngde.
Tror og de fleste som velger  4x4 versjonen velger den pga rekkevidden forhold til  sr+, så er det og mange som ikke vet at man kunne får lr med bakhjulstrekk.
Model 3 2019 LR Rwd

RuneW

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 22. januar 2020, klokken 11:25
Bor i oslo så vært minimalt med snø men de gangene har vært så har det gått greit så lenge man ikke gir bånn gass da drar rumpa til siden  :D

Jeg har AWD (non-perfpormance) og rumpa kommer fort med den også... Men den tar seg fort inn igjen da. Automatikken lar den ikke komme langt. Men etter å ha kjørt forhjulsdrevet bil i 30 år, så skvetter jeg fortsatt litt hver gang det skjer...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på onsdag 22. januar 2020, klokken 14:40
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 22. januar 2020, klokken 11:25
Bor i oslo så vært minimalt med snø men de gangene har vært så har det gått greit så lenge man ikke gir bånn gass da drar rumpa til siden  :D

Jeg har AWD (non-perfpormance) og rumpa kommer fort med den også... Men den tar seg fort inn igjen da. Automatikken lar den ikke komme langt. Men etter å ha kjørt forhjulsdrevet bil i 30 år, så skvetter jeg fortsatt litt hver gang det skjer...
Samme her, litt uvant starten, men det er jo fordi AWD er bakhjulsdrevet frem til bakhjula slipper taket. Da tar forhjulene tak.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Spinner

Sitat fra: Handyman på onsdag 22. januar 2020, klokken 15:37Samme her, litt uvant starten, men det er jo fordi AWD er bakhjulsdrevet frem til bakhjula slipper taket. Da tar forhjulene tak.
Dette stemmer vel ikke med Tesla, de trekker i utgangspunktet på alle hjulene. Kun når når du cruiser på motorveien kan det skje at en motor kobles ut basert på hva som er mest effektivt.

Daniel_0007

Sitat fra: Spinner på onsdag 22. januar 2020, klokken 15:53
Sitat fra: Handyman på onsdag 22. januar 2020, klokken 15:37Samme her, litt uvant starten, men det er jo fordi AWD er bakhjulsdrevet frem til bakhjula slipper taket. Da tar forhjulene tak.
Dette stemmer vel ikke med Tesla, de trekker i utgangspunktet på alle hjulene. Kun når når du cruiser på motorveien kan det skje at en motor kobles ut basert på hva som er mest effektivt.

Gjør det, sjekk tesla bjørn, han har obd koblet til slik at man kan bla se hvilken motor som trekker, da fant han ut at det er mest på bakhjula det går i med mindre man akselerer hardt.
https://www.youtube.com/watch?v=Mzhh2ImT284
Model 3 2019 LR Rwd

Spinner

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 22. januar 2020, klokken 16:06
Gjør det, sjekk tesla bjørn, han har obd koblet til slik at man kan bla se hvilken motor som trekker, da fant han ut at det er mest på bakhjula det går i med mindre man akselerer hardt.
Joa, men på snøføre oppfører bilen seg som en AWD, ikke som en bil med RWD som kobler inn forhjula. Aktivering av frontmotor skjer så fort at det ikke er merkbart.
https://www.youtube.com/watch?v=iXP7UWxkZkQ

Handyman

Sitat fra: Spinner på onsdag 22. januar 2020, klokken 17:15
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 22. januar 2020, klokken 16:06
Gjør det, sjekk tesla bjørn, han har obd koblet til slik at man kan bla se hvilken motor som trekker, da fant han ut at det er mest på bakhjula det går i med mindre man akselerer hardt.
Joa, men på snøføre oppfører bilen seg som en AWD, ikke som en bil med RWD som kobler inn forhjula. Aktivering av frontmotor skjer så fort at det ikke er merkbart.
Det er jeg uenig i. Det er veldig merkbart at den slipper bakenden litt ut før forhjulene griper inn.
Jeg kjører av og til en bratt bakke med en skarp sving. Der slipper innerste bakhjul fordi marktrykket blir lite. Veldig tydelig når forhjulene kobler inn.
Med forhjulstrekte biler og biler med konstant 4WD skjer det ikke.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tornaldo

Sitat fra: Spinner på onsdag 22. januar 2020, klokken 17:15
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 22. januar 2020, klokken 16:06
Gjør det, sjekk tesla bjørn, han har obd koblet til slik at man kan bla se hvilken motor som trekker, da fant han ut at det er mest på bakhjula det går i med mindre man akselerer hardt.
Joa, men på snøføre oppfører bilen seg som en AWD, ikke som en bil med RWD som kobler inn forhjula. Aktivering av frontmotor skjer så fort at det ikke er merkbart.
https://www.youtube.com/watch?v=iXP7UWxkZkQ

Helt klart merkbart på snøføre. Litt ekstra pådrag og sving ut av et kryss f.eks, så er det veldig enkelt å provosere frem at  bakenden slipper  litt i starten. Men ikke mye. Snakker da om dual. Selv om det ikke var poenget med tråden her...
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

S4e

God hjelp å kjøre i chill mode og være litt lett på foten - også med dual motor. Synes min LR dual motor er helt fantastisk på vinterføre, men tipper også RWD er veldig god i forhold til de fleste andre biler uten awd. Men du kommer ikke utenom at med ekstremt kraftig motor må du være lett på foten!

Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Kartelaven

Min RWD 3er er mye bedre på glatta enn fruens FWD Avensis.
Den kan som det nevnes glippe litt bak hvis du gasser på i en sving, men den nekter å spinne rundt nesten uansett hvor mye jeg prøver å få det til ;)

Foretrekker Chill mode på vinteren og low regen hele året, da blir det ikke så mye finjustering med ankelen,

Lavere vekt er en fordel i noen situasjoner. Det er først hvis du kjører bilen fast at det hadde vært ønskelig med motorkraft på forhjulene.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Lapskaus

Ja, den slipper litt når du gasser på ut av rundkjøringer osv. Men antispinnen slår inn veldig fort og retter opp bilen i løpet av 0,2 sekunder. Det går maks 20cm sidelengs med mindre det er ekstremt glatt og du virkelig prøver å få det til å gå galt. Det er ikke noe problem å bare tråkke pedalen i bånn.

Jeg liker å si at bilen vrikker litt småfrekt på rumpa.  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA