Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

17 km rekkevidde vekke på 2,5 timer

Startet av Khfr, mandag 20. januar 2020, klokken 22:07

« forrige - neste »

Khfr

Me parkerte bilen i går med 17 km rekkevidde. 2,5 timer etterpå viser rekkevidde 0 km. Klimaanlegget vart sjølvsagt slått av då me parkerte bilen. Har andre opplevd tilsvarande? Bilen var ny juni 2018 og er kjørt 27.000 km.

nie

Ja, mistet 4% fra igår ettermiddag til idag morges dvs ca 10 timer.
I mitt tilfelle handler det nok om at jeg parkerte et varmt batteri som så ble nedkjølt over matten i tillegg til ordinær vampyr-drain.

tibber73

Sitat fra: Khfr på mandag 20. januar 2020, klokken 22:07
Me parkerte bilen i går med 17 km rekkevidde. 2,5 timer etterpå viser rekkevidde 0 km. Klimaanlegget vart sjølvsagt slått av då me parkerte bilen. Har andre opplevd tilsvarande? Bilen var ny juni 2018 og er kjørt 27.000 km.
Hvor mange prosent er 17 km på din bil?
Jeg mener det er galskap å parkere en bil med mindre enn 10% uten å starte lading. Den mister jo kapasitet når batteriet avkjøles i tillegg til at den slutter å lade 12V batteriet.
Bare se hva som skjer dersom du legger mobilen i kjøleskapet i 2,5 timer med 5% igjen.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Kim-

Hvis batteriet er varmt og så kjøles ned kan det «miste» en del km. Når du har så lite igjen så må du bare lade
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

geear

17 km er nok 4 - 5 % SoC, avhengig av 75-90-100,. Ikke overrasket om det går galt å parkere en varm batteripakke med så lav prosent uten å plugge inn...

Ellemelle

Du får en advarsel på MCU som sier at du ikke bør parkere bilen med så lav SOC uten å starte ladingen, nettopp for å unngå det du beskriver.

z4rd

Det normale er å ikke parkere elbiler med så lav SoC. Om vinteren kan det være ekstra kritisk. Som det er blitt påpekt kommer bilen med varsler rundt dette. Dette er gjeldende fra et rent teknisk perspektiv, uavhengig om det er Tesla eller ei.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA