Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?

Startet av Roy Aasen, mandag 20. januar 2020, klokken 20:19

« forrige - neste »

Ferry

Om det må produseres dobbelt så mange biler pga. skroting ved halv alder, så blir det vel dobbelt så mye utslipp fra produksjon da? 2x 15% = 30%. Det er fremdeles bruk som er dominerende.
Skitten strøm, som EU-miks(?), kan lett unngås ved å enten kjøpe strøm med opprinnelsesgaranti, eller bruke strøm som faktisk ER ren. I Norge er strømmen ren. Vi har 96% vannkraft, 2% vind, samt 2% kullkraft på Svalbard. Opprinnelsesgarantier er frivillig, men det koster ikke mange kronene ekstra for de som er opptatt av å unngå EU-mix på papiret.

xyzzy

Sitat fra: Ferry på søndag 26. januar 2020, klokken 19:25
Om det må produseres dobbelt så mange biler pga. skroting ved halv alder, så blir det vel dobbelt så mye utslipp fra produksjon da? 2x 15% = 30%. Det er fremdeles bruk som er dominerende.
Skitten strøm, som EU-miks(?), kan lett unngås ved å enten kjøpe strøm med opprinnelsesgaranti, eller bruke strøm som faktisk ER ren. I Norge er strømmen ren. Vi har 96% vannkraft, 2% vind, samt 2% kullkraft på Svalbard. Opprinnelsesgarantier er frivillig, men det koster ikke mange kronene ekstra for de som er opptatt av å unngå EU-mix på papiret.

"Ved å enten kjøpe strøm med opprinnelsesgaranti, eller bruke strøm som faktisk ER ren". På den måten kan man bruke ren strøm to ganger - i Norge bruker vi faktisk ren strøm, og så selger vi god samvittighet til andre som kan si at de bruker ren strøm fordi de har kjøpt opprinnelsesgaranti :)

Øystein16

...og takka vera global oppvarming kan me produsera meir miljøvenleg straum, bruka mindre og selja meir.

Ferry

Strømmen jeg bruker har dobbelgaranti. Medlemskap i Elbilforeningen + strømleverandøren.

sylwester

Forslaget til jkirkebo er det kanadiske med noen vekttall på inntekt og grisgrent/tettbygd. Ikke dum idé, men jeg er usikker på om ikke administrasjonen av dette systemet vil ta mye av kaka. Des enklere slike system er des rimeligere er de å implementere.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

RJK

Sitat fra: sylwester på onsdag 29. januar 2020, klokken 00:44
Forslaget til jkirkebo er det kanadiske med noen vekttall på inntekt og grisgrent/tettbygd. Ikke dum idé, men jeg er usikker på om ikke administrasjonen av dette systemet vil ta mye av kaka. Des enklere slike system er des rimeligere er de å implementere.

Helt enig i at dette vil koste mer enn det smaker.

KISS!

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA