Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytta schuko til industrikontakt på eGolf ladekladd

Startet av hansrune, tirsdag 21. januar 2020, klokken 19:57

« forrige - neste »

hansrune

Sletta.... siden noen blir opprørt av «oppfordringen». Oppsett av CEE ideen kom fra elektriker. Dette blei forøvrig godkjent ved elkontroll. 10A lading på CEE var langt å foretrekke foran å bruke schuko. Bruker nå om dagen Tesla wall charger og Tesla sin mobillader med CEE overgang om begge elbilene skal lades samtidig.

geear

Det du har gjort er å koble bort en av sikkerhetsfunksjonene, altså temperatursensoren i støpselet. JEG tror nok at det uansett er tryggere med CEE, men spørs om dette blir særlig godt mottatt av politi/forsikringsselskap i tilfelle en brann...

hansrune

Sitat fra: gr på tirsdag 21. januar 2020, klokken 22:53
Det du har gjort er å koble bort en av sikkerhetsfunksjonene, altså temperatursensoren i støpselet. JEG tror nok at det uansett er tryggere med CEE, men spørs om dette blir særlig godt mottatt av politi/forsikringsselskap i tilfelle en brann...
Vel - bytte til CEE var anbefalt av elektrikerfirma som satte det opp...
Har en Tesla med vegglader på en annen kurs. Den fungerer jo med eGolf også og blir brukt for det meste. Kan alternativt bruke ladekladden fra Tesla om begge må lades samtidig. Funker det og. Tesla sin kladd har overgang/adapter til både schuko og CEE. Ukjent om de har tempsensor i CEE adapteret, men det tror jeg ikke.

Vollis47

Mobilladerne burde vært levert med CEE-støpsel som standard. Da kunne vi vært kvitt mange av schuko-problemene.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

geear

Hvis uhellet skulle være ute, og noen konkluderer med at du har tuklet med CE-merket elektromateriell, så er jeg redd det hjelper lite å si at Tesla ikke har tempsensor i sitt CEE-adapter, for det er nok tatt høyde for når de har CE-merket den.

Men igjen, jeg sier ikke det er feil eller mindre trygt, poenget er bare at de som leser tråden skjønner at dette ikke nødvendigvis er lovlig å gjøre. Å kjøpe et Tesla UMC eller Juicebooster eller andre ladekladder som kommer med CEE-støpsel er derimot lov.

hansrune

Sitat fra: HVolland på tirsdag 21. januar 2020, klokken 23:26
Mobilladerne burde vært levert med CEE-støpsel som standard. Da kunne vi vært kvitt mange av schuko-problemene.
Amen , men det er da altfor enkelt :-)

hansrune

Sitat fra: gr på tirsdag 21. januar 2020, klokken 23:27
Hvis uhellet skulle være ute, og noen konkluderer med at du har tuklet med CE-merket elektromateriell, så er jeg redd det hjelper lite å si at Tesla ikke har tempsensor i sitt CEE-adapter, for det er nok tatt høyde for når de har CE-merket den.

Men igjen, jeg sier ikke det er feil eller mindre trygt, poenget er bare at de som leser tråden skjønner at dette ikke nødvendigvis er lovlig å gjøre. Å kjøpe et Tesla UMC eller Juicebooster eller andre ladekladder som kommer med CEE-støpsel er derimot lov.
Ser poenget med å ikke takle med grunnlag for CE, for det det måtte være verdt. Samtidig er bytte av støpsler opp til 25A i seg selv lov.
Da blir det Tesla vegglader til Tesla, og Tesla UMC med CEE adapter til eGolf ved behov.

Amatøren

Lurer på hva de forskjellige verkstedene gjør når folk kommer med ladekabler hvor det er byttet støpsel.

Man har jo da gjerne endret IP graden på noe som er sertifisert til utebruk når den er i original stand.

Ladekabel: Må tas med til EU kontroll
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Aussien

Sitat fra: geear på tirsdag 21. januar 2020, klokken 22:53
Det du har gjort er å koble bort en av sikkerhetsfunksjonene, altså temperatursensoren i støpselet. JEG tror nok at det uansett er tryggere med CEE, men spørs om dette blir særlig godt mottatt av politi/forsikringsselskap i tilfelle en brann...
Ville det være mulig å opprettholde sikkerhetsfunksjonen i ladekladd, ved å sette inn en thermistor NTC på 10K.

stefse

Sitat fra: Aussien på mandag 01. mars 2021, klokken 17:58
Sitat fra: geear på tirsdag 21. januar 2020, klokken 22:53
Det du har gjort er å koble bort en av sikkerhetsfunksjonene, altså temperatursensoren i støpselet. JEG tror nok at det uansett er tryggere med CEE, men spørs om dette blir særlig godt mottatt av politi/forsikringsselskap i tilfelle en brann...
Ville det være mulig å opprettholde sikkerhetsfunksjonen i ladekladd, ved å sette inn en thermistor NTC på 10K.
Antagelig, dersom du finner en termistor med samme spesifikasjon som den orginale. Du må vite om det er PTC eller NTC og hvilke motstandsverdier den har ved gitt temperatur.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Dan9x

Å oppfordre til modifisering av den originale ladekabelen er uforsvarlig. Det vil også påvirke garantien på laderen. Jeg er faktisk litt målløs over hva folk velger å gjøre. Her kunne du heller få satt opp en ladestasjon som hadde gjort en tryggere jobb.

Alternativt så bør denne kabelen gjøre jobben: https://www.ev-chargers.eu/en/product/metron-charging-station-type-2-cee-16a-3ph-with-case/12

Tror samme kabel finnes her i Norge: https://www.elbilgrossisten.no/products/metron-voltorb-schuko-til-type-2-justerbar-ladekabel-6a-16a-1-fas

stefse

Får vel ikke startet lading uten at termoelementet er der.
Det å bytte til CEE stikk i seg selv er streng tatt fornuftig, men termoelementet må være med.
Hvis dette er gjort på en forsvarlig måte er det ingenting i veien for dette.

Det som er uansvarlig er å "fake" termoelementet med en 10K motstand, eller jukse til med ting med strøm uten å inneha kompetanse på dette.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA