Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?

Startet av Roy Aasen, mandag 20. januar 2020, klokken 20:19

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: stefse på torsdag 23. januar 2020, klokken 16:16
Kan tenke meg et filter som fjerner alle nyheter eller snakk som inneholder navnet til den fyren.
I tillegg vil jeg gjerne ha en funksjon som skrur av lyden hver gang pipestemmen dukker opp på TV og i radio, han har intet fornuftig å si allikevel :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

jkirkebo

Sitat fra: 1317142119 på fredag 24. januar 2020, klokken 23:05
De rødgrønne, aka de fattiges talerør hvis man skal være litt stygg i munnen, kommer ikke til å sette opp avgiftene på vanlige fossile biler i så alt for stor grad. Det vil straffe nesten utelukkende deres egne velgere, noe som vil sørge for at de ikke får en veldig lang periode i regjeringen.

Det vil i tillegg være politisk selvmord å sørge for at sykepleierne, vaskedamene, sekretærene, bussjåførene, lastebilsjåførene og alle andre viktige, men dårlig betalte yrkesgrupper, blir tvunget til å betale svinmye i drivstoffavgift, forurensningsavgift o.l. for å kjøre de eneste bilene de har råd til. Det skjønner forhåpentligvis alle politikere, uavhengig av politisk ståsted. En ting er å straffe de som kjøper nye biler, men å straffe de som er lavest på rangstigen er lavmål.

Akkurat dette er meget lett å ordne med klimabelønningsordning. Her er mitt ydmyke forslag:

Bensin- og dieselavgiften settes umiddelbart opp med 3,- pr. liter og ytterligere 1,- pr. liter pr. år fremover gjeldende fra 1/1 hvert år.
Flyseteavgiften settes opp for utenlandsflyvninger samt innenlandsflyvninger som ikke har endepunkt i Nordland, Troms og Finnmark.
Div. CO2-avgifter settes også opp, f.eks avgift på flydrivstoff.

Alle disse pengene deles ut igjen i klimabelønning (som fordeles slik:

- Hver nordmann som har fylt 18 år den måneden (og er norsk statsborger som bor i Norge) får sin del av beløpet, utbetalt hver måned og uten skatt eller avgift av noe slag. Summen baseres på inntekter et passende antall måneder tilbake i tid, så man har rukket å regne det ut.
- De som bor utenfor tettbebygd strøk får en større del av summen. Utlignet slik at de som bor i de aller mest grisgrendte strøkene (som f.eks Berlevåg) får dobbelt så mye som de som bor i tetteste Oslo. Så kan vi ha et par-tre nivåer derimellom, basert på avstander og kollektivfrekvens.
- Man får 100% av beløpet inntil 7G årslønn (basert på siste ferdiglignede årslønn), og deretter et fratrekk på 1% per 10.000,- over 7G. Dvs. at beløpet faller gradvis fra 100% til 0% når man går fra en årslønn på ca. 700k til 1700k.

Med denne løsningen oppnår man at de lavlønte som bor i distriktene får tilbake mer enn de betaler i avgifter og dermed får bedre råd. Det er altså også sosial omfordeling. Samtidig er det så mange som bor i sentrale strøk at det ikke koster så mye å gi de som bor utenfor en større del av kaka. Studenter som ofte har null utgifter til fossilt drivstoff, flyreiser osv. og bruker kollektivtrafikk får netto inn en god del hundrelapper ekstra pr. måned. Kjærkomment for mange vil jeg tro.

Alle får et sterkt incentiv til å bytte til utslippsfrie alternativer (om det nå er elbil eller det å bruke toget mellom Oslo og Bergen istedenfor fly) siden de vil spare penger på det pga. høye utslippsavgifter. De som har nok av penger og driter i avgiftene får tilbake kun en liten brøkdel eller ingenting av det de betaler inn, uten at de nok merker så mye til det. De som bor på steder med god kollektivtrafikk og korte avstander får mindre igjen fordi det er lettere for de å bytte til elbil eller kollektivtrafikk.

Næringslivet får ingenting igjen og må ta ut økte kostnader som høyere priser (eller bytte til f.eks elektriske lastebiler istedenfor dieseldrevne, bruke telefonkonferanser istedenfor flyreiser osv.). Men de økte prisene på ting vil være mye lavere enn det de fleste tjener på ordningen.

For tiden er det vel kun MDG som fronter klimabelønning i en eller annen form.

Kun bensin- og dieselavgift alene vil dra inn omkring 15 mrd. ekstra første år. Dvs. at de som bor mest grisgrendt til nok ville fått en utbetaling på omkring 500,- pr. måned fra diesel- og bensinavgiften alene, det første året. Med de andre avgiftene (og man kan tenke seg en god del, f.eks på rødt kjøtt osv.) blir det fort tusenlapper pr. måned. Støtten i befolkningen for økte avgifter vil også være stor når det betyr en netto økt inntekt pr. måned for de fleste.

Motforestillinger?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kristian O

Synes det er eit bra forslag.  :+1:
Rekner med at det er nokon som er veldig uenig fordi at «særtilfelle x» får mykje dårligere råd, men til dei vil eg sei: «har du eit bedre forslag som stimulerer til mindre fossilbruk?»
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Vollis47

Jeg synes forslaget fra jkirkebo er veldig bra. Men er redd enkelte politikere vil finne på variasjoner som gjør det hele umulig å administrere på en effektiv måte. Og så vil det jo være en utfordringen at inntekten jo vil bli mindre etterhvert som vi blir grønnere. Se bare på hvordan det har vært med bompengene, bommene ble satt opp for å redusere trafikken, men politikerne blir fort avhengige av inntekten og når trafikken går ned, så må de øke prisen fir å opprettholde inntektene.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

jkirkebo

Sitat fra: HVolland på lørdag 25. januar 2020, klokken 16:18
Jeg synes forslaget fra jkirkebo er veldig bra. Men er redd enkelte politikere vil finne på variasjoner som gjør det hele umulig å administrere på en effektiv måte. Og så vil det jo være en utfordringen at inntekten jo vil bli mindre etterhvert som vi blir grønnere. Se bare på hvordan det har vært med bompengene, bommene ble satt opp for å redusere trafikken, men politikerne blir fort avhengige av inntekten og når trafikken går ned, så må de øke prisen fir å opprettholde inntektene.

Det er det tatt hensyn til siden bensin/dieselavgiften øker hvert år. Men etterhvert er det grønne skiftet ferdig på ihvertfall privatbilismen og da trengs jo ikke like store inntekter lengre for å kompensere for dyrere biler osv.

Bomavgiftene bør økes så man beholder inntekten ja. Sett elbilkostnaden til 30% av bensinbiler i Oslo og dieselkostnaden i bommene til 150% av bensinbil og så er det bare å justere nivået til man treffer den inntekten man trenger. Etterhvert som man blir ferdig med å fase over personbiltrafikken til elbiler vil taksten på elbilene nærme seg dagens bensinbiltakst mens det blir svært dyrt å fortsatt kjøre diesel. Da beholder man de inntektene man trenger til drift og investeringer innen kollektivtrafikken.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 25. januar 2020, klokken 15:39
Motforestillinger?
Jeg tror det vil være uheldig å ta med bosted og inntekt i regnestykket. På grunn av at det kan stimulere til svart arbeid og juks med bostedadresser. Da synes jeg heller man skal gi trekk for antall barn. Barn som vokser opp i Norge er en stor miljøbelastning, og det blir flere å dele oljefondet på.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

sylwester

#51
Sitat fra: gak på mandag 20. januar 2020, klokken 21:25
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 20. januar 2020, klokken 21:02
Ja, det kommer i større grad til å bli Stortingsflertallet som faktisk bestemmer.
Hvem tror du har bestemt tidligere:)
Med en regjeringsplattform er det forhåndsbestemt hestehandel om hva som skal igjennom og da vil saker som har et mindretall på stortinget gå igjennom i større grad med kun backing fra regjeringspartiene. Dvs. gjennomgående blåe mot blåe saker.

Med mindretall så har faktisk opposisjonen mulighet til å hestehandle. Det betyr at venstresiden nå kan få inn noen saker som ellers ikke ville vært på tale med Frp i regjering. Høyre vil velge kamelene sine etter hvem som tilbyr minst og jeg tror faktisk at AP kan være enklere å svelge enn Frp i mange saker.

Jeg tror de fleste partiene bortsett fra Frp og Rødt er mer eller mindre enig i et grønt skifte så klimasaker vil være enklere å få igjennom nå. Venstre er nok glade de vil få blest om mer miljø de som spiller på miljøprofil.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

stefse

Forslaget til jKirkebo er prinsippmessig interessant, men lider av den samme verdensforståelsen som de fleste andre miljøforkjempere. Man ser totalt vekk fra at resten av verden eksisterer.
Hvis du bor en eller annen plass i Norge og får utbetalt penger for ikke å kjøpe avgiftsbelagt, rådyrt drivstoff, kan du vedde på at det første som skjer er at du vurderer å hamstre denne utenfor landets grenser, og endog smugle den for å selge til andre. Lastebilsjåfører som kommer inn over grensa med 1000 liters tanker går lyse tider i møte. Politiet vil måtte prioritere drivstoffsmuglere på linje med annen kriminalitet. Hvor går grensa? Skal politiet lese av tankmåleren din på vei inn og ut av landet får å sjekke at du ikke har unndratt deg avgift? Hvor stor tank skal man ha lov til å ha? Skal det være en kvote pr bil eller passasjer? Dette baller på seg og er ikke produktivt i forhold til noe som helst.

Man behøver strengt tatt ikke tenke lenger enn på avgifter på alkohol og tobakk for å forutse virkningen av dette.
Men - det er ikke helt svart for det. CO2 kvotene som gjelder over hele Europa ble innført med nettopp dette i bakhodet. Det handler bare om å få disse distribuert helt ned på mikroleddet, altså forbrukeren.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jkirkebo

Sitat fra: stefse på lørdag 25. januar 2020, klokken 17:19
Forslaget til jKirkebo er prinsippmessig interessant, men lider av den samme verdensforståelsen som de fleste andre miljøforkjempere. Man ser totalt vekk fra at resten av verden eksisterer.
Hvis du bor en eller annen plass i Norge og får utbetalt penger for ikke å kjøpe avgiftsbelagt, rådyrt drivstoff, kan du vedde på at det første som skjer er at du vurderer å hamstre denne utenfor landets grenser, og endog smugle den for å selge til andre. Lastebilsjåfører som kommer inn over grensa med 1000 liters tanker går lyse tider i møte. Politiet vil måtte prioritere drivstoffsmuglere på linje med annen kriminalitet. Hvor går grensa? Skal politiet lese av tankmåleren din på vei inn og ut av landet får å sjekke at du ikke har unndratt deg avgift? Hvor stor tank skal man ha lov til å ha? Skal det være en kvote pr bil eller passasjer? Dette baller på seg og er ikke produktivt i forhold til noe som helst.

Man behøver strengt tatt ikke tenke lenger enn på avgifter på alkohol og tobakk for å forutse virkningen av dette.
Men - det er ikke helt svart for det. CO2 kvotene som gjelder over hele Europa ble innført med nettopp dette i bakhodet. Det handler bare om å få disse distribuert helt ned på mikroleddet, altså forbrukeren.

Lastebiler må stoppe på grensa for fortolling uansett, å måle tanken og gi ekstra avgift hvis den er fullere enn f.eks 200 liter er neppe vanskelig. Personbiler har såpass små tanker at det er lite å tjene på å kjøre langt for å spare 4 kroner per liter. Man kan også justere satsen litt slik at de som bor nær grensa får igjen litt mindre enn de som bor lengre unna. Eller man kan jobbe for å få med Sverige på det samme systemet. Det fikser hele problemet.

Jeg tviler på at folk vil begynne å smugle med seg 25L kanner med bensin for å spare en hundrelapp pr. kanne, med alt det klinet og lukten som følger med. Første toller som stikker hodet inn i bilen vil lukte om det er nypåfylte bensin- eller dieselkanner der (evt. bruk elektronisk sniffer), og om vi definerer det som trafikkfarlig adferd som innebærer å miste lappen om man frakter mer enn si 20 liter i godkjent kanne over grensa så vil neppe mange ta sjansen på det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

1317142119

Forslaget til jkirkebo er interessant å spinne videre på, men jeg er usikker på konsekvensene av den. At avgiftene øker for bedrifter, som ikke får noe igjen ved å bli mer klimavennlige, vil ha en innvirkning på hele samfunnet.

F.eks. Rygge flyplass som ble lagt ned pga en seteavgift Ryanair ikke ville være med på. Man kan riktig nok diskutere seg grønne på om det bare var en dårlig unnskyldning til å trekke seg fra en ulønnsom flyplass, siden de fremdeles flyr fra Norge, men de har nå uansett brukt økte avgifter som offentlig begrunnelse.

Hvis alle transportører må bruke totalt sett milliarder på å skifte ut kjøretøyparken med (foreløpig ikkeeksisterende) eltungtransport, så vil de økte kostnadene føre til økte priser på transporten, som igjen fører til økte innkjøpspriser for butikkene, som igjen fører til økte priser for deg og meg. At en Twix koster 2 kroner mer er isolert sett ikke så farlig, men hvis alt øker mer enn forventet lønnsvekst, så får vi alle dårligere råd. Det hjelper ikke privatøkonomien til meg som elbillist så mye at de som bor i Toten og kjører dieselbil får penger til diesel fordi det ikke finnes kollektivtransport der.

I tillegg har vi problematikken med alle de fossile nybilene som har en gitt levetid. Det er miljøvennlig å la de ha den forventede levetiden. En eller annen gang kommer man til et punkt hvor det er for få fossile biler på veien til at det lønner seg med bensinstasjon, men da kan jeg tenke meg det er så mange brukte elbiler på veiene at det ikke vil by på de største utfordringene.

Derfor mener jeg straff eller belønning til nybilkjøpere er bedre enn ytterligere straffing av fossile bilister. Desto tidligere vi får så å si alle nybilkjøpere over på elbiler (eller andre miljøvennlige alternativ som måtte komme), desto raskere vil de fossile bilene automatisk fases ut pga alder.

For eksempel kan man gradvis innføre mva på elbiler og samtidig øke en forurensningsavgift på fossile biler. Da vil elbilen hele tiden ha en fordel, samtidig som vi sikrer staten inntekter.

jkirkebo

Sitat fra: 1317142119 på søndag 26. januar 2020, klokken 11:15
Forslaget til jkirkebo er interessant å spinne videre på, men jeg er usikker på konsekvensene av den. At avgiftene øker for bedrifter, som ikke får noe igjen ved å bli mer klimavennlige, vil ha en innvirkning på hele samfunnet.

F.eks. Rygge flyplass som ble lagt ned pga en seteavgift Ryanair ikke ville være med på. Man kan riktig nok diskutere seg grønne på om det bare var en dårlig unnskyldning til å trekke seg fra en ulønnsom flyplass, siden de fremdeles flyr fra Norge, men de har nå uansett brukt økte avgifter som offentlig begrunnelse.

At flyplasser legges ned er positivt sånn sett, siden begrunnelsen for avgiften er klima og miljø. Da trenger vi ikke flyplasser som i all hovedsak kun tilbyr billigturer til Riga og lignende steder for østfoldinger på langhelgtur.

Sitat
Hvis alle transportører må bruke totalt sett milliarder på å skifte ut kjøretøyparken med (foreløpig ikkeeksisterende) eltungtransport, så vil de økte kostnadene føre til økte priser på transporten, som igjen fører til økte innkjøpspriser for butikkene, som igjen fører til økte priser for deg og meg. At en Twix koster 2 kroner mer er isolert sett ikke så farlig, men hvis alt øker mer enn forventet lønnsvekst, så får vi alle dårligere råd. Det hjelper ikke privatøkonomien til meg som elbillist så mye at de som bor i Toten og kjører dieselbil får penger til diesel fordi det ikke finnes kollektivtransport der.

Man kan selvsagt velge å gi penger tilbake også til bedriftene, men det blir mye mer byråkratisk og vil føre til at det gis mindre penger til privatpersoner. Bedre at prisene øker og at innbyggerne får mer penger som kompensasjon for det.

Sitat
I tillegg har vi problematikken med alle de fossile nybilene som har en gitt levetid. Det er miljøvennlig å la de ha den forventede levetiden.

Nei, det stemmer ikke. I levetiden til en fossilbil vil ca. 15% av utslippene komme fra produksjon, 5% fra resirkulering, 5% fra vedlikehold/reparasjoner og 75% fra driften. For biler over 10 år mener jeg det beste er å få de av veien så raskt som mulig. Etter 10 år har de ikke så stor restverdi at det betyr all verdens heller.

SitatFor eksempel kan man gradvis innføre mva på elbiler og samtidig øke en forurensningsavgift på fossile biler. Da vil elbilen hele tiden ha en fordel, samtidig som vi sikrer staten inntekter.

Dette vil føre til økte inntekter for staten og dårligere råd innbyggerne. Man kan godt mene at staten skal ha høyere inntekter, men i mitt forslag tok jeg utgangspunkt i at det skulle være helt provenynøytralt. Men klart, på sikt må vi ha normal mva. på elbiler også. Den bør fases ganske sakte inn, om mulig. 3-4% per år kanskje.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rollep

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 25. januar 2020, klokken 15:39Akkurat dette er meget lett å ordne med klimabelønningsordning. Her er mitt ydmyke forslag:

Bensin- og dieselavgiften settes umiddelbart opp med 3,- pr. liter og ytterligere 1,- pr. liter pr. år fremover gjeldende fra 1/1 hvert år.
Flyseteavgiften settes opp for utenlandsflyvninger samt innenlandsflyvninger som ikke har endepunkt i Nordland, Troms og Finnmark.
Div. CO2-avgifter settes også opp, f.eks avgift på flydrivstoff.

Alle disse pengene deles ut igjen i klimabelønning (som fordeles slik:

- Hver nordmann som har fylt 18 år den måneden (og er norsk statsborger som bor i Norge) får sin del av beløpet, utbetalt hver måned og uten skatt eller avgift av noe slag. Summen baseres på inntekter et passende antall måneder tilbake i tid, så man har rukket å regne det ut.
- De som bor utenfor tettbebygd strøk får en større del av summen. Utlignet slik at de som bor i de aller mest grisgrendte strøkene (som f.eks Berlevåg) får dobbelt så mye som de som bor i tetteste Oslo. Så kan vi ha et par-tre nivåer derimellom, basert på avstander og kollektivfrekvens.
- Man får 100% av beløpet inntil 7G årslønn (basert på siste ferdiglignede årslønn), og deretter et fratrekk på 1% per 10.000,- over 7G. Dvs. at beløpet faller gradvis fra 100% til 0% når man går fra en årslønn på ca. 700k til 1700k.

Med denne løsningen oppnår man at de lavlønte som bor i distriktene får tilbake mer enn de betaler i avgifter og dermed får bedre råd. Det er altså også sosial omfordeling. Samtidig er det så mange som bor i sentrale strøk at det ikke koster så mye å gi de som bor utenfor en større del av kaka. Studenter som ofte har null utgifter til fossilt drivstoff, flyreiser osv. og bruker kollektivtrafikk får netto inn en god del hundrelapper ekstra pr. måned. Kjærkomment for mange vil jeg tro.

Alle får et sterkt incentiv til å bytte til utslippsfrie alternativer (om det nå er elbil eller det å bruke toget mellom Oslo og Bergen istedenfor fly) siden de vil spare penger på det pga. høye utslippsavgifter. De som har nok av penger og driter i avgiftene får tilbake kun en liten brøkdel eller ingenting av det de betaler inn, uten at de nok merker så mye til det. De som bor på steder med god kollektivtrafikk og korte avstander får mindre igjen fordi det er lettere for de å bytte til elbil eller kollektivtrafikk.

Næringslivet får ingenting igjen og må ta ut økte kostnader som høyere priser (eller bytte til f.eks elektriske lastebiler istedenfor dieseldrevne, bruke telefonkonferanser istedenfor flyreiser osv.). Men de økte prisene på ting vil være mye lavere enn det de fleste tjener på ordningen.

For tiden er det vel kun MDG som fronter klimabelønning i en eller annen form.

Kun bensin- og dieselavgift alene vil dra inn omkring 15 mrd. ekstra første år. Dvs. at de som bor mest grisgrendt til nok ville fått en utbetaling på omkring 500,- pr. måned fra diesel- og bensinavgiften alene, det første året. Med de andre avgiftene (og man kan tenke seg en god del, f.eks på rødt kjøtt osv.) blir det fort tusenlapper pr. måned. Støtten i befolkningen for økte avgifter vil også være stor når det betyr en netto økt inntekt pr. måned for de fleste.

Give me strength, enda mer avgifter og byråkrati :o
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Ferry

Sitat fra: jkirkebo på søndag 26. januar 2020, klokken 14:30
Nei, det stemmer ikke. I levetiden til en fossilbil vil ca. 15% av utslippene komme fra produksjon, 5% fra resirkulering, 5% fra vedlikehold/reparasjoner og 75% fra driften.

I så fall er det viktig å skrote fossilbiler så tidlig som mulig. Helst bør de ikke brukes i det hele tatt. Og da er det selvfølgelig best å ikke produsere dem i det hele tatt. Om en ny fossilbil kjøres rett i pressa så spares miljøet for 80% av utslippene. Det er det tallene dine sier.

Jambo

Sitat fra: Ferry på søndag 26. januar 2020, klokken 15:32
Sitat fra: jkirkebo på søndag 26. januar 2020, klokken 14:30
Nei, det stemmer ikke. I levetiden til en fossilbil vil ca. 15% av utslippene komme fra produksjon, 5% fra resirkulering, 5% fra vedlikehold/reparasjoner og 75% fra driften.

I så fall er det viktig å skrote fossilbiler så tidlig som mulig. Helst bør de ikke brukes i det hele tatt. Og da er det selvfølgelig best å ikke produsere dem i det hele tatt. Om en ny fossilbil kjøres rett i pressa så spares miljøet for 80% av utslippene. Det er det tallene dine sier.
Tiltredes. Kanskje det er det staten burde bruke subsidier på i stedet for å fjerne momsen på elbiler. Hvis staten kjøper opp alle fossilbiler som importeres og skroter dem før de registreres, vil mangelen på tilgjengelige fossilbiler føre til at folk kjøper elbiler i stedet, og man sparer 80 % av co2-utslippene. (Sånn seriøst tror jeg det er andre tiltak som vil gi mer reduksjon for pengene enn dette altså)

1317142119

Sitat fra: jkirkebo på søndag 26. januar 2020, klokken 14:30
Nei, det stemmer ikke. I levetiden til en fossilbil vil ca. 15% av utslippene komme fra produksjon, 5% fra resirkulering, 5% fra vedlikehold/reparasjoner og 75% fra driften. For biler over 10 år mener jeg det beste er å få de av veien så raskt som mulig. Etter 10 år har de ikke så stor restverdi at det betyr all verdens heller.
Dette er i beste fall vranglære. Dersom vi bytter ut alle biler etter bare 10 år, så må vi produsere nesten dobbelt så mange biler (med forutsetning at rundt 18 år er en grei gjennomsnittalder for skroting i hele den siviliserte delen av planeten). En elbil forurenser mye i drift på EU-miks. Åpenbart ikke et miljøvennlig alternativ.

I tillegg har biler absolutt verdi av betydning etter 10 år. Et raskt søk på Finn viser at biler fra 2010 koster alt mellom 15 000 til 1,9 millioner kroner. Jeg vet at du ikke er en som synes 1,9 millioner er småpenger. Tar man bort de aller dyreste sportsbilene, så er vi fremdeles på opptil 1 million kroner for de dyreste 10 år gamle bilene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA