Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte fra diesel med 4x4 til elbil?

Startet av Morten2509, tirsdag 21. januar 2020, klokken 18:35

« forrige - neste »

Morten2509

Hei  :)
Vi er en familie på 4. Har i dag som hovedbil en Subaru Outback 2013, og som bil nr 2 en EGOLF 2016.
Jeg har begynt å tenke på om det vil være lønnsomt å bytte Subaruen til en elbil. Har per i dag lån på Subaruen på rundt 200k og betaler ca 4300kr i mnd på den. Vet ikke helt hva jeg kan få solgt den for, kanskje rundt 200k +-. Den har gått 145 000km.

Noen som har noen forslag til elbil som kan passe til oss? Kjører for det meste bare inn til byen og tilbake. Men om sommeren blir det ferieturer på en go del mil, og en go del bagasje.
Noen som har erfaring med å bytte hovedbilen med El? Vil det lønne seg å kvitte seg med subaruen? :)

z4rd

Kommer helt ann på budsjettet ditt og hvor mye du evt er villig til å legge i et kjøretøy.

Er du avhengig av å ha to biler? Er det et alternativ å kvitte deg med begge bilene dine og erstatte de med en nyere elbil?

Jeg personlig mener at det er totaløkonomien man må se på. Ikke bare på besparelser ifm drivstoff/bompenger fossilbil vs elbil. Også er det kun du som kjenner din personlige økonomi og bilinteresse.

Ellers vil jeg si at brukte Tesla Model S75D og X75D er gode kjøp. Det gjelder også nye Audi e-tron 50. Tesla Model 3 med hengerfeste kan jeg også anbefale, ut i fra det du har sagt. Enda mer økonomiske alternativer er kanskje Hyundai Kona og Kia e-niro.

Jeg har i hvert fall aldri angret på at jeg har gått over til el. Mine tre siste biler har alle vært helelektriske - og jeg tviler på at jeg går tilbake til bensin eller diesel igjen, så lenge forholdene er som tilnærmet i dag. I dag er i alle fall mulighetene mange sammenlignet med kun få år siden.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Morten2509

Takk for svar 🙂
Vi er avhengig av 2 biler desverre.
Økonomisk sett tenker jeg å kunne ligge på nogenlunde samme nivå som i dag, nedbetaling av lån kan kanskje være litt høyere på elbil da det er billigere med bom, servicer osv... Kan ikke så veldig mye om bil, litt men. Må i hvertfall være god på vinteren da vi bor i Nord Norge.
Skal i alle fall sjekke det ut, hvilke årsmodell av tesla model s tenker dere er Okei for framtida da? Men er kanskje litt i dyreste laget. Må bare se litt over om det lønner seg🙂

Electrix

Et viktig poeng er jo hvor mye dere kjører, jo lengre årlig kjørelengde jo mer sparer man på å bytte til elbil.

Selv er vi en familie på 5 med en 2012 Leaf og en 2019 Model 3 Long Range AWD. Veldig fornøyd. Det hadde vært ideelt praktisk sett med Model X 100D, men økonomisk passer det mye bedre med Model 3 og takboks de få gangene vi trenger mer plass. Til og med juleferien gikk greit uten takboks, men blir jo litt vant til å pakke i bilen. I sommer var vi en uke i telt, og da brukte vi takboks for å få med alt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Morten2509

Ja, klart. Litt usikker hvor mange km vi kjører i året.
Har en 1 åring og en 4 åring, god plass for bilstoler i model 3?
Blir det mye i mnd å betale ca? Har nok ikke så mye egenkapital.

Takk for svar 🙂

Electrix

Vi har en seksåring i beltestol, de andre sitter rett i setet nå. Har ikke prøvd andre seter i Model3en, men har hatt alle i Leafen i 7 år i diverse varianter av bilstoler. Min erfaring er at det har mye å si hvilke kombinasjoner av stoler man velger, noen forskjellige stoler overlapper hverandre fint i bredden.

Vi bakte billånet inn i huslånet, det var det billigste og ryddigste.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Morten2509


Trekkoppbil

Hvorfor er ikke E-Golf hovedbil framfor Outback'en?
(Bare for å få fram behovet ved hovedbilen)

turfsurf

De lange turene, har du god tid der? Det har mye å si for hvilken bil du velger.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Morten2509

#9
Egolfen er vel på en måte blitt den bilen vi bruker mest mulig. Jeg og dama jobber på hver side av byen så bruker begge bilene når begge er på jobb, og ellers Outbacken om vi skal på hytta og om det er dårlig vinterføre.

Har 4 år igjen å betale ned på Outback en, bør kanskje bare ha is i magen🙂
?🤔 bare redd for at ingen vil ha Diesel om 4 år osv...

Espen Hugaas Andersen

Jeg ville vurdert Tesla Model Y, men den kommer trolig først om 1-1,5 år til Norge. På ferietur er Tesla uslåelig, spesielt om man skal kjøre i nord-Norge, der det ikke finnes Ionity ladere per i dag.

Sitat fra: Morten2509 på torsdag 23. januar 2020, klokken 21:27
Egolfen er vel på en måte blitt den bilen vi bruker mest mulig. Jeg og dama jobber på hver side av byen så bruker begge bilene når begge er på jobb, og ellers Outbacken om vi skal på hytta og om det er dårlig vinterføre.

Har 4 år igjen å betale ned på Outback en, bør kanskje bare ha is i magen🙂
?🤔 bare redd for at ingen vil ha Diesel om 4 år osv...
Verditap på en Tesla til f.eks 400k kan fort være mer enn 200k på 4 år. Så du vil ikke spare penger på verdifall ved å kjøpe ny(ere) bil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Morten2509

Takk for svar! Skal prøve å ha is i magen en stund 🙂

vinterdekk

#12
Det står veldig mye nyttig på følgende side. https://www.smartepenger.no/tema/bilokonomi

Personlig, med tanke på hvor mye nye biler taper seg i verdi, fant jeg ut at det ble mye rimeligere for meg med en mindre hverdagsbil og henger. Jeg har en Tredal henger med Spirax fjæringsystem og tett kasse som er behagelig å trekke med seg på en sjelden langtur. Det gjør dessverre at utvalget av elbiler blir mindre når hengerfeste blir ett *må* krav men det er mye å spare i forhold til en større bil. Så i kombinasjon med generelt dårligere ladeinfrastruktur i nord Skandinavia og kjøremønster ellers, ble det en Kia Niro PHEV denne gangen.  :angel:

Men med Tesla Model 3/Y, VW ID.4, Ford Mach-e, Skoda Vision iV tilgjengelig snart blir det mye å velge i de neste årene for den som har is i magen og vurderer elbil med tilhengerfeste.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

moby666

Har hatt e55, x75, eniro og nå tm3. Vil på det sterkeste anbefale tm3. Fantastisk bil og overgår alle andre biler jeg har eid tidligere. Fantastisk byggekvalitet, syk morsom å kjøre og veldig praktisk(rekkevidde, ladehastighet, forbruk,
hengerfeste og takboks)

MyMuffin

Sitat fra: Morten2509 på tirsdag 21. januar 2020, klokken 19:50
Ja, klart. Litt usikker hvor mange km vi kjører i året.
Har en 1 åring og en 4 åring, god plass for bilstoler i model 3?
Blir det mye i mnd å betale ca? Har nok ikke så mye egenkapital.

Takk for svar 🙂

Vi har to barn på 1 og 4, nå sitter 4 åringen bak meg, da har jeg fritt spillerom med setet.  Med det sagt så går helt greit om 1 åringen skulle bakovervendes bak sjaføren, prøvde det i en periode uten noe pes.
For ordens skyld jeg er 177cm høy.

På tesla sin konfigurator kan du sette opp finansiering å se hva det vil koste deg i måneden.

Vi er veldig fornøyde med Model 3, men om du kan vente så er nok model Y enda litt mer familievennlig til så og si samme pris.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA