Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Frontrute skade

Startet av Giljarhus, tirsdag 21. januar 2020, klokken 13:05

« forrige - neste »

Giljarhus

Frontruten har fått seg en skade.
Lurte på om det er noen ting å ta hensyn til her.
Er det bare å bestille time hos "Hurtigruta Carglass", eller kreves det spesialkompetanse for å bytte den?
Erfaringer?

CorsoDante

Kommer an på hvorvidt forsikringsselskapet ditt har avtale med Hurtigruta (de fleste har).

Men disse skal være A OK ja; https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-avtale-kan-stride-mot-loven/71372893

TM3P "FSD"

Handyman

Sett på en tapebit for å unngå at skaden blir fylt av skitt.
Kontakt et bilglassfirma som som fikser skaden for deg uten at du må betale noe.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

castortroy

Jeg fikk steinsprut idag. Bestilte time hos hurtigruta på siden deres til i morgen. Ikke noe problem.

eDooku

Et bilglassfirma kan skifte frontruta, men kameraene må kalibreres etterpå. Kalibreringen kan vel bare Tesla gjøre. Etter bildene å dømme kan dette godt være en skade som kan fikses uten å skifte ruta (og dermed gratis), men dette vet Hurtigruta Carglass el.l. firma.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Ingeniøren

Sitat fra: ew på onsdag 22. januar 2020, klokken 07:47
Et bilglassfirma kan skifte frontruta, men kameraene må kalibreres etterpå. Kalibreringen kan vel bare Tesla gjøre. Etter bildene å dømme kan dette godt være en skade som kan fikses uten å skifte ruta (og dermed gratis), men dette vet Hurtigruta Carglass el.l. firma.

Riis Bilglass skiftet rute og kalibrerte kamara på min i3 helt fint, så hvorfor ikke Tesla. Tror nok de gjør det og....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Handyman

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 22. januar 2020, klokken 08:49
Sitat fra: ew på onsdag 22. januar 2020, klokken 07:47
Et bilglassfirma kan skifte frontruta, men kameraene må kalibreres etterpå. Kalibreringen kan vel bare Tesla gjøre. Etter bildene å dømme kan dette godt være en skade som kan fikses uten å skifte ruta (og dermed gratis), men dette vet Hurtigruta Carglass el.l. firma.

Riis Bilglass skiftet rute og kalibrerte kamara på min i3 helt fint, så hvorfor ikke Tesla. Tror nok de gjør det og....
Har kanskje noe med AP å gjøre, Hurtigruta Bilglass i Kristiansand justerer kameraer på de fleste biler men Teslaer måtte en rask tur innom SC (like ved). Kanskje kostbart utstyr?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tmn

Forskjellige verksted har tilgang til forskjellig verktøy. Om de kan kalibrere en Tesla kommer helt an på om de har kalibreringsverktøy for Teslaer.

Problemet er vel ikke verre enn å oppsøke verksted å få det fiksa. Om de benytter OEM glass så skal de vel ikke levere den ut ukalibrert. Finnes vel sikkert verksted som gjør slike ting "litt på si", og som da kanskje ikke har noe forhold til slikt.  Riis pleide i alle fall tidligere å ta med bilen til Tesla for kalibrering før de leverte ut bilen til kunde igjen.

It's a non-issue.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

knegg

Verdt å lese:

Sitat fra: https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-avtale-kan-stride-mot-loven/71372893Mens man hos Hurtigruta Carglass vil kunne både bytte og kalibrere en frontrute på stedet, må Riis Bilglass kjøre bilen til et Tesla-verksted for å utføre kalibreringen etter at de har skiftet ruten, og før kunden kan få tilbake bilen.

Dette er, ifølge Riis Bilglass AS, mest uheldig for kundene, da det enkelte steder er lange avstander fra Riis Bilglass til Tesla-verkstedene.

2020 Model 3

daktari

Er det ikke noen av disse firmaene som bruker uoriginale ruter?
Akkurat den steinspruten så såpass stor ut at den kanskje må bytte ruta. Det blir uansett et lite arr ved liming når den er så stor.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Magster

Et annet spørsmål om samme tema: Har verdens minste steinsprut, på størrelse med ett sandkorn, men det er rett forran fører. Kan man fylle noe selv slik at møkk ikke samles og den synes mindre?

Handyman

Sitat fra: Magster på onsdag 22. januar 2020, klokken 11:53
Et annet spørsmål om samme tema: Har verdens minste steinsprut, på størrelse med ett sandkorn, men det er rett forran fører. Kan man fylle noe selv slik at møkk ikke samles og den synes mindre?
Gå til et firma som fikser skaden uten at det koster deg noe, slik at den ikke uvikler seg til en sprekk.
Dersom de ikke vil gjøre det pga plassering, så går du til et annet frima. Det gjorde jeg, og jeg kan kun se skaden når ruta er nyvasket i dagslys. Det sparte meg og forsikringsselskabet for et ruteskift.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hgs

Vi fikk sprekk i ruta for noen få dager siden, og siden skaden var større enn 6 cm i diameter, som Hurtigruta sier er grensa for reparasjon vs bytte, må ruta byttes. Sjekka derfor at forsikringsselskapet hadde avtale med Hurtigruta, og bestilte time gjennom nettsiden til Hurtigruta. Rett etter at Hurtigruta hadde sendt bekreftelse på time kom den en SMS til - denne gangen fra Tesla. De hadde registrert at jeg hadde bestilt time hos Hurtigruta og logget servicetime i Teslaappen, så her har de en form for samarbeid som går av seg selv uten at kunden tydeligvis trenger å tenke på det. 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Giljarhus

Riis Bilglass utbedret skaden gratis.
Tryg forsikring anbafalte meg å kontakte dem.

castortroy

Fikk fikset steinspruten idag, dagen etter det skjedde. Hurtigruta vasket også bilen utvendig og støvsuget den innvendig. Veldig bra resultat

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA