Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NRK med tips til økonomieffektivisering

Startet av elektrolux, onsdag 22. januar 2020, klokken 09:08

« forrige - neste »

elektrolux

En ting jeg alltid har vært oppmerksom på er de såkalte sugerørene. Bruker gjerne penger jeg har, og pleier å spøke med at pengene har null verdi med mindre de omsettes i noe en har lyst på. Derfor utallige kjøretøy, men alle med et felles trekk, nemlig at de er effektive, og etterhvert bomfrie som nok er det største sugerøret som finnes. Her snakker vi brannslange som rått drenerer helst de minste lommebøken:

https://www.nrk.no/livsstil/januarblakk_-her-er-losningen-1.14852329

Mine personlige elbiltips er følgende:

- Hopp over såkalt service på elbilen. Elbiler etter 2008 har ingen deler som trenger service. Be eventuelt verkstedet om de ønsker å godtgjøre den servicen DU gir dem ved at de får lest av brukerdata på ditt kjøretøy. EU kontrollen er et relativt rimelig og perfekt verktøy for å registrere eventuelle reparasjonsbehov.
- Kjøp et L1-7e kjøretøy i tillegg til de du allerede har. Til nøds en elsykkel. Dette gir deg bomfri transport, og mulighet til de neste punktene:
- Stell bremser og hengsler selv. Gjerne en ellers kjedelig Påskedag. Samboeren vil elske deg for at du bruker pengene på henn i stedet for merkeforhandleren.
- Legg alle kjøretøy som kun er transportmidler ut på Nabobil.no. Som regel genererer dette mer penger i kassa enn verdifallet (nesten) alle biler har. I tillegg gir det deg fratrekk på skatten om bilen leies ut mer enn 10 000 km, og tvinger deg til å velge alternativ transport de dagene "alt" er på utleie.
- Vurder matkasse levert på døren for å unngå potensielt dyre turer til butikken. Gode og sunne retter, men krever en viss disiplin så ikke råvarer blir spist som snacks før de rekker å bli brukt i neste rett.

Det sleipeste, men til nå mest geniale trikset mitt har vært å kjøpe en brukt Tesla S med Tesla garanti og fri supercharging til prisen for en Leaf, for så å donere dråget til hjemmeboende Jr. Hele familien likte dette trikset: Jeg fikk tilgang til ikke bare gratis langturtransport, men slipper også unna alle ulempene med reparasjoner og "service" utgifter. Jr. er kjempe fornøyd med en "glider" med fri Spotify, og soveplass lykkelig uvitende om potensielle kostnader med å eie et slikt dollarglis. Kona liker at Jr. kjører verdens tryggeste bil, og datteren er happy med div. levering og henteoppdrag i et ekskusivt kjøretøy.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA