Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW i3 94 Ah retrofit på 60 Ah versjon

Startet av PionerThink, fredag 02. juni 2017, klokken 15:24

« forrige - neste »

02jan

Det betyr vel at 60 Jan oppgraderes til 94 ?

Når i3 ble lansert, så var nettop modul arkitekturen for fremtidige oppgraderinger. Jeg oppfattet det slik, alt. Villedende info/reklame ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

i3_X5_116dA

Sitat fra: 02jan på mandag 20. januar 2020, klokken 17:27
Det betyr vel at 60 Jan oppgraderes til 94 ?

Når i3 ble lansert, så var nettop modul arkitekturen for fremtidige oppgraderinger. Jeg oppfattet det slik, alt. Villedende info/reklame ?

Slik jeg leser infoen her, ja - men uten å forsterke bilen og uten garanti for at noe skjer. Den sjansen vil ikke jeg ta. Da kjøper jeg heller ny ...  8)

02jan

Jo vest med ny. Men om 5-8 år , eier med defekt 60 batteri og billig 94 bør lovlig få godkjent bytte.
Evt. Bør BMW informere nå, at oppgradering går ut over sikkerhet, kipt å høre at man blir lurt.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

moonbuggy

#18
Etter min mening blir det ganske "søkt" å hevde at et batteri på knappe 40kg mer, skulle kreve forsterket rammeverk. Når BMW forsterket bilen, ble det helt klart gjort m.h.t. fremtidige oppgraderinger, utover 94ah batteriet. Forsterkningen kom jo, som sagt, et stykke ut i 94Ah fasen.
Særlig når f.eks. soltak og oppgradert lyd gir enda mer vektøkning enn 94ah kontra 60ah...

Det som egentlig betyr noe er maks vekt som for 60ah er oppgitt til 1630kg. Så lenge den ikke overskrides er det vel revnende likelydig hva som gir en ørliten vektøkning på 40kg, enten det er soltak og premium lyd, eller batteri. Om noe, gir soltak langt større kraftpåvirkning på understellet p.g.a. lang arm i forhold til tyndepunkt ved sentrifugalkrefter...

Kanon

Det var et  offisielt "tilbud" fra BMW om å bytte batteri fra 60ah til 94ah når 94ah modellen ble lansert.
I Norge ble det aldri reklamert noe for. I Tyskland varte tilbudet 1-2 års tid og er nå avsluttet.

Priser i Tyskland på bytte av batteri:

Teilenummer     Bezeichnung           Menge       E-Preis   
82999999999     Montage                 48           9,50   456,00
82999999999     Codierung               12           9,50   114,00

Prisene er uten batteri, og uten moms.
Moms skal vi nordbagger slippe tror jeg.

quandt1960

Sitat fra: Orbit på mandag 20. januar 2020, klokken 15:31
Forsterkningen kom midtveis i løpet på 94Ah, som en del av LCI. Så de første 94Ah har ikke dette.
- Det kan nok stemme ja, hvorfor de har forsterket karosseriet er jeg usikker på, 40kg er ikke mye men som jeg skrev så spiller egenfrekvens inn også, ikke bare vekt. Men jeg er likevel usikker på om BMW selv gjør disse oppgraderingene men bilens batteripakke er jo veldig lett å ta inn og ut med rett utstyr

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA